رئیس جدید میز ایران کیست؟

به گزارش دیلی‌وایر، خبر «برایان هوک» که در دوران «رکس تیلرسون» وزیرخارجه سابق آمریکا در وزارت‌خارجه به سمت مدیر برنامه‌ریزی سیاسی انتخاب شد، منتقد سیاست‌های «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ایران است. «هوک» بعد از ضرب‌الاجلی که ترامپ به کشور‌های اروپایی درباره اصلاح برجام داد، سرپرستی هیاتی آمریکایی را برای مذاکره با اروپایی‌ها درباره توافق هسته‌ای برجام بر عهده داشت. برخی تحلیلگران، انتخاب او را سیگنالی مثبت به مذاکرات احتمالی ایران و آمریکا می‌دانند که اخیرا ترامپ و تیم او از آن سخن به میان آورده‌اند. در همین ارتباط، سایت خبری-تحلیلی دیلی وایر به نقل از یک منبع آشنا با این موضوع گزارش داده هوک که مشاور ارشد وزیرخارجه آمریکا و مدیر برنامه‌ریزی سیاسی است قرار است به‌زودی به‌عنوان فرستاده ویژه امور ایران معرفی شود. براساس این خبر، هوک که در زمان رکس تیلرسون وزیرخارجه پیشین آمریکا به وزارت‌خارجه آورده شده، به عقیده حامیان ترامپ از مخالفان دیدگاه‌های رئیس‌جمهور آمریکا در جریان کمپین تبلیغاتی سال ۲۰۱۶ به‌شمار می‌رود. براساس این خبر، هوک با خروج آمریکا از برجام مخالف بوده و معتقد بوده که باید توافق هسته‌ای غرب با ایران را کمی تغییر داد که به‌نظر می‌رسد سیاست‌های او نسبت به سیاست‌های ترامپ درخصوص ایران کمی ملایم‌تر باشد.

یک حقوقدان سیاسی‌کار

برایان هوک یک وکیل آمریکایی و مقام دولتی است. او مدرک کارشناسی بازاریابی را از دانشگاه سنت توماس در سال ۱۹۹۰ دریافت کرد. همچنین دو مدرک کارشناسی ارشد فلسفه از کالج بوستون و مدرک لیسانس از کالج قانون دانشگاه آیووا نیز دریافت کرده است. او از سال ۲۰۱۷، به‌عنوان مدیر برنامه‌ریزی سیاست و مشاور ارشد معاون وزیر امورخارجه مایک پومپئو در وزارت‌خارجه آمریکا خدمت می‌کند. هوک در دوران ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش به‌عنوان معاون وزیر امورخارجه در امور بین‌الملل کار می‌کرد؛ همچنین به عنوان مشاور ارشد سفیر آمریکا در سازمان ملل، دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در دفتر کارکنان و به‌عنوان مشاور در دفتر سیاست‌های حقوقی در وزارت دادگستری ایالات‌متحده فعالیت کرده است. هوک در سال‌های ۱۹۹۹-۲۰۰۳ در شرکت Hogan & Hartson در واشنگتن فعالیت کرده است. او همچنین برای تری برنشتاد، فرماندار آیووا و جیم لیچ نماینده کنگره آمریکا، کار کرده است.

حضور در نشست برجام

پیش از خروج ترامپ از برجام در ۱۸ اردیبهشت ۹۷، برایان هوک ریاست هیات آمریکایی را برای شرکت در نشست کمیسیون مشترک برجام در وین بر عهده داشت. وزارت امورخارجه آمریکا اواخر اسفند ۹۶ با انتشار بیانیه‌ای در پایگاه اینترنتی خود، اعلام کرد «برایان هوک»، مدیر برنامه‌ریزی سیاست‌های این وزارتخانه، ریاست هیات آمریکایی را برای شرکت در نشست کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در شهر وین اتریش، بر عهده خواهد داشت. این نشست شانزدهم ماه مارس ۲۰۱۷ (جمعه بیست و پنجم اسفند ۹۶) برگزار شد. از این نظر برخی تحلیلگران معتقدند که هوک به دلیل حضور در نشست‌های کمیسیون برجام، دید دقیق‌تری از توافق هسته‌ای و زوایای آن دارد.

تغییر رفتار، نه تغییر رژیم

جدا از حضور هوک در نشست‌های کمیسیون برجام، مواضع او در ارتباط با ایران نیز حائزاهمیت است. مدیر سیاست‌گذاری وزارت‌خارجه آمریکا روز دوشنبه ۱۱ تیرماه ضمن تشریح راهبرد جدید دولت ترامپ در قبال ایران، تاکید کرد: راهبرد جدید در قبال ایران، «نه برای تغییر رژیم، بلکه برای تغییر رفتار ایران و برآورده کردن خواسته مردم است.»  هوک در تشریح دور جدید تحریم‌ها علیه ایران، گفت که این تحریم‌ها از چهارم اوت، (۱۳ مرداد)، آغاز خواهد شد و در آن، بخش خودروسازی ایران و تجارت طلا مشمول تحریم می‌شود. به گفته این دیپلمات ارشد آمریکایی، سایر تحریم‌ها نیز از ششم نوامبر، (۱۵ آبان)، آغاز خواهد شد و بخش انرژی و تراکنش‌های بانکی ایران را هدف قرار خواهد داد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز ۱۸ اردیبهشت با اشاره به اینکه برجام به صلح بیشتر در جهان منجر نشد و ایران همچنان به توسعه موشک‌های بالستیک و آنچه حمایت‌ از تروریسم در منطقه خوانده می‌شود، ادامه داد، خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران را اعلام کرد. پس از آن مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، با مطرح کردن ۱۲ شرط از ایران خواست که «رفتاری معمول» در پیش بگیرد، به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده خود پایان دهد و به «کشوری بهنجار» تبدیل شود.

مذاکرات برجامی با شرکای اروپایی

پس از اینکه ترامپ در اوایل سال ۲۰۱۸ از برخی شروط اصلاحی برای برجام خبر داد و اروپایی‌ها را مکلف کرد که این شروط را برآورده کنند، برایان هوک سرپرستی این مذاکرات را بر عهده داشت. او در همین خصوص گفت در مورد برجام با هم‌پیمانان اروپایی مذاکرات خوبی داشته است. هوک با بیان اینکه در مورد ضرب‌الاجل ۱۲مه ترامپ به اروپایی‌ها برای اصلاح برجام مذاکرات خوب و مثبتی داشته‌ایم، افزود: «چیزی که رئیس‌جمهور ترامپ می‌خواهد اصلاح در توافق هسته‌ای ایران قبل از ۱۲ مه است؛ ما با شرکای اروپایی خود در برجام اتفاق‌نظرهای زیادی داریم هرچند اختلافاتی هم وجود دارد که تلاش می‌کنیم آنها را برطرف کنیم.»

توافق مکمل با ایران

برایان هوک زمانی که سرپرستی تیم آمریکا برای گفت‌وگو با کشورهای اروپایی درباره برجام را بر عهده داشت در مصاحبه‌ای به تشریح ابعاد آنچه وی «توافق مکمل با ایران» نامید، پرداخت. سرپرست هیات آمریکا برای گفت‌وگو با کشورهای اروپایی درباره برجام در این باره گفت: «باید به نواقص برجام رسیدگی کنیم. در ماه‌های اخیر سخت‌کوشانه با دیپلمات‌های انگلیس، آلمان و فرانسه در این خصوص برای دستیابی به توافقی مکمل کار کردیم.» هوک در پاسخ به سوالی درباره ماهیت توافق مکمل مذکور گفت: «اگر به تاریخچه کنترل تسلیحات بنگریم، مشخص است که منظور بهبود شرایط توافق پیشین با تکمیل آن تحت توافقی دیگر است.» او ادامه داد: «برجام چون نتوانست نگرانی‌های ما را کاهش دهد، به‌دنبال توافقی جدید هستیم، می‌خواهیم محدودیت‌های هسته‌ای ایران پس از سال ۲۰۲۵ را تمدید کنیم. می‌خواهیم نگرانی‌ها بابت موشک‌های بالستیک ایران را رفع کنیم.»