توصیه‌های علمای قم به دولت

آیت‌الله سبحانی پنج‌شنبه شب در دیدار رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با ابلاغ سلام به روحانی گفت: در وضعیت جدیدی که برای کشور پیش آمده است، باید تلاش کنیم با حفظ وحدت مردم را بیش از پیش به آینده امیدوار کنیم که لازمه این مهم تامین رضایت و مطالبات عامه مردم است. به گزارش «ایسنا» این مرجع تقلید افزود: ما در نظام جمهوری اسلامی همه سرنشینان یک کشتی هستیم و سرنوشت واحدی داریم؛ لذا باید اختلاف سلایق را کنار گذاشته و اگر مساله‌ای وجود دارد نیز با گفت‌وگو حل و فصل شود. وی تصریح کرد: به‌خوبی می‌دانم که آقای روحانی و همکارانشان در دولت یکی از سخت‌ترین دوران ریاست‌جمهوری در کشور را تجربه می‌کنند، اما یقینا اگر با مفسدان اقتصادی قاطعانه مقابله کنند و اخبار آن را به اطلاع مردم برسانند، مردم به آینده امیدوار شده و قدردان دولت خواهند بود و جنگ روانی دشمن نیز هر قدر هم که شدید باشد، خنثی خواهد شد.

ضرورت تامین مطالبات مردم

آیت‌الله علوی گرگانی نیز عصر پنج‌شنبه در دیدار رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با ابلاغ سلام به روحانی گفت: در وضعیت حاضر مهم‌ترین مساله تقویت راه‌های انسجام و وحدت در داخل کشور است؛ به‌گونه‌ای‌که اختلاف و افتراقی ایجاد نشود تا دشمن بتواند از آن سوءاستفاده کند. به گزارش «ایسنا» وی تصریح کرد: باید با تامین مطالبات و نیازهای مردم، رضایت آنها را حاصل کنیم تا به‌عنوان مهم‌ترین پشتوانه نظام و مهم‌ترین رکن وحدت، همچنان حامی و پشتوانه اصلی نظام باشند و مسوولان نیز باید تحت‌نظر مقام معظم رهبری و با همدلی و هماهنگی یکدیگر، در این راستا تلاش خود را مضاعف کنند.

تضعیف دولت خلاف است

آیت‌الله مکارم شیرازی نیز در دیدار محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با بیان اینکه نمی‌توان منکر شد که در همه جا و از جمله دولت ضعف‌هایی وجود دارد، تصریح کرد: با این اوصاف اما در شرایط فعلی هر گونه تضعیف دولت امری کاملا خلاف است و همه باید از دولت حمایت کرده و در زمانی که دشمن همه توان خود را به کار گرفته تا به نظام جمهوری اسلامی ضربه بزند، باید دولت را تقویت کنیم. به گزارش «ایسنا» وی افزود: امروز زمان تسویه‌ حساب‌های شخصی و حل اختلافات انتخاباتی نیست و اگر هم دولت در جایی ضعف دارد، همه باید کمک کنیم تا این ضعف‌ها برطرف شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی شرایط امروز را یک امتحان تاریخی برای ملت ایران و دولت و نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: در این شرایط بسیار مهم است که دولت درباره عملکرد و اقدامات خود اطلاع‌رسانی گسترده، دقیق و بهنگام داشته باشد و آنچه را که مایه امیدآفرینی برای مردم است، با هنرمندی به آنها انتقال دهد و البته ضعف‌ها و نقص‌های احتمالی را نیز صادقانه بپذیرد؛ چراکه این مساله تاثیر روانی بسیار مثبتی خواهد داشت. آیت‌الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنانش گفت: دولت در صدر اولویت‌های خود معیشت و زندگی عامه مردم را باید مراقبت کند و به‌گونه‌ای باشد که به دغدغه‌های اصلی مردم همانند ایجاد اشتغال بیشتر و مبارزه با قاچاق، مفاسد اقتصادی و گرانی اقلام اساسی، اهتمام بیشتری کند.

همچنین آیت‌الله نوری همدانی عصر پنج‌شنبه در دیدار رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با اشاره به شرایط پیش آمده به‌دنبال مواضع جدید دولت آمریکا و خروج از برجام، گفت: وحدت رمز پیروزی و بقای جمهوری اسلامی بوده و امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم که رابطه بین مردم با نظام و مسوولان با یکدیگر نزدیک‌تر و صمیمی‌تر باشد. به گزارش «ایسنا» این مرجع معظم تقلید با بیان اینکه «رئیس‌جمهور محترم فرزند حوزه و برخاسته از متن انقلاب هستند»، گفت: از دولت می‌خواهم با توجه به ضرورت مراقبت از وضعیت معیشت و زندگی عامه مردم، با نظارت و اشراف دقیق با گرانی مقابله کند.  وی همچنین تاکید کرد که مجموعه نظام، دولت و قوه‌قضائیه و سایر دستگاه‌ها باید با کسانی که در نظام اقتصادی اخلال می‌کنند، برخورد و آنان را مجازات کند.

در ادامه این دیدارها حضرت آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی روز جمعه در دیدار با واعظی با بیان اینکه «یقینا اگر در کنار هم باشیم از همه مشکلات هم عبور خواهیم کرد»، گفت: وجود اختلاف نظر در جوامع امری کاملا طبیعی است و اگر با حسن نیت و حسن نظر همراه باشد، بسیار هم سازنده است، اما اگر این اختلاف‌نظرها به سمت تفرقه پیش برود، بسیار مضر خواهد بود. وی همچنین از تلاش‌های دولت برای رسیدگی به محرومان و به‌ویژه تلاش برای پیشگیری از تاثیرگذاری فشارهای اقتصادی دشمن بر معیشت عامه مردم، تقدیر و تشکر و برای دولت در این مسیر آرزوی موفقیت روزافزون کرد.