پمپئو در توییتر خود مدعی شده است: «کاری که جان‌کری به‌واسطه تعامل با رژیم ایران، بزرگ‌ترین دولت حامی تروریسم در جهان، انجام داده، ناشایست، بی‌سابقه و ناسازگار با سیاست خارجی آمریکا است.» ازسوی دیگر نیز جان‌کری، وزیر خارجه سابق آمریکا با حضور در برنامه شبکه HBO درباره دیدارش با محمدجواد ظریف،‌ وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: هیچ چیز غیرعادی در اینکه دیپلمات‌های سابق به دیدار با مقام‌های کشورهای دیگر ادامه دهند، وجود ندارد. وزیر خارجه دولت اوباما، روز چهارشنبه هفته گذشته در یک گفت‌وگوی رادیویی و مصاحبه با روزنامه نیویورک‌تایمز اعلام کرد که در دو سال اخیر چند بار با وزیر خارجه ایران دیدار کرده و در این دیدارها در مورد بهبود مناسبات منطقه و برجام گفت‌وگو کرده است. اعلام این دیدارها موجی از انتقادها را ازسوی دولت ترامپ و برخی از جمهوری‌خواهان ایجاد کرد تا آنجا که جمهوری‌خواهان حتی موضوع خیانت جان‌کری به آمریکا را مطرح کردند. اما شاید مهم‌ترین بخش این انتقادها پیام‌های توییتری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و سخنان مایک پمپئو وزیر، خارجه آمریکا خطاب به جان‌کری باشد. روز گذشته نیز این انتقادها از سوی حامیان خروج آمریکا از برجام ادامه داشت. در همین راستا دونالد ترامپ جونیور، فرزند رئیس‌جمهور آمریکا به دیدار «جان‌کری» و وزیر خارجه کشورمان واکنش نشان داد و آن را دلیلی برای رای مخالف مردم به حزب رقیب در انتخابات کنگره آمریکا در ماه نوامبر خواند. وی ضمن بازنشر بخش‌هایی از اظهارات مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا که اقدام کری در مذاکره با مقامات ایران را در جهت تضعیف سیاست خارجی آمریکا خوانده بود مدعی شد: «خفت‌بار، اما همیشگی است. دموکرات‌ها همواره کشورهای دیگر حتی نظام حامی تروریسم ایران را به آمریکا ترجیح می‌دهند. به همین دلیل است که شما باید در ماه نوامبر در انتخابات شرکت کنید.» همزمان هیثر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پیامی توییتری اعلام کرد: برخلاف اظهارات جان‌کری (وزیر خارجه آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما) سیاست آمریکا تغییر نظام در ایران نیست. اشاره سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به سخنان اخیر جان‌کری است که در آن یکی ار برنامه‌های دولت ترامپ را تغییر نظام ایران بیان کرده بود.

دفاع مجدد کری از ملاقات با ظریف

با تمام این انتقادها وزیر خارجه سابق آمریکا همچنان معتقد است که کار خلاف عرفی انجام نداده است. همزمان حامیان کری از دیدارهای سال‌های گذشته هنری کیسینجر، وزیر خارجه اسبق آمریکا با همتایان چینی و روسی‌اش و مرسوم بودن این دیدارها به‌عنوان مثال در سیاست خارجی آمریکا یاد می‌کنند.

در همین ارتباط جان‌کری با حضور در برنامه شبکه HBO درباره دیدارش با محمدجواد ظریف‌ تاکید کرد که هیچ چیز غیرعادی در این گونه دیدارها وجود ندارد. به گزارش «ایسنا» کری با رد وقوع هر گونه خطا از جانب خود در دیدارهایش با مقام‌های ایران و کشورهای دیگر گفت: ما با افرادی درباره وضعیت اوضاع جهان گفت‌وگو می‌کنیم تا آنها را بفهمیم. ما مذاکره نمی‌کنیم و وارد مداخله در سیاست نیز نشده‌ایم. این دیدارها تنها مربوط به توافق با ایران نبوده و مربوط به تجارت و مربوط به ناتو نیز می‌شود. وی به ترامپ هشدار داد که به جای این صحبت‌ها بیشتر نگران توافق مانافورت با رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده ارتباط کمپین انتخاباتی ترامپ با روسیه به‌منظور همکاری مانافورت با تحقیقات مولر باشد. کری ادامه داد: این واقعا چشمگیر است و به‌زودی شما از دهان او خواهید شنید که می‌گوید این بدترین چیزی است که تاکنون اتفاق افتاده است. هنگامی که شما درباره آن فکر می‌کنید می‌بینید که به جای «هنر تعامل» به «هنر ضجه زدن» رسیده‌ایم. کنایه کری به ترامپ درباره تصمیم اخیر پل مانافورت، رئیس سابق ستاد انتخاباتی ترامپ است که روز جمعه اعلام کرد می‌خواهد با رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده رسیدگی به ارتباطات احتمالی ستاد انتخاباتی ترامپ با دولت روسیه همکاری کند. مانافورت یکی از مقام‌های کمپین انتخاباتی ترامپ است که در نشست مناقشه‌برانگیز ژوئن ۲۰۱۶ در برج ترامپ که در آن دونالد جونیور،‌ پسر ترامپ و یک وکیل وابسته به کرملین نیز حضور داشتند، شرکت داشته است. ازسوی دیگر به گزارش «ایرنا» روز گذشته مت سامرز، سخنگوی جان‌کری در بیانیه‌ای اعلام کرد: کری با همتایان سابق خود در سراسر جهان در تماس است همان‌طور که همه وزیران خارجه سابق این کار را می‌کنند و هیچ رازی از دولت فعلی پنهان نمانده است.

دفاع سامانتا پاور از جان‌کری و توافق هسته‌ای

سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل نیز در واکنش به اظهارات مایک پمپئو در انتقاد از جان‌کری و توافق هسته‌ای ایران در پیامی توییتری به این ادعاها واکنش داد. به گزارش «ایسنا» سامانتا پاور در واکنش به انتقادات توییتری مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا درباره اظهارات جان‌کری، وزیر امور خارجه پیشین این کشور در توییتر خود نوشته است: جان‌کری کاری کرد که ایران برنامه هسته‌ای خود را متوقف کند. دونالد ترامپ اما به‌گونه‌ای «نامناسب، بی‌سابقه و در تناقض با سیاست خارجی آمریکا» به شدت بی‌رحم‌ترین دیکتاتور جهان در کره‌شمالی را تحسین کرد و هیچ‌چیز به‌دست نیاورد.