به گزارش «ایسنا» به نقل از روزنامه تریبیون اکسپرس پاکستان، وزیر امورخارجه پاکستان در دیدار با همتای ایرانی خود گفت: «در شرایط حساس فعلی پاکستان درخصوص توافق هسته‌ای از ایران حمایت می‌کند.» ظریف در سفر دو روزه خود به پاکستان با عمران خان، نخست‌وزیر این کشور و همچنین همتای پاکستانی خود دیدار و با قمر جاوید باجوا، فرمانده ارتش این کشور نیز گفت‌وگو کرد. دیدار وزیر امورخارجه ایران از پاکستان درحالی صورت گرفته است که هر دو کشور روابط پرتنشی را با واشنگتن تجربه می‌کنند. نخست‌وزیر جدید پاکستان که در سخنرانی خود پس از پیروزی در انتخابات خواستار بهبود و گسترش روابط با ایران شده بود، اظهار کرد که طی دوران نخست‌وزیری او دولت پاکستان تمام تلاش خود را خواهد کرد تا همکاری‌های سودمند خود با ایران را افزایش دهد. ظریف طی این دیدار پیام رئیس‌جمهوری ایران را مبنی بر دعوت عمران خان به اجلاس گفت‌وگوی همکاری‌های آسیا که در اکتبر سال‌جاری در ایران برگزار می‌شود، به نخست‌وزیر این کشور رساند.

نخست‌وزیر پاکستان در این دیدار با استقبال از وزیر امورخارجه ایران، از مقام معظم رهبری برای حمایت از تلاش کشمیری‌ها برای خودمختاری قدردانی کرد.

عمران‌خان با اشاره به تماس تلفنی خود با روحانی اظهار کرد، ایران و پاکستان در زمینه تاریخی، دینی و فرهنگی روابط جدایی‌ناپذیری دارند. وی همچنین خاطرنشان کرد که در دوران نخست‌وزیری‌اش همه تلاش خود را برای تحکیم روابط با ایران بر مبنای منافع مشترک به‌کار خواهد گرفت و بر بازگرداندن صلح و ثبات کامل به منطقه تاکید کرد. شاه‌محمود قریشی نیز ضمن گفت‌وگو با همتای ایرانی خود درباره جزئیات وضعیت فعلی منطقه و مسائل جهانی از جمله مساله درگیری‌های افغانستان و تصمیم آمریکا برای خروج یکجانبه از برجام، به تحکیم بیش از پیش روابط دوجانبه اشاره و تصریح کرد: «پاکستان و ایران در موقعیت‌های دشوار در کنار یکدیگر ایستاده‌اند.» همچنین دو طرف برای میزبانی دور بعدی مذاکرات سیاسی دوجانبه و کمیسیون اقتصادی مشترک در آینده نزدیک توافق کردند. در این دیدار تبادل نظری در زمینه‌های گسترش همکاری‌های اقتصادی، تجاری نیز صورت گرفت و دو طرف از همکاری در زمینه امنیت مرزی ایران و پاکستان ابراز رضایت کردند.

قریشی با حمایت از ایران در مساله برجام، ابراز امیدواری کرد که طرف‌های باقی‌مانده در این توافق تعهدات خود را به روح و متن برجام حفظ کنند. وزیرخارجه پاکستان در این باره گفت: «با توجه به تاییدیه‌های مکرر سازمان انرژی اتمی، تعهد ایران نسبت به پایبندی به بندهای این توافق مساله مهمی است و پاکستان در این مقطع حساس از ایران حمایت می‌کند.»

خواهان ارتباط خوب با ایران هستیم

همچنین نخست‌وزیر پاکستان با اشاره به تنش‌های میان اسلام‌آباد و واشنگتن گفت قصد جنگ با آمریکا را نداریم ولی زیر بار سخنان غلط آنان نخواهیم رفت. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از داون نیوز، عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان در گفت‌وگو با مجریان شبکه‌های مختلف تلویزیونی پاکستان تصریح کرد: «در وهله اول تلاش ما این است که روابط با آمریکا تیره نباشد و مشکلات موجود از طریق گفت‌وگو و مذاکره حل شود.» نخست‌وزیر پاکستان افزود ما خواهان روابطی خوب و برادرانه با ایران، افغانستان و هند هستیم. عمران‌خان اضافه کرد: «تمام معاهده‌ها و قراردادهایی که منافع مردم پاکستان در آن لحاظ نشده باشد به هر قیمتی فسخ خواهند شد.» از زمان روی کار آمدن ترامپ روابط میان آمریکا و پاکستان با تنش‌های جدی مواجه شده است و انتظار می‌رود پس از شروع فعالیت دولت حزب تحریک انصاف مواضع پاکستان قاطع‌تر از قبل شود.