سخنگوی دولت درادامه گفت: مدیریت تیم مذاکره‌کننده با خود روحانی بود و در کارزار مذاکرات ظریف و همکارانش حضور داشتند؛ حتی ترامپ با همه دیوانگی فهمید مردان دیپلمات ما قوی هستند. سخنگوی دولت اظهار کرد: باید کسانی را که در مذاکرات با ٦ کشور بزرگ توانستند صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان را به اثبات برسانند، تحسین کنیم. اینها سرداران ما هستند، آیا این حق است که سرداران‌مان را تحقیر کنیم؟

پاسخ به انتقاد هنرمندان

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره انتقادات برخی از هنرمندان از دولت و اعلام آنها مبنی‌بر شرکت نکردن در مراسم افطاری رئیس‌جمهوری به‌دلیل مشکلات اقتصادی کشور گفت: دولت برای حل مشکلات اقتصادی مردم با توجه به منابع محدود کشور چه اقدامات دیگری باید انجام می‌داد که نداده است؟ ما از انسان‌های تحصیلکرده انتظار قضاوت منصفانه داریم. به گزارش «ایسنا» وی همچنین گفت: ما در دولت همه تلاش خود را کردیم که اقتصاد رشد داشته باشد، ولی دولت چه کاری می‌توانسته انجام دهد و آن را انجام نداده است؟ سفره‌های مردم در اردیبهشت سال قبل خیلی پررنگ‌تر بود که الان کمرنگ‌تر شده باشد؟ اینها واقعیت است، چه کسی دوست دارد سفره مردم پر بارتر نباشد؟ ما متوسط حقوق‌ها را ۱۰ درصد افزایش دادیم و بیش از ۹۷ هزار میلیارد تومان برای امور رفاه اجتماعی هزینه کردیم، این در حالی است که برای آموزش و تحقیقات ۵۷ هزار میلیارد تومان، برای حوزه دفاعی ۵۱ هزار میلیارد تومان و برای حوزه سلامت ۲۶ هزار میلیارد تومان هزینه کردیم؛ این یعنی این پول‌ها را در زمینه رفاهی هزینه کردیم.وی با اشاره به اینکه مستمری افراد تحت‌پوشش کمیته امداد سه برابر شده است و هر فردی در کمیته امداد ماهانه ۱۹۳ هزار تومان حقوق می‌گیرد، افزود: آقای فتاح بیان کرده‌اند که کمک این دولت به محرومان تاکنون توسط هیچ دولتی انجام نشده بود.

موضع دولت در مورد سوال از رئیس‌جمهور

نوبخت در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی در مورد موضع دولت درباره سوال  نمایندگان مجلس از رئیس‌جمهور نیز گفت: سوال، استیضاح و تذکر حق نمایندگان مجلس است، ولی باید درجای خود از این حق استفاده شود. اگر سوال از رئیس‌جمهور با هدف رفع ابهام انجام می‌شود که نمایندگان رئیس‌جمهور پاسخ می‌دهند و نباید ذهن دولت با این سوالات گرفته شود. نوبخت درخصوص طرح‌های تحقیق و تفحص نیز گفت: می‌توانند به‌جای ایجاد یک تیم تحقیق و تفحص، از همان دستگاه درخواست آمار کنند. وی در پاسخ به ابهامی درخصوص تلاش دولت برای منصرف کردن نمایندگان از سوال از رئیس‌جمهور ادامه داد: نمایندگان و وزرای دولت مدام در مجلس حضور دارند و می‌توان ابهامات را برطرف کرد. اگر ابهام از نمایندگان برطرف شود آیا کار نادرستی است؟

کسری بودجه نداریم

سخنگوی دولت دربخش دیگری ازاین نشست خبری گفت: با توجه به ساز و کار تهیه شده و پیش‌بینی برداشت‌ها تا پایان سال‌جاری و نیز مدیریت تخصیص منابع کشور که براساس اولویت‌بندی انجام خواهد شد، کسری بودجه نخواهیم داشت.

آغاز روند متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

سخنگوی دولت در ادامه گفت: امسال باید معادل۳۴۰۰ میلیارد تومان بابت متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان پرداخت شود که این رقم باید از ابتدای فروردین پرداخت می‌شد، اما به‌دلیل اختلاف‌نظر دولت و مجلس درخصوص تفسیر قانون افزایش حقوق انجام نشد و پرداخت آن در کنار درصد افزایش حقوق سال‌جاری از این ماه آغاز می‌شود.

هر کشوری دنبال منافع خود است

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت فروش نفت و همراهی روسیه با عربستان برای جبران کسری عرضه نفت ایران براثر تحریم‌ها هم گفت: یک بخش از فروش نفت به هند و چین است که دکتر ظریف مذاکراتی را با هردو کشور داشته و بخش بعدی هم فروش نفت به اروپاست.نوبخت در مورد همراهی روسیه با عربستان برای جبران کسری عرضه نفت ایران نیز گفت: هر کشوری دنبال منافع خود است. ما نه به آمریکا و نه به هیچ کشور دیگری نباید دل ببندیم. به گزارش «ایسنا» نوبخت در ادامه گفت: ما نباید به هیچ کشوری چشم امید داشته باشیم که یاریگر ما باشد. ممکن است کشوری در موضوعی هدف مشترکی داشته باشد و در موضوع دیگری منافع متفاوتی وجود داشته باشد؛ بنابراین نباید اگر با کشوری منافع متفاوتی داشته‌ایم تا ابد با آن کشور قهر کنیم.او با بیان اینکه این روابط در عالم سیاست طبیعی است گفت: عالم دیپلماسی همین است، ما باید با حواس جمع پیش برویم و روابط خود را تنظیم کنیم.

جلسه‌ای برای مقابله با شرارت‌های آمریکا

نوبخت درباره جلسه مسوولان سه‌قوه برای حل مشکلات اقتصادی نیز گفت: ما در مذاکرات هیچ چشم امیدی به آمریکا نداشتیم، ولی تحریم‌ها برای ما مضر بود و باید دیوار تحریم‌ها فرومی‌ریخت البته برجام نه صددرصد خواسته ما بود و نه خواسته طرف مقابل اما آیا بدیلی جز مذاکره برای رفع تحریم‌ها داشتیم؟ به گزارش «ایسنا» وی افزود: قبول داریم که تحریم‌ها به‌صورت کامل شکسته نشد، اما باید با اتحاد میان قوا به‌دنبال حل مشکلات باشیم. روز شنبه جلسه‌ای با قوه مقننه و قضائیه داشتیم که آنها برای حل مشکلات دولت به ما کمک کنند. این جلسه در جهت  تشریک مساعی برای مقابله با شرارت‌های آمریکا بود.

 


 

واکنش به نگرانی بخش خصوصی
 

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» مبنی‌بر نگرانی بخش خصوصی از اعمال سیاست‌های کنترلی و تعزیراتی در حوزه قیمت‌گذاری از سوی دولت برای مقابله با تحریم‌های احتمالی نیز گفت: نمی‌توانیم در شرایط عادی که رقابتی عمل می‌کردیم در شرایط تحریم هم این گونه عمل کنیم. وی اضافه کرد: دولت نمی‌تواند عرضه و تقاضا را رها کند چون شرایط عادی نیست. اگر کامیون بخش خصوصی نخواهد گندم وارد کند باید کامیون دولتی وارد عمل شود. او در عین حال گفت: نگاه دولت، آزادی و رقابت اقتصادی است؛ اما از طرفی دولت در شرایط غیرعادی به‌خصوص شرایط تحریم به زندگی آحاد مردم نگاه می‌کند. ما موظفیم در شرایط سخت کالاهای مردم را تامین کنیم و بنابراین هر چند نوع نگرش ما و مبانی نظری ما و اقتصادی ما مشخص است اما مطابق با اقتضای شرایط عمل خواهیم کرد. نوبخت همچنین گفت: درخصوص کنترل قیمت‌ها مگر دولت در چهار سال اخیر دخالت می‌کرد؟ ولی الان که ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌دهد نمی‌تواند کسبه را آزاد بگذارد که قیمت کالا را برمبنای نرخ‌های غیررسمی ارز تعیین کنند. وی با تشکر از عموم فعالان اقتصادی منصف تاکید کرد که دولت در صورت مشاهده تخلف وارد عمل خواهدشد.