170 نفر مشمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان

بر اساس آنچه در اصلاحیه قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان مصوب مجلس تصریح شده، دولت از این پس اجازه به‌کارگیری بازنشستگان را در سمت‌های مصرح بندهای «د» و «ه» ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری، یعنی استانداران، معاونان استانداران، سفرا و معاونان وزرا و همترازان آنان ندارد.  با این حال همچنان ابهاماتی وجود دارد که قابل‌بررسی و توجه است؛ آنکه برخی مدیران نهادهایی که از بودجه عمومی کشور استفاده می‌کنند نظیر صداوسیما و شهرداری‌ها را نیز مشمول این قانون می‌دانند و برخی دیگر نه. رئیس‌کل دیوان محاسبات کشور درباره صراحت موجود در این قانون به این ابهام اشاره کرد و گفت: ابهاماتی از جمله، در مورد افرادی که انتخابی هستند مثل شهرداران که اعضای شورای شهر آنها را انتخاب می‌کنند وجود دارد ولی در سایر موارد این قانون واضح و جامع است.

برخی به‌دنبال دور زدن این قانون هستند

با این همه رئیس دیوان محاسبات کشور دیروز درباره قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان از برخی تلاش‌ها برای دور زدن این قانون انتقاد کرد و گفت: برخی افراد به‌دنبال روزنه‌ای برای دور زدن این قانون هستند درصورتی که دیوان محاسبات کشور برای استفاده حداکثری از ظرفیت‌های این قانون، اجرای آن را به‌طور کامل رصد خواهد کرد و هیچ‌گونه دور زدن، ایجاد روزنه یا بهانه‌ای را نمی‌پذیرد.

وی به افرادی که به‌دنبال دور زدن قانون از جمله باطل کردن حکم بازنشستگی خود یا اعاده خدمت در این تاریخ هستند، هشدار داد که تمام این کارها تخلف محسوب می‌شود و ازطرف دیوان محاسبات پیگیری خواهد شد. عادل آذر تصریح کرد: نه‌تنها خود شخص خاطی مرتکب جرم شناخته می‌شود، بلکه تصمیم‌گیرندگان، مدیران مجری و پرداخت‌کنندگان به این اشخاص نیز در حکم تصرف‌کنندگان در اموال دولتی محسوب می‌شوند و مشمول مجازات خواهند بود؛ چراکه هر پرداختی به این افراد در حکم تصرف در بیت‌المال و اموال دولتی محسوب می‌شود و جرم تلقی می‌شود. او گفت که افراد مشمول ۶۰ روز پس از ابلاغ این قانون، فرصت دارند پست خود را تحویل بدهند. ماجرای دور زدن قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان آن زمان مطرح شد که برخی از تلاش مدیران بازنشسته جانباز برای افزایش درصد جانبازی‌شان خبر دادند تا ازجمله استثنائات این قانون باشند. این قانون تاکید دارد که جانبازان بالای ۵۰ درصد، آزادگان بالای سه سال اسارت و فرزندان شهدا نیز از شمول این قانون مستثنی هستند.

اولتیماتوم فراکسیون ایثارگران

این موضوع آنقدر جدی شده که دیروز حسن نوروزی، رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس با تاکید بر اینکه مجلس بر روند اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان نظارت خواهد کرد، گفت: اگر موضوع سوء‌استفاده از استثناهای این قانون به خصوص درباره درصد جانبازی مشاهده شود فراکسیون ایثارگران از بنیاد شهید تحقیق و تفحص خواهد کرد.

هیچ فشاری را نمی‌پذیریم

در عین حال دیروز حجت‌الاسلام سید‌محمدعلی شهیدی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به تایید طرح اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان توضیح داد: بنیاد شهید و امور ایثارگران در موضوع افزایش درصد جانبازی تابع قوانین و مقررات است و هیچ نوع توصیه و اعمال فشاری بر اجرای وظایف قانونی بنیاد تاثیر نمی‌گذارد و مسوولان بنیاد اجازه هیچ اعمال نفوذی در این زمینه را نخواهند داد. او با بیان اینکه تاکنون درخواستی ازسوی مدیران و مسوولان برای افزایش درصد جانبازی به بنیاد شهید و امور ایثارگران ارائه نشده است، افزود: افزایش درصد جانبازی در کمیسیون‌های تخصصی پزشکی بررسی می‌شود و این فرآیند براساس قوانین و ضوابط علمی و تخصصی صورت می‌گیرد و سازوکارهای طراحی‌شده نیز اجازه اعمال سفارش و توصیه خارج از ضوابط را نمی‌دهد.

۳ سفیر بازنشسته

از سوی دیگر وزارت خارجه دیروز تعداد سفیران مشمول این قانون را اعلام کرد. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود با خبرنگاران درباره تعداد سفیران مشمول این قانون گفت: در شرایط فعلی تنها سه سفیر در وزارت امور خارجه هستند که مشمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان خواهند شد و به زودی بازنشسته می‌شوند.

استعفای یک معاون استاندار

همچنین دیروز محمدرحیم نوروزیان، معاون سیاسی امنیتی استانداری خراسان رضوی در اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان استعفای خود را تقدیم کرد. به گزارش انتخاب، او درخصوص قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان گفت: استانداران، معاونان استانداران، معاونان وزرا و سفرا و مدیران و مسوولان همه جزو این قانون قرار می‌گیرند. او همچنین گفت که در استانداری خراسان رضوی چه کسانی مشمول این قانون می‌شوند. به گفته نوروزیان، علیرضا رشیدیان استاندار، «معاون سیاسی امنیتی» و «معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار»، «مدیر کل اتباع استانداری» و «مدیرکل حراست استانداری» مشمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان می‌شوند. نوروزیان در گفت‌وگو با «مشهد فوری» تصریح کرد: همان روز که شورای نگهبان این قانون را تایید کرد استعفایم را نوشتم و مصر هستم که هر چه زودتر با استعفایم موافقت شود و قانون اجرا شود.

هرچند وزارت کشور هنوز تعداد استانداران مشمول این قانون را اعلام نکرده، اما دیروز خبرگزاری تسنیم در گزارشی که در آن فهرستی از استانداران ارائه شده بود، استاندارانی را مشمول قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان دانسته که سن آنها بالای ۶۰ بوده است. هرچند در این فهرست به میزان سنوات خدمت تعداد اندکی از استانداران اشاره شده، اما مبنا سن افراد در نظر گرفته شده است. براساس گزارش خبرگزاری تسنیم، ۱۳ استاندار از جمله مشمولین این قانون هستند که عبارتند از: محمدحسین مقیمی استاندار تهران، محسن مهرعلیزاده استاندار اصفهان، مجید خدابخش استاندار آذربایجان شرقی، محمدعلی نجفی استاندار البرز، قاسم سلیمانی دشتکی استاندار ایلام، علیرضا رشیدیان استاندار خراسان‌رضوی، محمدمهدی مروج‌الشریعه استاندار خراسان جنوبی، محمدرضا خباز استاندار خراسان شمالی، اسماعیل تبادار استاندار فارس، عبدالمحمد زاهدی استاندار قزوین، محمد اسلامی استاندار مازندران، سید علی آقازاده استاندار مرکزی و محمدناصر نیکبخت استاندار همدان.

آخرین وضعیت شهردار تهران

درباره شمول این قانون به شهرداران، دیروز معاون پارلمانی شهردار تهران آخرین وضعیت ماندن یا رفتن شهردار تهران طبق قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان را تشریح کرد. داریوش قنبری، معاون پارلمانی شهردار تهران، در گفت‌‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت: از اداره قوانین مجلس درباره وضعیت آقای افشانی شهردار تهران و اینکه این قانون شامل وی می‌شود یا خیر، استعلام کردیم. قرار شد حقوقدانان مجلس این موضوع را بررسی و نتایج استعلامات را به ما اعلام کنند.  معاون پارلمانی شهردار تهران اضافه کرد: استنباط ما به لحاظ قانونی این است که با توجه به اینکه انتصابات شهرداران دارای قانون خاص است؛ بنابراین شهرداران مشمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان نیستند اما به هر حال به شکل رسمی از مراجع قانونی استعلام کردیم.