او دیروز در نشست خبری خود با خبرنگاران، به ارائه توضیحاتی درباره طرح مذکور پرداخت و گفت: این طرح در یک نوبت به‌رغم اینکه طرح بسیار خوبی از جهت اصلاح نظام اداری کشور بود، با یک ابهام در شورای نگهبان مواجه شد.  کدخدایی توضیح داد: ابهام این بود که مشخص نبود آیا اختیارات فرماندهی معظم کل قوا را محدود به دستگاه متبوع می‌کند یا خیر و از طرفی رابطه آن با اجازات خاصّه مقام معظم رهبری روشن نبود، بنابراین با یکدیگر تعارضی را ایجاد می‌کرد به همین دلیل مجددا پس از رفع ابهام عدم مغایرت آن به مجلس شورای اسلامی از طرف شورای نگهبان اعلام و برای اجرا ارسال شد.

او درباره نحوه اجرا و ابلاغ طرح مذکور نیز توضیح داد: طبق قانون، مصوبات از سوی رئیس مجلس به رئیس‌جمهور ابلاغ می‌شود و آقای رئیس‌جمهور هم قوانین را برای اجرا به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ می‌کند و در مدت در نظر گرفته شده باید اجرای آن آغاز شود، قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان ناظر به ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری است که البته سه دسته از افراد در این قانون مستثنی شدند که شامل وزرا، نمایندگان مجلس و مقامات سیاسی و رسمی و پست‌های سیاسی است و در بقیه موارد محدودیت‌ها اعمال می‌شود، همچنین استثنائاتی برای برخی دستگاه‌ها و خانواده‌ شهدا در نظر گرفته شده است. سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره احتمال سوء‌استفاده در قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان با توجه به استثنائات در نظر گرفته شده، توضیح داد: ‌نسبت به هر قانونی ممکن است تخلفاتی صورت گیرد. راهکار آن این است که ما باید قوانین را شفاف تصویب کنیم. او گفت: قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان مربوط به کسانی است که بازنشسته شده‌اند و می‌خواهند اعاده به خدمت شوند، اما اگر کسی هنوز بازنشسته نشده و به صندوق بازنشستگی نرفته و با محل کار قطع ارتباط نکرده، شامل حال او نمی‌شود. سخنگوی شورای نگهبان در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان شامل دستگاه‌هایی نظیر صدا و سیما هم می‌شود یا خیر، گفت: بنده وارد مصادیق نمی‌شوم و این موضوع به دستگاه‌های اجرایی مربوط است.

ایراد به تشکیل وزارت میراث فرهنگی

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه این نشست خبری به طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اشاره کرد و گفت: در جلسه ۲۴ مرداد شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفته و شورای نگهبان دو ایراد  به این مصوبه گرفت.  اینکه در صدر ماده واحده اطلاق قوانین و مقررات مربوط به میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مواردی که خلاف موازین شرع باشند، نظیر قوانین و مقررات قبل از انقلاب اشکال دارد و دومین ایراد شورای نگهبان به این طرح آن بود که ذیل ماده واحده که بار مالی ناشی از تغییر عنوان را از محل صرفه‌جویی تامین نموده است، با توجه به نظریه تفسیری شورای نگهبان مغایر با اصل ۷۵ قانون اساسی شناخته شد.

شایستگی ندارید کنار بروید

سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه یکی از نمایندگان تهران در نطقی به مشکلات کلان کشور اشاره کرده و گفته است، وقتی نظارت استصوابی شورای نگهبان مطرح است،‌ مردم مجبورند ما را انتخاب کنند؛ نظر شما درباره این صحبت‌های نماینده تهران چیست، گفت: شورای نگهبان از نقد، انتقاد و نصیحت به خیر هیچ وقت نه ضرر کرده و نه ناراحت است و همیشه استقبال می‌کنیم. او ادامه داد: شورای نگهبان در بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات شرایط حداقلی را در نظر می‌گیرد و ملاک تعیین شایستگی افراد را ندارد اما اگر کسی خودش را شایسته نمی‌داند، می‌تواند کناره‌گیری کند.

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره اینکه در برخی شوراهای شهر حواشی عجیب و بدی رخ داده و پیشنهاد نظارت شورای نگهبان بر انتخابات شوراهای شهر و روستا مطرح شده است، گفت: شورای نگهبان نه ادعایی نسبت به شوراهای شهر و روستا دارد و نه امکانات لازم را برای نظارت بر این انتخابات، بنابراین امکان نظارت شورای نگهبان بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا منتفی است.