آخرین تلاش شورای شهر برای ابقای افشانی

این همان طرحی است که با هدف مستثنی کردن قطعی شهرداران از مشمولان قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان قرار است به مجلس شورای اسلامی ارائه شود؛ طرحی که تا دیروز با قید دو فوریت مطرح می‌شد؛ اما دیروز محسن هاشمی در حاشیه جلسه علنی شورا در جمع خبرنگاران گفت: این طرح امکان دارد به‌صورت سه فوریتی نیز مطرح شود.

این موضوع در حالی مطرح شده است که معمولا طرح‌های سه فوریتی در زمان بحران‌های جدی و جنگ ارائه می‌شوند و در همان جلسه نمایندگان شورای نگهبان نظر تایید یا رد خود را نسبت به آن اعلام می‌کنند. براساس آیین‌نامه داخلی مجلس در طرح‌ها و لوایح سه فوریتى، پس از تصویب فوریت بلافاصله کلیات و سپس در همان جلسه نسبت به ماده واحده یا هر یک از مواد مذاکره و راى‌‌گیرى مى‌شود. با این حال روز گذشته محمدعلی وکیلی، عضو هیات‌رئیسه مجلس به «ایرنا» گفت که طرح اصلاح قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان به‌صورت دو فوریتی در مجلس در حال تهیه است و بعید می‌دانم که این طرح در مجلس به‌صورت سه فوریتی مطرح شود؛ زیرا حتی برای دو فوریتی مطرح شدن آن نیز نیاز به دو سوم آرای نمایندگان است. او افزود: زمینه مطرح شدن این طرح به‌صورت سه فوریتی وجود ندارد و بعید می‌دانم این اتفاق بیفتد.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: براساس نشست مشترک نمایندگان تهران با اعضای شورای شهر تهران، کمیته‌ای تشکیل شد که در حال تهیه طرح دو فوریتی اصلاح قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان است. وکیلی یادآور شد: براساس این طرح بناست که مشکل افراد بازنشسته با تجربه از جمله قضات دیوان عالی کشور، وزارت اطلاعات و شهرداران کلان‌شهرها حل شود تا مشکل به‌کارگیری آنان در دستگاه‌ها نیز مرتفع شود. با این حال دیروز محسن هاشمی در حاشیه جلسه شورای شهر گفت: برخی نهادها از جمله وزارت اطلاعات، قوه قضائیه، فرهنگستان‌ها و شهرداران کلان‌شهرها نیروهای باتجربه خود را (با اجرای قانون مذکور) از دست می‌دهند؛ بنابراین این نهادها در تلاشند با اصلاح قانون نیروهای باتجربه خود را حفظ کنند. به گزارش «ایرنا» او تصریح کرد: طرح اصلاح قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان ممکن است به نتیجه نرسد؛ اما به‌طور قطع به صلاح شهر و شورا است که از تمام ظرفیت‌های قانونی خود برای ثبات مدیریت استفاده کند. هاشمی با بیان اینکه شخص وزیر کشور باید درخصوص ابطال حکم شهردار تصمیم بگیرد، تصریح کرد: شرایط احراز صلاحیت به‌کارگیری شهردار مخدوش شده و نامه‌ای به وزیر کشور فرستاده شد.

فرصت یک هفته‌ای شورا

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر اینکه چرا شورا سریع‌تر وارد فاز انتخاب شهردار بعدی نمی‌شود، گفت: یک هفته دیگر تلاش می‌کنیم؛ اما بر فرض یک درصد اگر آقای افشانی شهردار نباشد، اعضای شورا در ذهنشان درخصوص نفر بعدی پیش‌بینی‌هایی کرده‌اند. او اضافه کرد: پس از آنکه وضعیت قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان قطعی شد این اسامی توسط اعضای شورا اعلام می‌شود.

از ۲۳ شهریورماه امسال که شورای نگهبان مهر تایید بر مصوبه اصلاحی منع به‌کارگیری بازنشستگان زد، تلاش‌ها برای قرار گرفتن در فهرست مستثناهای این قانون افزایش یافت. هرچند برخی خبرها حاکی از آن بود که برخی مدیران درصدد افزایش درصد جانبازی خود برای مستثنی شدن از این قانون هستند؛ اما بیش از آنها، موضوع شهرداران در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت. در راس آن، برخی ازجمله بسیاری از نمایندگان و حتی رئیس مجلس، شهرداران ازجمله شهردار تهران را که در زمره بازنشستگان دولت هستند، اما همچنان به‌عنوان شهردار مشغول کارند در زمره مشمولان این قانون معرفی کردند. این موضوعی است که البته برخی اعضای شورای شهر و معاونت حقوقی شهرداری تهران زیر بار آن نرفتند و همچنان می‌گویند که محمدعلی افشانی، شهردار تهران می‌تواند به کار خود در این جایگاه ادامه دهد.