ابطحی در گفت‌وگو با میزان با اشاره به جلسه روز چهارشنبه هفته گذشته این کمیسیون با بطحایی گفت: در این جلسه دو تن از نمایندگان متقاضی استیضاح قانع شدند، اما اکثر استیضاح‌‌کنندگان که ۱۸ نفر هستند اصرار داشتند که این استیضاح جهت بررسی در صحن علنی، به هیات‌رئیسه ارسال شود. موضوع استیضاح وزیر آموزش و پرورش ۱۶ محور دارد و درباره مسائلی همچون رتبه‌بندی معلمان، نوسازی مدارس و عدم‌پرداخت سرانه مدارس است. عدم‌اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، عدم‌دقت در کتب درسی، تضعیف دانشگاه فرهنگیان، جعل تاریخ در کتاب‌های درسی، ورود زودهنگام و خلاف قانون دانشگاه فرهنگیان به تبلیغات انتخابات مجلس یازدهم، عدم‌پایبندی به برنامه ارائه شده در زمان اخذ رای اعتماد، فساد اخلاقی در مدارس به علت سوء‌مدیریت و بی‌توجهی به زبان مادری و ایجاد زمینه‌های افتراق در کشور به‌جای وفاق ملی و تاکید بر زبان روسی از مهم‌ترین محورهای استیضاح وزیر آموزش و پرورش است.

در همین حال محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید در گفت‌وگو با «ایسنا» در واکنش به اعلام وصول استیضاح وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: ما در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی دنبال این بودیم که استیضاح اتفاق نیفتد، ولی به هر حال نمایندگان متقاضی از توضیحات قانع نشدند و استیضاح به هیات‌رئیسه جهت اعلام وصول ارجاع شد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این پیش‌بینی که آیا وزیر آموزش و پرورش می‌تواند از پس استیضاح برآید، گفت:‌ آقای بطحایی در کمیسیون آموزش به سوالات استیضاح‌کنندگان پاسخ داد آنها ۱۶ سوال را مطرح کردند. توصیه کردیم که سه سوال حذف شود، طراحان پذیرفته و آن را حذف کردند. آقای بطحایی بقیه سوالات را براساس کارها و امکانات موجود توضیح داد. ان‌شاءالله ببینیم نتیجه چه خواهد شد.

وی با بیان اینکه «متاسفانه رئیس‌جمهوری تعامل ضعیفی با مجلس دارد»، گفت: شاید یکی از عوامل افزایش تعداد سوالات، تحقیق و تفحص و استیضاح عدم ‌ارتباط نزدیک شخص رئیس‌جمهوری و بعد هم دولتی‌ها با مجلس باشد. توصیه می‌کنیم که وزرا و رئیس‌جمهوری ارتباط نزدیک‌تری با مجلس شورای اسلامی داشته باشند.

بررسی دو استیضاح دیگر

جلسه استیضاح وزیر آموزش و پرورش در شرایطی روز سه‌شنبه در مجلس برگزار می‌شود که پیش از این مجلس در دو جلسه استیضاح به ترتیب در تاریخ ۱۷ مردادماه و ۴ شهریور رای خود را از علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی پس گرفته است. علی ربیعی ۲۲ اسفندماه سال گذشته نیز استیضاح شده بود اما این بار نتوانست نمایندگان مجلس را برای ادامه کارش در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قانع کند.

البته سریال استیضاح‌ها در دولت دوم حسن روحانی ظاهرا ادامه دارد. به گفته امیر خجسته، رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی، استیضاح وزیر صنعت و معدن و به‌ویژه بحث افزایش بی‌رویه خودرو طی این هفته در مجلس بررسی خواهد شد. پیش از این حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس از تقدیم طرح استیضاح محمد شریعتمداری، وزیر صنعت با بیش از ۷۰ امضا به هیات‌رئیسه پارلمان خبر داده بود. ضعف مدیریت، عدم‌کنترل و مدیریت بازار و همچنین افزایش بی‌رویه قیمت‌ها ازجمله محور‌های استیضاح وزیر صنعت است.

همچنین نمایندگان طرح استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی را تدوین و در حال جمع‌آوری امضا برای این طرح‌ها هستند. طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی تاکنون ازسوی ۴۰ نماینده امضا شده است. این چهارمین بار در دولت حسن روحانی است که آخوندی استیضاح می‌شود. او پیش از این یک بار تاریخ ۱۴ مهر ۹۴، اول اسفند ۹۵ و ۲۲ اسفند ۹۶ ازسوی نمایندگان مجلس استیضاح شده است. این دومین بار است که آخوندی در دولت دوازدهم از سوی نمایندگان استیضاح می‌شود.