راه سخت دو وزیر پیشنهادی

همچنین فعالیت‌ها و رایزنی‌های فراکسیونی نیز آغاز شده است؛ دیروز مهرداد لاهوتی سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس یعنی فراکسیون اصولگرایان معتدل که طیف نزدیک به علی لاریجانی در مجلس را تشکیل می‌دهند، از نشست امروز و فردای اعضای این فراکسیون با چهار وزیر پیشنهادی خبر داد. او به «ایسنا» گفت که نظر فراکسیون مستقلین درباره گزینه‌های پیشنهادی دولت برای ۴ وزارتخانه پس از جلسات با وزرای پیشنهادی جمع‌بندی خواهد شد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری پس از استیضاح دو وزیر و نیز استعفای دو وزیر دیگر کابینه‌اش، روز یکشنبه نامه معرفی ۴ وزیر پیشنهادی برای وزارتخانه‌های «اقتصاد»، «راه»، «کار» و«صنعت» را به مجلس فرستاد و بر این اساس تعیین تکلیف روند ترمیم کابینه را به مجلسی‌ها سپرد؛ البته هرچند دولتی‌ها پس از ماه‌ها توصیه کارشناسان مبنی‌بر لزوم ترمیم کابینه به‌ویژه تیم اقتصادی دولت، حالا وزیران پیشنهادی جدیدی را برای تصدی ۴ وزارتخانه یادشده به مجلس معرفی کردند، اما کفه اجباری بودن این اقدام بیش از آن است که نشان دهد دولت داوطلبانه به ترمیم کابینه دست زده است. گواه این مدعا هم آن است که دو گزینه پیشنهادی برای وزارت کار و وزارت اقتصاد، در پی استیضاح دو وزیر پیشین به مجلس معرفی شدند و گزینه پیشنهادی وزارت راه نیز پس از استعفای عباس آخوندی، به مجلس معرفی شد. هرچند محمد شریعتمداری وزیر پیشین صنعت نیز استعفای خود را به حسن روحانی تقدیم و او نیز با این استعفا موافقت کرد اما معرفی او برای تصدی وزارت کار، نشان داد که دولت تنها یک نفر از میان ۴ گزینه یعنی شریعتمداری را به‌صورت خودخواسته در کابینه جابه‌جا کرده است.

مسیر دشوار

تا امروز اما واکنش مجلسی‌ها به وزیران پیشنهادی به‌صورت یکپارچه مثبت نبوده است. اگر بگذریم از نخستین واکنش نمایندگان در صحن، که با فریاد «دو دو» مخالفت خود را با گزینه‌های پیشنهادی نشان دادند، دو فراکسیون امید و مستقلین هم از دولت برای معرفی وزیران پیشنهادی بدون رایزنی با مجلس گلایه کرده‌اند. از سوی دیگر در میان این ۴ گزینه به‌نظر می‌رسد دو نفر مسیر سختی را برای کسب رای اعتماد در پیش دارند؛ محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی کار که در زمان تصدی وزارت صنعت، طرح استیضاحش در دست نمایندگان بود اما با زمزمه‌های برکناری و استعفا، طرح استیضاح منتفی شد، هنوز به سوالات نمایندگان درباره سیاست‌های وزارتخانه‌اش در نوسانات بازار ارز پاسخ نداده است. بی‌تردید بررسی صلاحیت وزیر مستعفی صنعت برای تصدی وزارت کار، مناقشه‌برانگیزترین موضوع جلسه رای اعتماد خواهد بود که روز شنبه آینده برگزار می‌شود.

محمد اسلامی، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی نیز به‌نظر مسیر ناهمواری تا رسیدن به صندلی وزارت دارد.

حمید بنایی، عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با «ایلنا» با اشاره به حضور وزرای پیشنهادی کار و راه در کمیسیون عمران تاکید کرد که محمد اسلامی وزیر پیشنهادی راه، برنامه مدونی نداشت. او توضیح داد: محمد اسلامی به این دلیل که دولت خیلی دیر بحث وزارت را با او در میان گذاشته بود خیلی چیزی برای گفتن نداشت و برنامه‌های مدونی برای این وزارتخانه ارائه نداد اما بر محورهایی چون رکود بازار مسکن، بحث انتقال ریلی، رسیدگی به پروژه‌های ناتمام و خدمات مهندسی و نظام مهندسی توجه ویژه‌ای داشت.

از سوی دیگر محسن علیجانی، عضو شورای مرکزی فراکسیون امید دیروز در گفت‌وگو با «ایسنا» با این پیش‌بینی که وزرای پیشنهادی اقتصاد و صنعت، می‌توانند از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد بگیرند، گفت: با توجه به شرایط به‌نظر می‌رسد وزرای پیشنهادی کار و راه برای گرفتن رای اعتماد از مجلس کار سختی پیش‌رو دارند. محسن علیجانی توضیح داد: رضا رحمانی به‌عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت معرفی شده است. ایشان سابقه خوبی داشته، سه دوره نماینده و دو دوره رئیس کمیسیون صنایع بودند و اکنون هم در این وزارتخانه مشغول هستند، بنابراین به‌نظر می‌رسد او زمینه مناسبی برای کسب رای اعتماد از مجلس دارد. او افزود: فرهاد دژپسند هم که برای وزارت اقتصاد معرفی شده‌، تجربه خوبی در حوزه سازمان برنامه‌ و بودجه دارد و به‌نظر می‌رسد با این تجربه می‌تواند در وزارت اقتصاد موفق باشد.

نماینده تهران در مجلس با اشاره به معرفی شریعتمداری برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: درباره محمد شریعتمداری چند بحث وجود دارد؛تعدادی از نمایندگان در زمان وزارت ایشان در وزارتخانه صمت به‌دنبال استیضاح بودند. سوالاتی باقی مانده؛ با وجود اینکه آقای شریعتمداری استعفا داده و کار به استیضاح نکشید ولی همچنان عملکرد ایشان در وزارت صنعت، معدن و تجارت سوال‌برانگیز است. نمونه آن اشکالات پیش‌آمده برای تامین پوشک است چون ارز اختصاص یافته در سال ۱۳۹۶، ۷۵ میلیون دلار بود که این میزان در پنج ماهه سال‌جاری به ۹۰ میلیون دلار رسید، این نشان می‌دهد که مدیریت درستی حاکم نبوده است. علیجانی تاکید کرد:  اکنون هم آقای شریعتمداری برای وزارت کار معرفی شده وزارتخانه‌ای که با مسائل مهمی همچون آسیب‌های اجتماعی درگیر است. باید مشخص شود که ایشان چه برنامه‌هایی برای رفع این مشکلات و بهبود وضع اشتغال و ایجاد بازار در کشور دارند.  در این‌باره یکی از اعضای فراکسیون ولایی نیز با علیجانی عضو فراکسیون امید هم نظر است. سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، عضو فراکسیون ولایی و عضو هیات‌رئیسه مجلس دیروز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، راه کسب رای اعتماد را برای شریعتمداری سخت توصیف کرد و گفت: ذهنیت بدی در رابطه با وزارت وی در وزارت صنعت، معدن و تجارت ایجاد شده است.

اخذ رای اعتماد آسان نیست

در همین حال دیروز علیرضا محجوب نماینده تهران در مجلس تاکید کرد که باتوجه به شرایط فعلی مجلس گرفتن رای اعتماد کار آسانی نیست برای همین روحانی باید شخصا در جلسه رای اعتماد حاضر شود و دفاع محکمی از وزرای پیشنهادی داشته باشد. محجوب در گفت‌وگو با «ایلنا»‌ درباره اینکه کدام یک از افراد معرفی شده بتوانند رای اعتماد از وکلای ملت دریافت کنند، گفت: کار برای افرادی که در این شرایط معرفی شده‌اند بسیار سخت است و رای اعتماد دشواری از وکلای ملت خواهند گرفت که با توجه به سوابقی که دارند بعضی با دشواری بیشتر و برخی با دشواری کمتری رو‌به‌رو هستند.

همچنین دیروز احمد مازنی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس درباره فضای رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت را نامشخص خواند و به «ایلنا» گفت: وزرایی که پیشنهاد شده‌اند به کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها خواهند آمد؛ برنامه و نظرات‌شان را بیان می‌کنند و ما براساس آنچه که دیده و شنیده‌ایم به آنها رای خواهیم داد. مازنی گفت: فضای روز رای‌اعتماد بستگی به همراهی دولت و مجلس و تعامل افراد پیشنهادی با کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها دارد که بسیار در نتیجه تاثیرگذار است.