مسعود پزشکیان دیروز در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به کاهش نرخ دلار در کشور گفت: با روندی که ایجاد شده بازار ارز خود را کنترل کرده و امکان اینکه نرخ ارز بالا رود غیرممکن است، چراکه عرضه و تقاضا قیمت ارز را تعیین می‌کند و عده‌ای باید قدرت خرید داشته باشند تا بتوانند ارز را خریداری کنند. نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید ریال وجود داشته باشد تا بتوان دلار خریداری کرد، افزود: هم‌اکنون در بسیاری از بخش‌ها تقاضا خود به خود حذف شده است، در حالی که پیش از این تقاضای ارز مسافرتی، تحصیل و اجناس لوکس وجود داشت. او ادامه داد: در شرایط کنونی زمانی که ارز افزایش یافت تقاضا برای این کالاها کاهش یافت و با کاهش تقاضای ارز عرضه نیز کاهش می‌یابد که در یک نقطه‌ای همدیگر را متعادل می‌کنند.

روند کاهشی دلار ادامه می‌یابد

پزشکیان افزود: نرخ دلار در یک مقطعی در گذشته واقعی نبود و منفعت مسافرت یک هفته‌ای در ترکیه بیشتر از مسافرت یک هفته‌ای در ایران بود که در حال حاضر تقاضا برای این مسافرت‌ها کاهش یافته است. نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اگر دولت ریال به بازار تزریق نکند، روند کاهشی دلار ادامه می‌یابد.

درخواست ارزی نمایندگان از روحانی

همچنین دیروز جمعی از نمایندگان مجلس در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور از ایشان خواستند با تامین کالاهای اساسی نسبت به رفع نگرانی مردم در این خصوص اقدام و زمینه را برای کنترل بازار و تثبیت نرخ ارز فراهم کند. همچنین جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور از اقدامات بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز قدردانی کرده و از ورود دیرهنگام دولت به مدیریت این بازار انتقاد کردند. به گزارش «ایلنا»،احد آزادیخواه نماینده مردم ملایر در مجلس با اعلام این خبر گفت: نمایندگان مجلس ضمن حمایت از سیاست‌های ارزی بانک مرکزی در راستای ساماندهی بازار ارز بر این نکته تاکید دارند که باید این ساماندهی ادامه یابد، همچنین در نامه نمایندگان از قوه‌قضائیه خواسته شده است با اخلالگران در بازار ارز و محتکرین برخورد صورت گیرد.

برخورد با ۱۵ سایت قیمت دهی سکه و ارز

در خبری دیگر، دیروز رئیس پلیس پایتخت ضمن اعلام برخورد با ۱۵ سایت قیمت دهی سکه و ارز گفت: پلیس همچنین مالک شرکت سکه ثامن را که به خارج از کشور گریخته است از طریق پلیس بین‌الملل به‌صورت لحظه‌ای رصد می‌کند و تلاش دارد وی را به کشور بازگرداند. به گزارش «ایرنا» سردار حسین رحیمی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دلالانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند و موجب اخلال در بازار ارز و سکه می‌شوند تحت کنترل پلیس هستند و با هماهنگی دستگاه قضا و بانک مرکزی در مواقع مقتضی با آنان برخورد خواهد شد. سردار رحیمی با بیان اینکه مالک شرکت سکه ثامن ۳۰۰ میلیارد تومان کلاهبرداری کرده است، افزود: این شخص هم‌اکنون سه هزار شاکی دارد.

وی ادامه داد: از این فرد تاکنون حدود ۱۰۰ میلیارد تومان اموال توقیف شده و با توجه به اینکه فعالیت شرکت وی در فضای مجازی بود و چندان شناختی از وی وجود نداشت توانست از طریق مرز هوایی خارج شود. براساس گزارش «ایرنا» دادستان تهران چندی پیش از فرار مالک سکه ثامن به خارج از کشور خبر داده بود. موسسه سکه ثامن انواع سکه‌های طلا را به‌صورت آنلاین خرید و فروش و کاربران بسیاری از این طریق معامله می‌کردند. همه این معاملات تا چند روز پیش انجام می‌شد تا اینکه این شرکت در اطلاعیه‌ای اعلام ورشکستگی کرد؛ هرچند این سایت از کاربران خود خواسته است پول‌های خود را بدون دریافت سودهای غیرمتعارف با ثبت درخواست دریافت کنند، اما در عمل در این زمینه خبری نبود.

بازداشت عوامل خرید و فروش غیرقانونی ارز

همچنین دیروز خبرگزاری میزان به نقل از احمد خسروی وفا رئیس کل دادگستری استان اصفهان گفت: ۱۰ نفر از افردی که به‌صورت غیرمجاز وغیرقانونی به خرید و فروش ارز اقدام می‌کردند، بازداشت شدند. خسروی وفا در ادامه هشدار داد: معامله‌کنندگان ارز و دلار مطلع باشند که به‌طور کامل شناسایی و رصد اطلاعاتی می‌شوند، لذا با فروشندگان ارز قاچاق به‌صورت جدی و بدون اغماض برخورد خواهد شد.