بررسی حمله تروریستی اهواز

همچنین قرار است وزیر کشور به‌زودی گزارش این حادثه را نهایی و به مجلس ارائه کند. در همین راستا روز گذشته سیدسلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور گفت: گزارشی جامع از حمله تروریستی اهواز پس از بررسی در شورای امنیت کشور جمع‌بندی و در اولین فرصت به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود.  همزمان روزگذشته بهروز نعمتی، سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس گزارشی از جلسه غیر‌علنی مجلس ارائه کرد. او با اشاره به جلسه غیرعلنی مجلس با حضور وزرای مربوطه و مسوولان امنیتی گفت که قصور در حادثه تروریستی اهواز قطعی است و در این راستا با تعدادی از مقصرین برخورد شده و تعدادی دیگر به دادگاه معرفی شدند. به گزارش «ایرنا» بهروز نعمتی گفت: جلسه با حضور سردار آشتیانی مسوول حفاظت ستاد کل فرماندهی معظم کل قوا، محمود علوی وزیر اطلاعات و عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، مدیرکل اطلاعات خوزستان و استاندار این استان برگزار شد. وی افزود: در این جلسه مسوولان گزارش خود را در مورد این حادثه تروریستی ارائه کردند، جمعی از نمایندگان مجلس و سه نفر از نمایندگان خوزستان به قید قرعه سخنرانی کردند. نعمتی تصریح کرد: مجموعه کسانی که موضوعات را مطرح کردند، به‌دلیل قصوری که رخ داده است، عذرخواهی کردند. وی ادامه داد: در این جلسه همچنین مطرح شد که با توجه به فضای کشور و با توجه به اینکه گروه‌های مختلف تکفیری در عراق، سوریه و اطراف کشورمان حضور دارند، نباید این منافذ وجود داشته باشد و باید برخورد جدی تری با آنان صورت گیرد.

ریشه عوامل حادثه در خارج از کشور

همچنین همایون یوسفی، نماینده اهواز با بیان اینکه موضوع عوامل بروز حادثه تروریستی در اهواز در سطح ستاد کل نیروهای مسلح و دولت و وزارت کشور در حال بررسی است، گفت: ریشه حادثه ترویستی اهواز به عوامل خارجی برمی‌گردد.  ازسوی دیگر به گفته مسعود پزشکیان، نایب‌رئیس مجلس در این جلسه که سه ساعت و ربع به طول انجامید، پیشنهادهایی برای جلوگیری از تکرار اتفاقات همچون اهواز مطرح شد که ان‌شاءالله مجلس و دولت این پیشنهادها را پیگیری خواهند کرد.

استیضاح وزیر کشور به‌دلیل قصور امنیتی

در همین حال، نماینده مردم اهواز در مجلس از کلید خوردن طرح استیضاح وزیر کشور به‌دلیل کوتاهی‌های بخش امنیتی و انتظامی این وزارتخانه خبر داد.  علی ساری در گفت‌وگو با «ایلنا» گفت: برقراری امنیت مراسم رژه اهواز هم باتوجه به موقعیت محلی که در آن برگزار شد، برعهده نیروی انتظامی و حوزه امنیتی و انتظامی وزارت کشور بوده است.

تایید کشته شدن عضو بلندپایه داعش

در تحولی دیگر در این راستا، به‌دنبال حمله بامداد روز دوشنبه سپاه پاسداران به مقر تروریست‌ها در سوریه، شان رابرتسون سخنگوی پنتاگون در واکنش به این حمله مدعی شد که این اقدامی ناامن، بی‌ملاحظه و غیرحرفه‌ای بوده است و ایران هیچ اقدامی برای مطلع کردن دیگر نیروهای نظامی در سوریه نکرده بود. به گزارش «ایسنا» مایک پریگنت، تحلیلگر ارشد اندیشکده هادسون نیز در گفت‌وگو با صدای آمریکا تاکید کرد حمله موشکی ایران به منطقه‌ای که آمریکایی‌ها در آن فعالیت می‌کنند از نظر واشنگتن به‌شدت تحریک‌برانگیز تلقی خواهد شد. ازسوی دیگر به گزارش «ایسنا» بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای هر گونه ارتباط میان رژیم متبوعش با حمله تروریستی به اهواز را رد کرد. همچنین شبکه الاباء عراق اعلام کرد که یکی از مسوولان بلندپایه داعش به نام ابوعلی المشهدانی در حمله موشکی سپاه به مقر عاملان حمله تروریستی اهواز کشته شده است. در واکنش دیگر در این ارتباط ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه با تاکید بر اینکه حملات موشکی ایران به تروریست‌ها در البوکمال سوریه در چارچوب مبارزه با تروریسم بود، اظهار کرد که فصل پایانی جنگ در سوریه نوشته خواهد شد.