تفسیر معاون اول از راه‌حل مشکلات اقتصادی منبع:پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس‌جمهور

 معاون اول رئیس‌جمهوری دراین نشست با بیان اینکه به هر میزانی که امید مردم به آینده را افزایش دهیم، دوره شرایط سخت امروز کاهش می‌یابد، اظهار کرد: اگر در زمینه افزایش امید مردم به آینده به خوبی عمل کنیم، شرایط سخت در همین سال ۹۷ پایان می‌یابد.اسحاق جهانگیری روزگذشته در نشست روسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور که در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، با تاکید بر اینکه کشور در مقطع خاصی قرار گرفته و دست نیاز همه جامعه به سمت‌ دانشگاه‌ها دراز است، اظهار کرد: امروز کشور در شرایط خطیر و دشواری قرار دارد البته این به معنای آن نیست که همه عوامل موجود تهدید هستند بلکه به آن معناست که می‌توان در همین شرایط سخت نیز فرصت‌های خوبی ایجاد و از آنها استفاده کرد. به گزارش «ایسنا» جهانگیری اظهار کرد: امروز به‌عنوان ایران در دنیا در شرایطی قرار گرفته‌ایم که مدیریتی بر آمریکا به‌عنوان یک قدرت جهانی حاکم شده که فکر می‌کند باید با ما وارد نبردی نه از نوع جنگ نظامی بلکه از نوع نرم شود و می‌خواهد با قدرت نرم خود با کشورمان وارد چالش شود.

معاون اول رئیس‌جمهوری درادامه گفت: ده‌ها کانون فکر در آمریکا طی سال‌های گذشته با اقدامات، رصدها و پژوهش‌های خود به‌دنبال راهی برای زمین‌گیر کردن جمهوری اسلامی ایران بودند و به این نتیجه رسیدند که این اقدام باید از طریق جنگ نرم به وقوع بپیوندد اما ما در مقابل آنها حتما قدرت نرم مهم و تاثیرگذاری خواهیم داشت که بتوانیم از چالش‌های ایجاد‌شده عبور کنیم. رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ادامه داد: زمانی که آنها اقتصاد ما را مورد هدف قرار می‌دهند این‌گونه نیست که تصمیمات اقتصادی ما بتواند با اقدام آنها مقابله کند؛ آنها می‌گویند باید منابع درآمدهای نفتی ایران را مورد هدف قرار دهند. در این شرایط ما نیز به‌عنوان دولت باید به گونه‌ای رفتار کنیم و نفت خود را بفروشیم که نیازهای خود را تامین کنیم. گرچه راهکارهای اتخاذ شده از سوی ما در این زمینه ممکن است پیچیده و پرهزینه باشد اما باید این کار را انجام دهیم.

همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، معاون‌اول رئیس‌جمهوری گفت: اینکه آمریکا می‌گوید میزان فروش نفت ایران را به صفر می‌رساند حرف بیجایی است اما احتمال آنکه میزان فروش نفت کاهش پیدا کند وجود دارد. جهانگیری با اشاره به مورد هدف قرار دادن سیستم حمل‌ونقل دریایی جمهوری اسلامی ایران از سوی ایالات متحده آمریکا اظهار کرد: با توجه به اینکه بسیاری از کالاهای مورد نیاز ما از طریق سیستم حمل‌ونقل دریایی وارد کشور می‌شود، آمریکایی‌ها نیز به‌دنبال آن هستند تا این سیستم را از پای بیندازند. وی با بیان اینکه تلاش بعدی آمریکا ترسیم آینده‌ای نامطمئن برای مردم ایران است، خاطر‌نشان کرد: آمریکایی‌ها به‌دنبال آن هستند که شرایطی در کشور ایجاد شود و به مردم بگویند که اگر فلان کالا را در خانه خود نگهداری نکنید، ممکن است چند وقت دیگر پیدا نشود. در مجموع قدرتی به‌کار برده می‌شود تا بتواند منجر به انجام اقداماتی در کشور شود تا نتایج مورد نظرشان حاصل شود.

راهکارمشکلات کشور، سیاسی است

معاون اول رئیس‌جمهوری تصریح کرد: در مقابله با این اقدامات ما نیز باید به گونه‌ای عمل کنیم تا نتایج مورد نظرمان حاصل شود. در این زمینه بیش از دولت و مسوولان، نخبگان و دانشگاهیان وظایف مهمی بر عهده دارند؛ اگر دشمن به سمت به مخاطره انداختن اعتماد مردم به مجموعه نظام و دولت و آینده‌شان است، ما نیز باید برعکس آنها عمل کنیم و این کار تنها از نخبگان و صاحب‌نظران کشور برمی‌آید.

جهانگیری با تاکید بر اینکه به همین دلیل است که می‌گوییم راهکار مسائل اقتصادی، سیاسی است، ادامه داد: اینکه می‌گوییم راهکار مشکلات کشور سیاسی است به معنای آن نیست که یک گروه بروند و گروه دیگر بیایند بلکه منظورمان همانی است که در دوران جنگ نیز تحقق یافت؛ در آن زمان همه راهکار پایان جنگ را سیاسی می‌دانستند. گرچه در همان مقطع نیز انتخابات‌ها برگزار می‌شد و رقابت‌های سیاسی وجود داشت اما همه جناح‌ها و مسوولان مختلف سیاست‌شان این بود که موضوع جنگ از دستور کار خارج نشود. وی گفت: امروز نیز در شرایطی هستیم که نیازمند مقاوم کردن مردم در مقابل طراحی‌های دشمن هستیم تا بتوانیم از این پیچ خطرناک به خوبی عبور کنیم. ملتی که تعداد بسیاری دانشمند و نخبه دارد حتما می‌تواند کاری کند تا امید به جامعه بازگردد و مشکلات برطرف شود.

ابرچالش‌های پیش روی کشور

اسحاق جهانگیری در ادامه صحبت‌های خود در جمع روسای دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری به برخی ابرچالش‌های پیش روی کشور اشاره و خاطرنشان کرد: امروز کشور با ابرچالش‌هایی نظیر آب، مسائل محیط‌زیستی، تامین هزینه‌های اداره کشور و بودجه و همچنین صندوق‌های بازنشستگی مواجه است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، او بابیان اینکه وضعیت صندوق‌های بازنشستگی اسفبار است، گفت: هیچ جای دنیا بودجه صندوق بازنشستگی را دولت تامین نمی‌کند شرایط اداره کشور ما استثنایی است و دانشگاهیان از این مسائل نباید ساده بگذرند. جهانگیری تاکید کرد: برای حل این ابرچالش‌ها دانشگاهیان می‌توانند و باید پای کار بیایند و به دولت کمک کنند. دانشگاه‌ها با پایان‌نامه‌های دانشجویان باید به سمت حل چالش‌ها و ابرچالش‌های اصلی پیش روی کشور حرکت کنند.

وی همچنین با تاکید بر لزوم همدلی و همراهی بخش خصوصی با مردم به انتقاد از اقدامات برخی فعالان بخش‌خصوصی پرداخت و گفت: کجای دنیا این‌گونه بوده که عده‌ای به اسم بخش‌خصوصی زمانی که احساس می‌کنند مردم در شرایطی سخت قرار گرفته‌اند، از شرایط سوءاستفاده کنند تا به سود بیشتر دست یابند؟ در چنین شرایط سختی که کشور با آن مواجه است بخش‌خصوصی سالم باید به‌دنبال انجام اقداماتی باشد که از نتایج آن خدمت بهتری به مردم ارائه شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وی ادامه داد: مساله بودجه و دولت موضوع جدی است در جلساتی که با مقام معظم رهبری داشته‌ایم ایشان به موضوعات مختلفی اشاره می‌کنند و ما در دولت هرچه نفت می‌فروشیم و مالیات می‌گیریم به بودجه تبدیل می‌کنیم. معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به نقش دانشگاهیان برای حل چالش‌های ملی گفت: موضوع آب یکی از موضوعاتی است که به ابرچالش‌های کشور تبدیل شده است، این چالش می‌تواند مشکلات جدی برای ما در سال‌های آینده ایجاد کند.