عبدالرضا رحمانی‌فضلی در مراسم سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر، ضمن تشریح جزئیات حادثه اخیر در مناطق مرزی گفت: در حادثه اخیر بیش از پیش گلوله آر‌پی‌جی ۷ شلیک شده و بیش از ۳۵ نفر در عملیات حاضر بودند. آنها مجهزترین سلاح‌ها و وسایل نقلیه دید در شب را داشتند و در عین حال آموزش دیده بودند، این در حالی است که ما پیش از این شاهد چنین چیزی نبودیم. حداکثر سلاح مورد استفاده قاچاقچیان کلاشینکف بود و در صورت مشاهده ماموران، فرار می‌کردند، این در حالی است که در حال حاضر در قالب یک اکیپ عملیاتی دست به عملیات می‌زنند.رحمانی‌فضلی با بیان اینکه افرادی که ادعا می‌کنند می‌خواهند با مواد مخدر مبارزه کنند در زمان تحریم به ما حتی سگ‌های موادیاب و تجهیزات ایکس‌ری ندادند، اظهار کرد: آنها به بهانه تحریم هیچ کمک مالی نیز به ایران نکردند. به‌عنوان یک هشدار می‌گویم اگر جمهوری اسلامی به‌عنوان کشوری معتقد به آموزه‌های دینی با این مسائل برخورد نمی‌کرد و وزیر کشور ۲۴ ساعت چشمانش را روی هم می‌گذاشت بیش از ۵ هزار تن ماده مخدر از مرزهای ایران به سمت غرب حرکت می‌کرد.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۳۸۰۰ شهید و چندین برابر در این راه مجروح شده‌اند، اظهار کرد: در سوریه دیدیم که وقتی تعداد اندکی از مهاجران به سمت اروپا رفتند چه غوغایی شد. به‌عنوان وزیر کشور و مسوول امنیت داخلی می‌گویم اگر ۲۴ ساعت چشمانم را روی هم بگذارم بیش از یک میلیون پناهنده از مرزهای غربی به اروپا می‌روند ولی ما از نظر دینی و انسانی این کار را نمی‌کنیم و به قوانین و صلح بین‌الملل پایبندیم، ولی باید پرسید چرا دیگران به این قوانین پایبند نیستند؟وی در ادامه با انتقاد از اینکه حتی یک بند اطلاعات در حوزه مبارزه با مواد مخدر، شبکه‌ها و نقل و انتقالات به ایران داده نشده است، اظهار کرد: در UNODC مطرح کردیم که آماده‌ایم قاچاق مواد مخدر را از مبدأ تا مقصد کنترل کنیم، اما تاکنون آمادگی جدی اعلام نشده است. اگر در کشور تولیدکننده مواد مخدر امنیت برقرار نکنیم و توسعه و معیشت پایدار ایجاد نکنیم نمی‌توانیم جلوی پناهندگان، تروریسم و قاچاق مواد مخدر را بگیریم.همچنین به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وزیر کشور گفت: امروز بانک‌های اروپایی از فروش مواد مخدر بیش از ۵۰ میلیارد دلار گردش مالی دارند.

نیازقانون مبارزه با مواد مخدر به اصلاح

محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور نیز در این مراسم گفت: قانون مبارزه با مواد مخدر احتیاج به اصلاح دارد و اصلاحی که اخیرا در مجلس نسبت به مجازات اعدام انجام شد به نظر ما یک اصلاح ناقص بوده است.به گزارش خبرگزاری فارس، منتظری در ادامه گفت:‌ مساله مجازات نیز قطعا از مسائلی است که می‌تواند موثر باشد، معتقدیم قانون مبارزه با مواد مخدر احتیاج به اصلاح دارد. اصلاحی که اخیرا در مجلس نسبت به مجازات اعدام انجام شد، به نظرم یک اصلاح ناقص بوده است، ما همان وقتی که در مجلس این موضوع مطرح بود، گفتیم که این مجموعه قانون به‌عنوان یک مجموعه به هم پیوسته باید با هم لحاظ شود.