همزمان معاون سیاسی وزیر خارجه ایران نیز گفت حدس می‌زنم عده‌ای نتانیاهو را سرکار گذاشته‌اند. سخنگوی دستگاه دیپلماسی هم ابراز کرد که این نمایش و ادعاهای مضحک از نخست‌وزیر رژیم اشغالگر دور از ذهن نبود. از سوی دیگر دو مقام آمریکایی نیز درباره این ادعاهای نتانیاهو ابراز تردید کرده‌اند.

به گزارش «ایسنا» سیدعباس عراقچی که همراه محمدجواد ظریف در نیویورک به سر می‌برد در واکنش به ادعاهای بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه ایران تاسیسات هسته‌ای اعلام نشده‌ای در تورقوزآباد تهران دارد، گفت: فکر می‌کنم عده‌ای نتانیاهو را سرکار گذاشته‌اند و این دفعه او را به تورقوزآباد ارجاع داده‌اند. محمدجواد ظریف نیز در توییتی به نمایش جدید نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد علیه فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران واکنش نشان داد. وزیر امورخارجه بامداد روز جمعه در صفحه توییتر خود نوشت: هیچ هنر و تردستی هرگز نمی‌تواند این واقعیت را در ابهام نگه دارد که اسرائیل تنها رژیم در منطقه ما است که برنامه تسلیحات هسته‌ای مخفی و اعلام نشده دارد؛ از جمله یک زرادخانه واقعی بمب هسته‌ای. ظریف در ادامه تاکید کرد: وقت آن رسیده که رژیم صهیونیستی اعتراف کرده و درهای برنامه تسلیحات هسته‌ای غیرقانونی خود را به روی بازرسان بین‌المللی باز کند.

توسل نتانیاهو به«تورقوزآباد»

روز پنج‌شنبه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی سخنرانی خود را در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بدون مقدمه و با یاوه‌گویی علیه ایران آغاز کرد. بنیامین نتانیاهو در آغاز این سخنرانی گفت: وقتی سه سال پیش اینجا صحبت کردم، اسرائیل در میان سایرین تنها بود. در میان نزدیک به ۲۰۰ عضو سازمان ملل متحد، تنها اسرائیل بود که علنا با توافق هسته‌ای ایران مخالفت کرد. ما با آن مخالفت کردیم زیرا آینده ما و حتی بقای ما را تهدید می‌کرد. وی اظهار کرد: این توافق با از میان برداشتن تحریم‌ها به کمپین ایران برای جسارت و تسخیر در خاورمیانه نیرو بخشید. او در ادامه با اشاره به ادعاهای پیشین خود درباره سایت‌های مخفی هسته‌ای در ایران، مدعی افشاگری جدیدی شد و گفت که مختصات تاسیسات هسته‌ای مخفی تازه‌ای را که پیش‌تر اطلاعات آن را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داده است، ارائه می‌دهد. نتانیاهو گفت: اسرائیل هر آنچه را که باید برای دفاع از خود در برابر ایران انجام می‌دهد. ما در سوریه مقابل شما هستیم. ما در عراق مقابل شما هستیم. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اظهار کرد، درحالی‌که آمریکا با تحریم‌های شدید علیه ایران اقدام می‌کند، اروپا به این کشور برای دور زدن تحریم‌ها کمک می‌کند. آیا اروپایی‌ها از تاریخ درس نمی‌گیرند؟ نتانیاهو در سخنرانی خود در مجمع عمومی تصاویری را در سازمان ملل نشان داد که به ادعای او، تاسیسات سری ایران را در چند نقطه از جمله در «تورقوزآباد» نشان می‌داد! نتانیاهو گفت، تصاویری که نشان می‌دهد محل یک آرشیو اسناد اتمی و یک انبار مواد و تجهیزات اتمی ایران است!

او گفت: ایران یک انبار سری اتمی در منطقه تورقوزآباد تهران دارد که تاکنون فاش نشده است و من اکنون آن را برملا می‌کنم. نتانیاهو با نشان دادن پلاکاردی محل این تاسیسات «مخفی» را در حومه تهران اعلام کرد. نتانیاهو مدعی شد: من برای نخستین بار این مساله را افشا می‌کنم که ایران تاسیسات سری دیگری در تهران دارد؛ یک انبار سری هسته‌ای برای انبار کردن حجم وسیعی از تجهیزات و مواد از برنامه مخفی اتمی ایران! این محل در یک قالی‌شویی ساده است؛ مانند محلی در شورآباد در نزدیکی پایتخت که اسناد اتمی ایران در آن پنهان شده بود! او خیال‌بافی‌های خود را به این ترتیب ادامه داد که ایران در ماه گذشته ۱۵ کیلوگرم مواد رادیواکتیو را از تاسیساتی خارج نموده و در مناطق مختلفی در تهران پخش و پنهان کرده است! این اظهارات بی‌اساس درحالی مطرح می‌شود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش‌های مکرری، صلح‌آمیز بودن تمامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران را مورد تایید قرار داده است و این گزارش‌ها در شرایطی منتشر شده که این نهاد بین‌المللی نظارت کاملی بر این فعالیت‌ها داشته است. نتانیاهو با اشاره به برجام، ضمن طرح این ادعا که این توافق جنگ را دور نکرد بلکه نزدیک‌ کرد، گفت، لغو تحریم‌ها براساس این توافق کاملا اشتباه بود. نتانیاهو اظهار کرد: به رهبران اروپا و دیگر کشورها می‌گویم به‌جای حمایت از ایران، به آمریکا و اسرائیل و بسیاری از کشورهای عربی علیه این کشور بپیوندند.

واکنش قاسمی

در ادامه واکنش‌ها به اظهارات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران گفت: پس از ناکامی ایالات‌متحده و اسرائیل در اجرای سناریو‌های ضدایرانی، این نمایش و ادعاهای مضحک از نخست‌وزیر رژیم اشغالگر دور از ذهن نبود. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به پرسش خبرنگاران درخصوص ادعاهای جدید نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، اظهار کرد: این یک شو و نمایش جدید از سوی مقامات رژیم غاصب اسرائیل است که اگر چه ارزش پرداختن ندارد، آن را شدیدا تکذیب و رد می‌کنیم. قاسمی افزود: بعد از شکست تمامی برنامه‌ریزی‌های این رژیم و ایالات‌متحده آمریکا برای تخریب چهره ایران در اجلاس اخیر مجمع عمومی و مدیریت شوی آمریکایی در شورای امنیت که به شکست کامل ایالات‌متحده و حاکمان متوهم آن منجر و به رسوایی آنان انجامید و به جلسه‌ای برای محکومیت بدعهدی آمریکا مبدل شد، این انتظار می‌رفت که در پی این رسوایی بین‌المللی و آشفتگی ذهنی رژیم اسرائیل و مقامات کینه‌توز آمریکا که عده‌ای از آنان فرمان‌برداران برخی از گروه‌های افراطی و تروریستی بوده و هستند و همواره چون شیاطین، دنیایی جهنمی را آرزو می‌کنند و با صلح، امنیت و ثبات در هر نقطه از جهان سر ستیز دارند، به سناریوسازی و دروغ‌پردازی‌های جدید و غیرقابل‌باور روی آورند و تا حدی در جهت باز گرداندن آبروی رفته و رسوایی بزرگشان تلاشی مذبوحانه داشته باشند.

او تاکید کرد: تنها مرجع رسیدگی به مسائل هسته‌ای، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که نظارت دائم و راستی‌آزمایی خود را دنبال می‌کند و تاکنون با ۱۲ گزارش، تعهد ایران را به همه آنچه در برجام مسوولیت آن را پذیرفته بود، مورد تایید قرار داده که مورد تاکید و تایید جامعه جهانی و تمام مراجع ذی‌ربط و دیگر اعضای برجام است. قاسمی در پایان یادآور شد: رژیم اشغالگر باید بداند در عصر جدید، جهانیان به این نوع سخنان دروغ، نسنجیده و بی‌محتوا و شوهای دروغین تنها با صدای بلند خواهند خندید.

تردید مقام‌های آمریکایی

از سوی دیگر، مقام‌های دولت آمریکا درباره ادعاهای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل متحد  ابراز تردید کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، دو مقام آمریکایی که به شرط افشا نشدن نامشان با رویترز گفت‌وگو کرده‌اند درباره این ادعاهای نتانیاهو ابراز تردید کرده‌اند و یکی از آنها سخنان او را «تا حدی گمراه‌کننده» خوانده است. یک مقام آمریکایی ادعا کرده این کشور قبل از سخنان نتانیاهو از وجود تاسیسات مورد نظر مطلع بوده است. یک مقام اطلاعاتی دیگر با بیان اینکه سخنان نخست‌وزیر اسرائیل تا حدی گمراه‌کننده بوده به رویترز گفت: «اول اینکه، ما از مدتی قبل درباره این تاسیسات اطلاعات داشتیم.» او در ادامه گفته که حسب اطلاعات موجود، در داخل تاسیسات ادعایی مورد نظر لوله‌های آلومینیوم و سانتریفیوژ وجود ندارد.

همزمان با این تحولات نماینده دائم روسیه در آژانس بین‌المللی اتمی در واکنش به ادعاهای «بنیامین نتانیاهو» علیه ایران گفت که اگر تل‌آویو مدرکی دارد باید به آژانس تحویل دهد. «میخائیل اولیانوف» در مصاحبه با اینترفکس گفت بازرسان آژانس صدها بار ایران را مورد بازرسی قرار داده‌اند و همیشه در گزارش‌های خود تایید کرده‌اند که ایران به تعهداتش در چارچوب برجام عمل کرده است.