امکان افزایش رضایت مردم با اقدامات کم هزینه

رئیس‌جمهوری تاکید کرد چه ایرادی دارد بخشی از استادیوم ورزشی که هیچ منافاتی با قانون، شرع و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ندارد به بانوان اختصاص یابد. بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی در جلسه روز گذشته شورای عالی اجتماعی کشور، اقدامات انجام شده در حوزه پیشگیری و مقابله با آسیب‌های اجتماعی در سال‌های اخیر را امیدوارکننده دانست. او با بیان اینکه همه دستگاه‌ها به‌ویژه وزارت کشور در پی تاکیدات مقام معظم رهبری درخصوص مسائل و آسیب‌های اجتماعی، با احساس وظیفه بیشتری وارد عرصه شده‌اند، گفت: آمار اقدامات انجام شده، نشان می‌دهد که گام‌های بسیار مهم و خوبی در این عرصه برداشته شده است.

او همچنین تاکید کرد: موضوع آسیب‌های اجتماعی از مسائل بسیار حساس برای مردم است و چنانچه آمار بهبود شاخص‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی به مردم منتقل شود، می‌تواند دلگرم‌کننده باشد. رئیس‌جمهوری به اهمیت تقویت امید به آینده در برخورد با مسائل اجتماعی اشاره و اظهار کرد: بدون تردید اگر امید به آینده نباشد، ناهنجاری‌ها و جرائم اجتماعی افزایش می‌یابد، لذا همه به‌ویژه رسانه‌های اجتماعی باید امید به آینده را در بین مردم تقویت کنند. روحانی افزود: اگر چه امروز مردم به واسطه تحریم با مشکلاتی در حوزه اقتصادی و معیشتی مواجه شده‌اند و مشکل کسانی که حقوق ثابت دارند، مضاعف است؛ اما مطمئن هستیم که مشکلات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی قابل حل‌و‌فصل است و به فضل الهی برطرف خواهد شد و چنین نیست که این مشکلات حل نشدنی باشد، لذا باید نسبت به رفع این‌گونه مشکلات امیدوار باشند.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه مردم بعد از ۱۳ آبان نسبت به قبل از آن، امیدواری بیشتری پیدا کرده‌اند؛ در حالی که قبل از ۱۳ آبان، عده‌ای تصور می‌کردند که اتفاقات خاصی رخ خواهد داد و همه زندگی مردم به‌هم خواهد ریخت، گفت: اما پس از آن روز همه مشاهده کردند که این تصورات واهی و غلط است و هیچ‌کدام از ادعاهای دشمن، به آن صورتی که انتظار داشتند، تحقق پیدا نکرد، لذا چنین نیست که تصورات دشمن محقق شده و ما ناتوان باشیم. روحانی با بیان اینکه گاهی بعضی از رسانه‌ها و روزنامه‌ها واقعیات تلخ را بیش از آنچه هست، بزرگ جلوه می‌دهند، اظهار کرد: این‌گونه بزرگنمایی‌ مشکلات و ناامید کردن مردم، ظلم بزرگی به مردم است و همه باید در این زمینه هوشیارانه عمل کنند.

به گفته رئیس‌جمهوری مقابله و رفع برخی آسیب‌های اجتماعی از جمله فقرزدایی، نیازمند اقدامات عملی و اجرایی است که باید در این حوزه با قوت تصمیم‌گیری و عمل کرد، اما بخشی از این مسائل جنبه روانی دارد و ناشی از بزرگنمایی برخی مشکلات است که در این زمینه اگر امید و نشاط در جامعه افزایش یابد، می‌تواند در برطرف کردن و پیشگیری از آسیب‌ها تاثیرگذار باشد به طور مثال چه ایرادی دارد که بخشی از استادیوم ورزشی که هیچ منافاتی با قانون و شرع و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ندارد به بانوان اختصاص یابد. او افزود: می‌توان با برخی اقدامات کم‌هزینه میزان رضایتمندی و خشنودی اجتماعی مردم را در جامعه افزایش داد و باید توجه داشت که با سوء ظن نمی‌توان با آنها برخورد کرد.

حاشیه‌نشینی

روحانی همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود، یکی از عوامل حاشیه‌نشینی را مهاجرت از روستاها عنوان کرد و گفت: امروز ساکنان روستاها با استفاده از فضای اینترنت و موبایل، صنایع دستی و امکانات گردشگری خود را به گردشگران داخلی و خارجی معرفی می‌کنند و این فناوری‌ها به ابزاری برای تثبیت روستاها تبدیل شده است و بی‌تردید توسعه عالمانه و همه جانبه آن می‌تواند در رفع مشکل حاشیه‌نشینی موثر باشد. رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه باید آمار مربوط به کاهش جرائم و آسیب‌های اجتماعی به درستی به مردم منتقل شود و آمار دلگرم‌کننده می‌تواند مردم و جوانان را نسبت به آینده امیدوارکند، گفت: چه بسا انتشار آمار مربوط به کاهش طلاق می‌تواند جوانان و خانواده‌ها را به ازدواج آسان و سریع ترغیب کند.

روحانی اضافه کرد: امروز باید همه تلاش کنیم تا آمار طلاق هر چه بیشتر کاهش پیدا کند. اگر چه برخی موارد ادامه زندگی برای زوجین امکان‌ناپذیر و وقوع طلاق لازم به نظر می‌رسد، اما تا جایی که امکان دارد، باید با مشاوره و رفع مشکلات خانواده‌ها را به ادامه زندگی تشویق کرد، چرا که طلاق نه تنها برای زن و مرد بلکه آثار سوئی نیز برای فرزندان و جامعه دارد. رئیس‌جمهوری اقدامات فرهنگی را اولین گام در مواجهه با مسائل اجتماعی دانست و تاکید کرد: معمولا در فعالیت‌های فرهنگی مردم بهتر از نهادهای دولتی عمل می‌کنند، لذا در این حوزه باید سازمان‌ها و جمعیت‌های مردم‌نهاد اصیل پیشتاز باشند. او به نقش آموزش و پرورش در اصلاح کشور اشاره کرد و گفت: آموزش و پرورش یکی از مهم‌ترین نهادهایی است که می‌تواند در اصلاح امور کشور بسیار موثر باشد.

روحانی، «امر به معروف» و «نهی از منکر» را به‌عنوان یکی از وظایف اجتماعی و تاثیرگذار برای اصلاح جامعه مورد تاکید قرار داد و یادآور شد: اگر «امر به معروف» و «نهی از منکر» به درستی سامان داده شود، می‌تواند از بسیاری از منکرات جلوگیری کرده و مردم را به انجام رفتارهای درست تشویق کند و معتقدم «امر به معروف» و «نهی از منکر» یک وظیفه مهم همگانی است، منتها گاهی به درستی مورد استفاده قرار نگرفته و چه بسا نتیجه معکوس داشته است. در این جلسه وزیر کشور و اعضای شورای عالی اجتماعی، ضمن ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در حوزه پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی، دیدگاه‌ها، نظرات و پیشنهادهای خود را درخصوص مسائل اجتماعی بیان کردند. براساس گزارش ارائه شده، شاخص میزان طلاق طی ۴ سال گذشته کاهش داشته است.