زمانی محمد بن‌سلمان تلاش داشت تا برای افزایش سرمایه‌گذاری خارجی در عربستان اقدام کند اما برخی شواهد نشان می‌دهد که میزان این سرمایه‌گذاری‌ها به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. دلیل این کاهش چیست؟ واشنگتن‌پست در گزارشی درخصوص دلایل این کاهش سرمایه‌گذاری می‌نویسد بازداشت شماری از اعضای خانواده سلطنتی و تجار مشهور این کشور از جمله شاهزاده ولید بن طلال، میلیاردر مشهور، مصادره اموال که از این طریق ۱۰۶ میلیارد دلار به‌حساب دولت سعودی واریز شد و کندی اصلاحات باعث ترس سرمایه‌گذاران خارجی شده است.

واشنگتن پست می‌نویسد استدلال مقام‌های سعودی این است که اگرچه پادشاه عربستان و ولیعهد تدابیر قابل توجهی برای آزاد شدن اقتصاد کشور و جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی در راستای جدا شدن از وابستگی به نفت انجام داده‌اند اما این تلاش‌ها نیاز به پاک‌سازی فساد در این کشور دارد؛ کشوری که جمعیت جوان رو به رشد و پرشورش احساس می‌کنند که درهای ثروت‌ و قدرت به روی آنها بسته شده است. الوقت نیز در گزارشی در همین باره نوشت عربستان به‌عنوان یکی از کشورهای رانتیر که بیش از ۹۰ درصد درآمدهای ارزی آن وابسته به تولید و فروش نفت است طی سال‌های گذشته گام‌هایی برای کاهش این وابستگی و گذار از اقتصاد نفتی در پیش گرفته‌ که یکی از این گام‌ها سیاست‌گذاری اقتصادی در مسیر جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی بوده است. در چند سال اخیر و با کاهش بهای نفت و چالش‌های به‌وجود آمده از این رخداد برای اقتصاد عربستان به‌ویژه کسری بودجه ۸۲ میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۷، توجه به مساله جذب سرمایه خارجی به‌صورت جدی‌تری از سوی ریاض تعقیب می‌شود. نگاهی به وضعیت سرمایه‌گذاری خارجی در عربستان نشان می‌دهد در زمان رهبری ملک‌سلمان و به عبارت دقیق‌تر محمد بن‌سلمان، حجم سرمایه‌گذاری خارجی در این کشور کاهش داشته است. در ژانویه سال ۲۰۱۵ میزان سرمایه‌گذاری خارجی در عربستان یک میلیارد و ۸۵۳ میلیون دلار بوده و تا پایان سال ۲۰۱۵ به بیش از دو میلیارد دلار رسید. در ژانویه سال ۲۰۱۶ میزان سرمایه‌گذاری خارجی در عربستان، یک میلیارد و ۸۹۹ میلیون دلار و در اواخر جولای ۲۰۱۶ این رقم به یک میلیارد و ۷۱۱ میلیون دلار رسید. البته میزان سرمایه‌گذاری خارجی در عربستان در اوایل سال ۲۰۱۷ به رقم ۲میلیارد و ۷ میلیون دلار رسیده اما اقدامات محمد بن‌سلمان در این سال باعث شد این رقم روندی نزولی داشته باشد، به‌طوری که اواخر سال ۲۰۱۷ این رقم به یک میلیارد و ۶۶۲ میلیون دلار رسید. این مساله به‌خوبی سیر نزولی سرمایه‌گذاری خارجی در عربستان را نشان می‌دهد.

اقدامات محمد بن‌سلمان نه تنها موجب جذب سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در اقتصاد عربستان نشده بلکه بخشی از سرمایه‌های قبلی نیز از اقتصاد عربستان خارج شده‌اند. بن‌سلمان در راستای برنامه مبارزه با فساد و ایجاد شفافیت در اقتصاد عربستان بسیاری از سرمایه‌دارهای اصلی عربستان را دستگیر کرد. این مساله باعث ایجاد ناامنی اقتصادی در عربستان شد. سرمایه‌گذارهای خارجی تنها زمانی سرمایه خود را در خاورمیانه وارد خواهند کرد که از بازگشت سرمایه و سود خود مطمئن باشند اما در این شرایط اقدامات بن‌سلمان نشان‌دهنده ناامنی در اقتصاد عربستان است و همین مساله می‌تواند مانع از هرگونه سرمایه‌گذاری در عربستان شود. گرگوری گاس، رئیس دپارتمان امور بین‌الملل دانشگاه ای-‌اند-ام تگزاس در این باره اعلام کرد، موج بازداشت‌ها به موضوع سرمایه‌گذاری در عربستان آسیب زده است. با تصفیه سیاسی صورت گرفته، سرمایه‌گذاران احتیاط بیشتری نیز به خرج خواهند داد.