دراکان تودوروویچ، سفیر جمهوری صربستان در گفت‌وگو با «ایسنا» درباره توقف رژیم لغو روادید میان ایران و صربستان گفت: صربستان از اولین کشورهای اروپایی بود که اخذ ویزا برای شهروندان ایرانی را لغو کرد، البته بعد از ۲۷ سال پرواز مستقیم از تهران به بلگراد انجام شد و شرکت‌های هواپیمایی ایران‌ایر و ماهان پروازهایی را به بلگراد دارند و از این طریق گردشگران زیادی به صربستان سفر کردند. او افزود: درواقع ما مساله پنهانی در منتفی شدن لغو روادید بین دو کشور نداشتیم و همه‌چیز واضح بود و همان‌طور که سخنگوی وزارت‌خارجه ایران هم اعلام کرد و برخی از نمایندگان مجلس ایران هم در این‌باره صحبت کردند با توجه به مشکل پیش آمده و سوءاستفاده برخی از افراد از لغو روادید، این موضوع در سطوح عالی مورد بررسی قرار گرفت، قبل از اینکه ما خواسته باشیم تصمیمی بگیریم.

 این دیپلمات صرب با اشاره به روابط خوب سیاسی و دیپلماتیک میان دو کشور، ابراز کرد: تحریم‌هایی که بر ایران اعمال می‌شود، مربوط به آمریکا و نه تحریم‌های بین‌المللی است. دولت صربستان در تعامل با ایران همانند اتحادیه اروپا عمل می‌کند. این دیپلمات صربستانی خاطرنشان کرد: ما دو کشور دوست هستیم و نمی‌خواهیم هیچ مساله پنهانی بین دو طرف وجود داشته باشد. در سال گذشته علاوه بر ایران، برای هند و بسیاری از کشورهای دیگر نیز لغو ویزا انجام شد و اگر این موضوعات در مورد ایران پیش نمی‌آمد، ۱۰۰ درصد آن را ادامه می‌دادیم. او درباره اینکه آیا منتفی شدن لغو روادید با در خواست صربستان برای عضویت در اتحادیه اروپا ارتباط دارد، اظهار کرد: درست است که صربستان کاندیدای عضویت در اتحادیه اروپا است و یک روز باید کاملا از قانون اتحادیه اروپا استفاده کند اما هنوز وقتش نرسیده است. شهروندان صربستان بدون ویزا به اروپا سفر می‌کنند و اگر بخواهند با ویزا رفت و آمد کنند حتما خیلی سخت خواهد بود. سفیر صربستان در تهران همچنین در مورد اینکه چند روزه به درخواست‌ها برای صدور ویزا پاسخ داده شده و رسیدگی می‌شود، گفت: این مساله بستگی به نوع درخواست‌ها دارد و تقریبا تا ۱۰ روز طول می‌کشد، برخی از درخواست‌ها هم یا از طریق آژانس‌های مسافرتی مطرح یا به‌صورت دعوت‌نامه از سوی افرادی که در صربستان هستند، انجام می‌شود.

این دیپلمات صرب در ادامه بیان کرد: البته مواردی هم بوده که برای ۶ بازرگان، ۶ ویزا در یک روز صادر کردیم، در واقع درخواست‌هایی که نیاز به فوریت رسیدگی داشته باشند، زودتر بررسی ‌شده و بدون مشکلی در همان روز ویزا صادر می‌شود. سفیر جمهوری صربستان در تهران درباره وضعیت پناهنده‌هایی که در مرز صربستان و کرواسی استقرار دارند، هم گفت: صربستان برای مهاجران کمپ‌هایی تهیه کرده تا به وضعیت آنها رسیدگی شود. البته در کمپ‌ها برای این افراد شرایط بدی وجود ندارد و تنها مشکل این است که پناهجوها تلاش می‌کنند تا از صربستان به کشورهای دیگر بروند.