تعیین مصادیق سوءرفتار با کودکان و نوجوانان

نمایندگان در ادامه بررسی این لایحه مصادیق بی‌توجهی و سهل‌انگاری، بهره‌کشی اقتصادی، سوءرفتار و وضعیت مستهجن و مبتذل برای کودکان و نوجوانان را تعیین کردند. در این مصوبه مصادیق سوءرفتار این‌گونه تعریف شد: هرگونه فعل یا ترک فعل عمدی که سلامت جسمی، روانی، اخلاقی یا اجتماعی طفل و نوجوان را در معرض خطر و آسیب قرار دهد؛ از قبیل ضرب و جرح، محبوس کردن، سوءاستفاده جنسی، توهین یا تهدید نسبت به طفل یا نوجوان در صورتی که جنبه تادیبی نداشته باشد یا قراردادن او در شرایط سخت و غیرمتعارف یا خودداری از کمک به وی. همچنین بهره‌کشی اقتصادی بر مبنای این لایحه عبارت است از به‌کارگیری غیرقانونی طفل و نوجوان یا وادار کردن یا گماردن او به‌کار یا خدمتی که از لحاظ جسمی، روانی، اخلاقی یا اجتماعی با نظر به وضعیت طفل و نوجوان برای وی مضر یا خطرناک باشد. همچنین مصادیق معامله، فحشا، هرزه‌نگاری و خطر شدید و قریب‌‌الوقوع در این لایحه تعریف شد و به تصویب رسید.

تعیین تکلیف مجلس برای دستگاه‌ها

مجلس در ادامه بررسی لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان، تکالیفی را برای سازمان بهزیستی، نیروی انتظامی، سازمان زندان‌ها، وزارتخانه‌های کشور، کار، بهداشت، آموزش و پرورش و سازمان صداوسیما در حوزه حمایت از کودکان و نوجوانان تعیین کرد. بر این اساس سازمان بهزیستی کشور مکلف شد با استفاده از مددکاران اجتماعی در قالب فوریت‌های خدمات اجتماعی و با استقرار پایگاه‌های تخصصی در مناطق و محلات شهرها و روستاها با همکاری شهرداری یا دهیاری و نیروی انتظامی نسبت به شناسایی، پذیرش، حمایت، نگهداری و توانمندسازی اطفال و نوجوانان موضوع این قانون و اعلام مراتب به مراجع صالح اقدام کند. همچنین این سازمان باید نسبت به اخذ و جمع‌آوری اطلاعات مربوط به وضعیت‌های مخاطره‌آمیز برای اطفال و نوجوانان و انجام اقدامات لازم برای افزایش آگاهی‌های مردم در این زمینه اقدام کند.

نیروی انتظامی نیز از طریق پلیس ویژه اطفال و نوجوانان مکلف است نسبت به شناسایی اطفال و نوجوانان در وضعیت مخاطره‌‌آمیز در موارد مراجعه یا معرفی آنان به نیروی انتظامی یا مواجه شدن با آنان در حین اجرای وظیفه یا شکایت از آنان، حسب مورد برای معرفی به سازمان بهزیستی کشور یا مراجع قضایی و انجام حمایت‌های موردنیاز براساس این قانون یا سایر قوانین مرتبط اقدام کند. از سوی دیگر ناجا باید در ماموریت‌های مددکاران اجتماعی و وظایف محوله در اجرای این قانون، حسب تقاضا جهت تامین امنیت آنان و نیز اطفال و نوجوانان موضوع ماموریت، اقدام قانونی لازم را به‌عمل آورد. وزارت آموزش و پرورش نیز مکلف است موارد عدم ثبت‌نام و موارد مشکوک به ترک‌تحصیل اطفال و نوجوانان تا پایان دوره متوسطه را به سازمان بهزیستی کشور یا دفتر حمایت از اطفال و نوجوانان قوه‌قضائیه اعلام کند. همچنین شناسایی، راهنمایی و معرفی اطفال و نوجوانان موضوع این قانون، به نهادهای حمایتی و قضایی جهت انجام اقدامات حمایتی لازم از وظایف آموزش و پرورش در این لایحه است.‌

مجوز برای تشکیل دفتر حمایت از اطفال و نوجوانان

نمایندگان مجلس در ادامه رسیدگی به لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان به رئیس قوه‌قضائیه اجازه دادند در حوزه‌های قضایی شهرستان ساختار و تشکیلات دفتر حمایت از اطفال و نوجوانان قوه‌قضائیه تشکیل دهد.

ابقای داوود محمدی در ریاست کمیسیون اصل ۹۰ مجلس

در خبری دیگر، هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز داوود محمدی، نماینده مردم قزوین در مجلس را برای سال سوم به‌عنوان رئیس کمیسیون اصل ۹۰ قانون‌اساسی مجلس به صحن علنی پیشنهاد داد و با ۱۷۸ رای نمایندگان به‌عنوان رئیس انتخاب شد. نمایندگان با ۱۷۸ رای موافق از مجموع ۲۲۰ نماینده، داوود محمدی را به‌عنوان رئیس کمیسیون اصل ۹۰ قانون‌اساسی مجلس در سال سوم انتخاب کردند.

تخصیص ۴۴ میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهایی که وارد نشد

همچنین دیروز امیر خجسته، رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی در تذکری شفاهی به رئیس‌جمهوری و وزرای اقتصاد و صنعت و معدن، با بیان اینکه ۴۴ میلیارد دلار ارز برای واردات داده شده که کالایی وارد نشده است، گفت: در گمرک‌های ما بالای ۶۰ میلیارد دلار کالا و اقلام و اجناس و خوراکی‌ها وجود دارد که ترخیص و در انبارها احتکار می‌شود و کالا به بازار نمی‌رود. خجسته گفت: ال‌سی‌هایی که در این مدت کوتاه باز شده است ۴۴ میلیارد دلار به منظور واردات کالا بوده، ولی کالایی وارد کشور نشده است. در شرایط تحریم که ما باید واردات داشته باشیم و خود را آماده کنیم متاسفانه پول‌ها خارج از کشور گرفته می‌شود و به داخل کشور کالا وارد نمی‌شود. ۴۴ میلیارد دلار ارز داده شده که کالایی وارد نشده است. رئیس‌جمهوری باید به مجلس توضیح دهد.

نمایندگان از پاسخ‌های فرستادگان رئیس‌جمهوری قانع نشدند

خبر دیگر آنکه احمد علیرضابیگی، عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درخصوص جلسه سوال‌کنندگان از رئیس‌جمهوری با نمایندگان رئیس‌جمهوری در کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: طراحان سوال از رئیس‌جمهوری از پاسخ‌های نمایندگان روحانی در کمیسیون اقتصادی مجلس قانع نشدند. علیرضا بیگی اظهار کرد: در این جلسه نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری، سیف رئیس کل بانک مرکزی، کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی، ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آوایی وزیر دادگستری و امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری حضور یافتند و توضیحاتی پیرامون پنج محور سوالات نمایندگان ارائه دادند.