مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، برای بازگشت به گفت‌وگو‌ها با ایران ۱۲ شرط تعیین کرد. شروط او نشان می‌دهد که دولت آمریکا هیچ علاقه‌ای به امضای یک توافق کنترل تسلیحات جدید ندارد. در مقابل، رئیس‎جمهوری آمریکا و اطرافیانش، می‌خواهند از طریق یک دور جدید از تحریم‌های اقتصادی بر رژیم ایران فشار بیشتری وارد کنند. ترامپ و مشاورانش معتقدند که رنج‌های ناشی از تحریم‌ها، حداقل مقامات ایران را به دادن امتیازات بیشتر به آمریکا وادار خواهد کرد یا اینکه حتی باعث تغییر رژیم شود. اما آیا اقدامات ترامپ می‌تواند باعث تغییر رژیم ایران شود؟ روزنامه واشنگتن‌پست در یادداشتی به این پرسش پاسخ داد. این روزنامه معتقد است که طرح ترامپ برای به کارگیری سیاست تغییر رژیم در ایران نتیجه معکوس خواهد داد.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، رسما اعلام کرده که درحال‌حاضر سیاست آمریکا تغییر رژیم نیست. اگر چه او و پمپئو، سال‌ها از چنین سیاستی حمایت کرده‌اند. از دیدگاه واشنگتن‌پست، مردم ایران معتقدند که رهبری ایران و سپاه پاسداران نمی‌توانند شروط آمریکا را قبول کنند و تنها گزینه باقی‌مانده، تقابل بزرگ‌تر است.

واشنگتن‌پست نوشت: «لفاظی سرسختانه، همیشه به یک سیاست موثر منجر نمی‌شود. برخی امیدوارند که این لحن جدید واشنگتن ممکن است حکومت دینی ایران را تضعیف کند. اما، در حقیقت، نتیجه معکوس محتمل‌تر است.» به گفته این روزنامه، تصمیم ترامپ برای خروج از برجام، توجه را از داخل به خارج منتقل کرد و این امر باعث انسجام مردم و حکومت می‌شود. علاوه بر این، حکومت ایران در یک جایگاه غیرمعمولی قرار گرفته و از روابط خوبی با جامعه بین‌الملل برخوردار شده است. این درحالی است که آمریکا منزوی شده است. این امر نیز باعث تقویت نظام ایران می‌شود. واشنگتن‌پست تصریح کرد: «مهار اقدامات ایران در خارج، درگیر شدن در کنترل تسلیحات برای محدود کردن برنامه موشکی بالستیکی ایران و حمایت از ایده‌های دموکراسی و حقوق بشر باید در اولویت اصلی دولت ترامپ قرار بگیرند. همه این عناصر استراتژی جامع برای پرداختن به ایران، می‌توانست بدون خروج از توافق هسته‌ای پیگیری شود. هنوز هم می‌توان این عناصر را بدون پیگیری تغییر زورمندانه رژیم پیگیری کرد نه به خاطر اینکه هدف دموکراتیزه کردن بد است بلکه به این خاطر که راهبردی که ترامپ انتخاب کرده است، موفق نخواهد شد.»

تکمیل جمع ایران‌ستیزان کاخ سفید

همچنین در گزارشی دیگر به این مساله پرداخته شده است که مخالفان ایران یکی پس از دیگری وارد حوزه‌های حساس تصمیم‌گیری دولت آمریکا می‌شوند.

به گزارش فرارو، از زمانی که دونالد ترامپ وارد کاخ سفید شد، تیم امنیت ملی او سه بار شاهد تغییرات اساسی شد. اکنون نیز جان بولتون فرد فلایتز، تحلیلگر سابق سیا را برای تصدی سمت ریاست کارکنان شورای امنیت ملی، معرفی کرده است. فلایتز در این سمت در هماهنگ‌سازی سیاست امنیت ملی آمریکا نقش خواهد داشت. فلایتز یار قدیمی جان بولتون است. زمانی که بولتون در دولت بوش معاون وزیر خارجه بود، او در آن زمان رئیس کارکنان بولتون در وزارت خارجه بود. در آن زمان او به‌شدت با بولتون همراهی نشان داد.

اظهارات اسلام‌ستیزانه فلایتز زیاد است. به همین دلیل، اغلب رسانه‌های آمریکا به مناسبت ورود او به کاخ سفید درباره افکار ضداسلامی او گزارش‌هایی منتشر کردند. البته فلایتز فقط به اسلام‌هراسی مشهور نیست، بلکه او درباره ایران نیز دیدگاه‌های مشابهی دارد. به‌عنوان نمونه، در سال ۲۰۱۱، جامعه اطلاعاتی آمریکا در ارزیابی‌اش گفته ایران به تولید بمب اتم نزدیک نشده است. اما فلایتز طی یادداشتی در وال‌استریت‌ژورنال، اصرار کرد که نتیجه جامع تحقیقات۱۶ آژانس اطلاعاتی آمریکا درباره وضعیت برنامه هسته‌ای ایران اشتباه است و تهران واقعا «در شرف آزمایش یک سلاح هسته‌ای» است. به گفته نیویورک‌مگزین، این ادعای فلایتز، مطلقا اشتباه است.

فلایتز، در رابطه با برجام هم دیدگاه‌های تندی دارد. در پاییز گذشته، کورت میلز، خبرنگار امور خارجی مجله نشنال اینترست، یادداشتی با عنوان «تندرو‌ها پشت طرح بولتون برای خروج از برجام صف‌آرایی می‌کنند»، در همین مجله منتشر کرد. اما میلز می‌گوید فورا پس از انتشار این یادداشت، فلایتز در توئیتر به او حمله کرد. میلز، در یادداشت خود نشان داد که چگونه اندیشکده مرکز سیاست امنیتی که فلایتز در آن کار می‌کرد، با ترغیب استیو بنن، استراتژیست سابق ترامپ، خود را با طرح تندروانه بولتون برای خروج از برجام همسو کرده بود. بولتون این طرح را زمانی داد که هنوز به سمت مشاور امنیت ملی منصوب نشده بود.

به گفته میلز، ورود فلایتز به کاخ سفید نشان می‌دهد که بولتون آماده است تا با حامیان تغییر رژیم‌های ایران و کره‌شمالی کار کند. به گزارش نشنال‌اینترست، فلایتز در دسامبر گذشته با شبکه فاکس‌نیوز مصاحبه کرده و درباره دوستی نزدیکش با مایکل لدین که به‌صورت مشترک با مایکل فلین کتابی نوشته، صحبت کرده است. لدین اظهارات جنجالی درباره ایران بیان کرده بود. او گفته باید به جای عراق، ایران اولویت اول جنگ دولت بوش علیه «محور شرارت» می‌شد. لدین در کتابش ضمن متهم ساختن ایران به همدستی با القاعده در حوادث ۱۱ سپتامبر نوشت: «وقتی که شما نام القاعده را می‌شنوید...، احتمالا عاقلانه است که به ایران فکر کنید.»

سابقه فلایتز نشان می‌دهد که با پیوستن او به تیم امنیت ملی آمریکا، مواضع از قبل سختگیرانه دولت ترامپ در قبال ایران محکم‌تر خواهد شد. زمانی که ترامپ، بولتون را به شورای امنیت ملی وارد کرد، برخی معتقد بودند که بولتون در میان سایر رقبا، فقط یک صدای جنگ‌طلبانه خواهد بود. اما ورود فلایتز به کاخ سفید، خروج آمریکا از برجام و انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس، نشان داد که تیم بولتون نفوذ فوق‌العاده‌ای در تصمیمات سیاست خارجی کاخ سفید به‌دست آورده است.