به گزارش میزان، ابوترابی‌فرد گفت: این روزها شاهد انتصاب رئیس‌کل جدید بانک مرکزی بودیم. برای این برادر ارجمند از خداوند آرزوی توفیق داریم. امیدواریم برای اصلاح نظام بانکی کشور قدم‌های اساسی‌ و مبنایی برداشته شود. وی خاطرنشان کرد: در این راه باید عزم جدی معطوف به فراهم آوردن زمینه استقلال بانک مرکزی باشد و رئیس‌کل محترم باید بطور شفاف این مطالبه را از دولت محترم و مجلس داشته باشند. بدون این مطالبه قطعا نمی‌توان بر مشکلات جدی فراروی نظام بانکی غالب شد.

ابوترابی‌فرد افزود: اصلاح نظام بانکی راه را برای رشد اقتصاد ملی هموار خواهد کرد. پایه پولی کشور دارای اجزایی است. یکی از اجزای آن، خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی است. اولا باید اراده بانک مرکزی برعدم افزایش دارایی‌های خارجی باشد. این سیاستی است که همه برآن اتفاق‌نظر دارند. خطیب موقت نماز جمعه تهران تصریح کرد: ما در این حوزه قانون هم تصویب کرده‌ایم اما عملی نشد. باید با برنامه جدی افزایش دارایی‌های خارجی بانک مرکزی را کنترل کنیم و این کنترل رابطه مستقیمی با کنترل هزینه‌های مالی دولت دارد. اگر دولت رها شد و به افزایش هزینه‌های خود پرداخت.  اگر مدیریت کاهش هزینه و افزایش بهره‌وری در دستور کار دولت قرار نگیرد، نتیجه افزایش دارایی‌های خارجی بانک مرکزی و معضلات فراروی آن، رشد پایه پولی است.

وی افزود: عامل دوم، خالص بدهی‌های دولت است. با افزایش بدهی‌های دولت شاهد رشد پایه پولی غیرمتناسب خواهیم بود. رشد پایه پولی به‌صورت معقول متناسب با رشد اقتصاد ملی و رشد تولید ناخالص داخلی صحیح است، اما رشد پایه پولی متناسب با بدهی‌های دولت مشکلات امروز را خلق می‌کند. ابوترابی‌فرد افزود: بنابراین دولت محترم باید با برنامه‌ریزی نسبت به پرداخت بدهی‌های انباشته شده خود قدم بردارد و مانع رشد بدهی‌های دولت به بانک مرکزی باشد و نکته دیگر خالص بدهی‌های بانک‌ها به بانک‌ مرکزی است. متاسفانه امروزه در این حوزه ما با چالش مواجه هستیم.

خطیب موقت نماز جمعه تهران تاکید کرد: ما بانک‌های خصوصی را بدون ضابطه خلق کردیم؛ درحالی‌که ابزارهای لازم برای نظارت بر عملکرد آنها را در اختیار نداشتیم. امروز شاهد افزایش بی‌رویه بدهی بانک‌های خصوصی به بانک مرکزی هستیم که در طول یک سال از ۱۲۰ هزار به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. وی تاکید کرد: رئیس‌کل بانک مرکزی باید با ابزارهای نظارتی کارآمد بر عملکرد بانک‌های خصوصی نظارت جدی داشته باشد. از ایشان انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی مناسب در جهت هدایت منابع به سمت واقعیت اقتصاد و رشد تولید ناخالص داخلی برنامه‌ریزی کنند. ابوترابی‌فرد یادآور شد: هرچند امروز با مشکلاتی در بازار ارز روبه‌رو هستیم، اما به دلایلی مشکلاتی که دیگر کشورهای مبتلا به مشکلات ارزی روبه‌رو هستند با آن مواجه نیستیم. کشورهایی که با کاهش ارزش پول ملی روبه‌رو می‌شوند و بدهی‌های خارجی سنگین دارند، بعضی از کشورهای همسایه ما که امروز شاهد کاهش ارزش پول ملی‌شان هستیم بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار بدهی خارجی دارند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: چگونه باید این بدهی را پرداخت کنند؟ چه بار سنگینی بر شانه آنهاست؟ جمهوری اسلامی ایران، امروزه کمترین بدهی خارجی را دارد. بدهی خارجی میان و بلندمدت ما حداکثر ۱۱ میلیارد دلار یعنی صفر است. وی تاکید کرد:  درکنار این موقعیت که می‌تواند راه را برای حرکت اقتصاد هموار کند، ما از ظرفیت‌های بالایی برای خلق ثروت، تولید ارز و صادرات برخوردار هستیم. این منابع عظیم انرژی ما، پتروپالایشگاه‌ها؛ باید این تحریم‌ها باعث شود ما به سمت تبدیل نفت خام به فرآورده‌های باارزش بالاتر که امکان تحریم آنها هم برای دشمن بسیار سخت است، برویم. ابوترابی‌فرد یادآور شد: می‌توانیم با صادرات کالاهایی که به آن نیاز نداریم، تراز تجاری خودمان را به‌طور معناداری ارتقا ببخشیم که این فرصت‌ها هم‌اکنون در اختیار ما است. ما کشور ثروتمندی هستیم.

خطیب موقت نماز جمعه تهران افزود: مردم عزیز گمان نکنید با افزایش نرخ ارز، ‌یک اقتصاد بزرگ، به نام اقتصاد ایران که جزو ۲۰ اقتصاد اول دنیا است، با این بسترهای کلیدی خلق ثروت با مشکل روبه‌رو شود. دیگران موقعیت ما را به‌خوبی می‌دانند ما از قدرت بالایی برای برون‌رفت از این تنگناها برخورداریم منتها مشروط بر اینکه تصمیمات درستی بگیریم. وی گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند در همین چند ماه اول سال تصمیمات غلطی اتخاذ شد. اهل نظر بطلان این تصمیمات را اعلام کردند. رهبر عزیز ما انتظارشان این است که با قدرت با دشمنان صحبت کنیم. تصمیمات امروز اقتصادی کشور باید تصمیماتی باشد که اجماع علمی و حمایت همه نخبگان سیاسی را داشته باشد. ما می‌توانیم به سرعت از مشکلات امروز خارج شویم مشروط بر اینکه سیاست‌های خودمان را درست اصلاح کنیم.

خطیب موقت نماز جمعه تهران خطاب به رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: با دستور زید و عَمرو یک معاون و مدیر را عزل و نصب نکنید. شما مسوول و پاسخگو هستید. مسوولیت‌ها را به دست مدیران عالم، با تجربه، متعهد، ‌حفیظ و علیم بسپارید. کشور این سرمایه‌ها را در اختیار دارد. وی افزود: قانون پولی و بانکی کشور مربوط به سال ۱۳۵۱ است. با همکاری دولت با لایحه‌ای متناسب با امروز این قانون را اصلاح کنید. هدف‌گذاری‌تان در بانک مرکزی در راستای رشد تولید ناخالص داخلی به منظور ثبات نرخ ارز در کشور و جلوگیری از این تکانه‌های سخت در میان و بلندمدت باشد. ابوترابی‌فرد تصریح کرد: کشور دیگر ظرفیت این تکانه‌های ارزی را ندارد. قطعا با برنامه‌ریزی صحیح می‌توان به این هدف رسید. رضایت کوتاه‌مدت و اهداف بی‌ارزش ناپایدار را ملاک اقداماتتان قرار ندهید. مردم خواهان برنامه‌های بلند و اهداف کلان هستند که راه را برای اقتدار ملی هموار  می‌کند.