تداوم برجام منوط به تعهد اروپا

شمخانی درباره استراتژی جدید آمریکا و تحمیل برخی شروط به ایران، با بیان اینکه نامگذاری این طرح به‌عنوان استراتژی جدید درست نیست، گفت: «این نه استراتژی است و نه جدید است، این روزها گنده‌گویی و یاوه‌گویی مقامات آمریکایی کمی زیاد شده و فکر می‌کنند با این اظهارات و اقدامات می‌توانند موانع زیاده‌خواهی‌شان را کنار بزنند و حرف ناحق خودشان را اعمال کنند.» او افزود: «جمهوری اسلامی ایران در طول سال‌های بعد از پیروزی انقلاب به کرات ثابت کرده که هرگز تسلیم این نوع یاوه‌گویی‌ها و زیاده‌طلبی‌ها نمی‌شود. اصولا اگر به ریشه بیان این حرف‌ها و حتی دلایل خروج آمریکا از برجام توجه کنیم خواهیم دید که همه این اقدامات به تسلیم نشدن ایران در برابر خواست آمریکا برمی‌گردد.»

اروپایی‌ها با ترامپ همراهی نکردند

شمخانی با اشاره به اینکه این گونه رفتار صرفا مربوط به رئیس‌جمهور فعلی آمریکا نیست، اوباما هم همین حرف‌ها را می‌زد، ادامه داد: «اوباما هم برای توجیه افکار عمومی آمریکا به دروغ می‌گفت که بدون شلیک یک گلوله ایران را به مسیر مورد نظر آمریکا هدایت کردیم. ترامپ وقتی از برجام خارج شد انتظار داشت که ۳ رخداد به وقوع بپیوندد. یکی اینکه اروپایی‌ها به سرعت با آمریکا همراهی کنند، دوم اینکه بقیه کشورها هم به آمریکا بپیوندند و در نهایت مردم آمریکا از اقدامات او حمایت کنند. اما شرایط پدید آمده پس از خروج آمریکا از برجام باعث شد که ترامپ در سه برآورد مورد نظرش ناکام شده و با شکست مواجه شود. البته اینکه رخدادهای ذکر شده تا چه زمانی ادامه پیدا کند موضوع دیگری است که گذشت زمان تعیین‌‌کننده آن است.»

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی درباره رویکرد اروپا در قبال برجام گفت: «واقعیت امروز این است که اروپایی‌ها با ترامپ همراهی نکردند و با این استدلال که برجام یک سند مشترک جهانی است و تاثیر اساسی روی عدم اشاعه داشته و قسمتی از امنیت منطقه است، به آن وفادار ماندند. اروپا معتقد است در صورت نابودی برجام در وهله اول اتحادیه اروپا زیان خواهد دید. اروپا سند برجام را حاصل تلاش مشترک اتحادیه اروپا می‌داند و به آن به‌عنوان تنها دستاورد موفق این اتحادیه در عرصه بین‌المللی، وابستگی اعتباری و حقوقی دارد. در میان سایرین هم به جز رژیم صهیونیستی و تابعینش مثل سعودی و امارات و بحرین، کشورهای دیگر حاضر به همراهی با آمریکا نشدند.»

علی شمخانی با اشاره به اینکه براساس نظرسنجی‌های انجام شده از سوی موسسات معتبر آمریکایی نزدیک به ۷۰ درصد مردم آمریکا هم مخالفت خود را با خروج آمریکا از برجام اعلام کردند، ابراز کرد: «بنابراین ترامپ در این مرحله با شکست خرد‌کننده‌ای روبه‌رو شد. واقعیت غیرقابل انکار این است که آمریکا به دلیل اطمینان از ناکارآمد بودن ابزارهای تحریم و حمله نظامی برای متوقف‌سازی رشد ایران در فناوری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای و براساس یک نیاز وارد مذاکره با کشورمان در مورد پرونده هسته‌ای شد.» شمخانی ادامه داد:‌ «آمریکایی‌ها با تحلیل عملکرد ایران در ۸ سال دفاع مقدس به‌خوبی می‌دانند با اهرم حمله نظامی امکان محدود‌سازی ایران وجود ندارد، علاوه بر این توان هسته‌ای صلح‌آمیز ایران نیز که کاملا بومی است، قابل انهدام نیست. تحریم هم نه تنها به محدود‌سازی توان هسته‌ای ایران منجر نشد بلکه شتاب توسعه آن را شدت بخشید، بنابراین به این نتیجه رسیدند چاره آنان جنگ و تحریم نیست و از این رو به مذاکره رو آوردند.»

سکوت اروپایی‌ها

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در پاسخ به این سوال که آیا اروپا درحال‌حاضر قادر است در مقابل آمریکا و تحریم‌هایش بایستد و از برجام دفاع کند، افزود: «ما تجربه کار با اروپایی‌ها را قبلا داشتیم، مذاکرات اولیه ایران در دهه ۸۰ شمسی با تروئیکای اروپایی انجام شد. ما معتقدیم اروپایی‌ها باید در محکوم‌سازی و متوقف کردن اقدامات اولیه آمریکا در نقض برجام جدی‌تر و قاطع‌تر عمل می‌کردند. اروپایی‌ها قبل از خروج آمریکا از برجام سکوت کردند و این یک نوع پیام همراهی با آمریکا را تداعی می‌کرد. البته در آستانه خروج آمریکا از برجام اروپایی‌ها خیلی تلاش کردند که آمریکا، یعنی ترامپ از برجام خارج نشود، اما موفق نشدند، بنابراین این عقبه را ما می‌بینیم، علاقه‌مند نیستیم تجربیات قبلی را تکرار کنیم.»

علی شمخانی افزود: «به نظر من آمریکا یعنی ترامپ در عدم اجرای تعهداتش در برجام نقض‌های مکرر را تکرار و با خروجش از برجام آن را دچار فروپاشی کرده است. اگر اروپا قصد دارد به برجام حیات تازه ببخشد باید تعهدات کاملی که در برجام به ایران داده شده است را تضمین کند. اما اگر اروپا نتواند یا نخواهد در این مسیر گام بردارد، طبیعتا ما نیز تعهدی به تداوم حضور در برجام نخواهیم داشت و سیاست‌های مستقل خودمان را دنبال خواهیم کرد.»

به سیاست‌هایمان ادامه می‌دهیم

شمخانی در ادامه در پاسخ به این سوال که اگر ادامه توافق امکان‌پذیر نباشد، ایران سیاست‌های خودش در منطقه را کمافی‌السابق ادامه می‌دهد یا اینکه شاهد تغییراتی در سیاست‌های ایران خواهیم بود، ابراز کرد: «آمریکا قبل از برجام و بعد از برجام سیاست‌هایش تغییر نکرده است. سیاست‌های آمریکا در قبال ایران همواره خصمانه بوده است. ایران هرگز در سیاست‌های منطقه‌ای خودش تا زمانی که تامین‌کننده مصالح مردم منطقه است و مردم خواهان آن هستند و حکومت‌هایی مثل عراق و سوریه خواهان آن هستند، تجدیدنظر نخواهد کرد، حتما به این سیاست‌ها ادامه خواهد داد، دلیلی بر تغییر نمی‌بینیم.»

ائتلافی بر مبنای حقه‌بازی

شمخانی در ادامه این گفت‌وگو درباره تشکیل ائتلاف بین‌المللی علیه ایران نیز گفت: «این ائتلاف بر مبنای حقه‌بازی طراحی شده و هدف آن دوشیدن ثروت‌های منطقه است. ترامپ در اولین سفر خارجی به ریاض رفت که این ائتلاف را شکل بدهد ولی حضور او منجر به فروپاشی شورای همکاری خلیج‌فارس شد چون این ائتلاف مبانی غلطی داشت. دوم اینکه این ائتلاف که از قبل وجود داشته، باید بتواند کارنامه قابل دفاعی ارائه دهد؛ یعنی اثبات کند که در عراق یا در سوریه در مبارزه با تروریسم عملکرد موفقی داشته است، یا بتواند عملکرد مثبتی در ایجاد ثبات و امنیت در افغانستان ارائه کند یا حتی قدم مثبتی در فلسطین برداشته باشد. متاسفانه نه‌تنها حقی در فلسطین به مردم داده نشد، بلکه جرات و جسارت این را پیدا کردند که سفارتشان را به قدس شریف منتقل کنند. این ثمره ائتلافشان برای مسلمان‌ها است. ثمره دوم آن در سوریه است، آمریکا به‌دلیل واهی به‌کارگیری سلاح‌های شیمیایی دولت مستقر را با هدف تقویت جریان تروریسم مورد حمله قرار داد. به‌طور قطع راهبرد این ائتلاف تجزیه سوریه است. آمریکایی‌ها در شرق فرات مستقر شده‌اند تا در زمان مناسب نقشه تجزیه سوریه را اجرا کنند.»

چرایی عادی نشدن روابط ایران و عربستان

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در پاسخ به سوالی درباره امکان ترمیم و بهبود روابط ایران و عربستان نیز افزود: «این متاثر از خواست آمریکا و رژیم صهیونیستی است. اگر ایران و عربستان با هم تصمیم می‌گرفتند این روند به سرعت ترمیم می‌شد، ولی به‌دلیل دخالت‌های دیگران شکل نگرفت. ایران همیشه دنبال عادی شدن روابط با عربستان بوده، البته نه از موضع ضعف بلکه از موضع عزت و جلوگیری از اتلاف منابع مالی ملت‌های منطقه، عربستان حجم انبوه سلاح را براساس کدام تهدید می‌خرد؟ چرا این کشور منابع گسترده مالی و تجهیزات نظامی را در اختیار تروریست‌های تکفیری قرار داد؟ چرا در قبال جنایت‌های رژیم صهیونیستی سکوت می‌کند؟ اینها سوالات مهمی هستند که حکومت سعودی باید در برابر افکار عمومی جهان اسلام به آنها پاسخ بدهد. چرا قطر را محاصره می‌کند؟ اساسا تعارض قطر و سعودی به چه دلیل است؟ قطعا تعارض قطر و سعودی مثل تعارض یمن و سعودی است. عربستان به‌دنبال تحمیل اراده خود درخصوص ساختارهای حکومتی و حاکمان وابسته به سعودی در کشورهای منطقه است. منشأ تعارض عربستان با یمن و قطر در موضوعاتی از این دست است.»

حضور ایران در سوریه

دریابان علی شمخانی در ادامه و در پاسخ به این سوال که آیا ایران آمادگی خروج از سوریه طبق شروط آمریکا را دارد، افزود: «حضور ایران در سوریه به دعوت دولت قانونی سوریه و صرفا برای مبارزه با تروریسم بوده است. شکست داعش هیچ ارتباطی با ائتلاف به اصطلاح ضدتروریسم با محوریت آمریکا ندارد، بلکه همکاری ایران، روسیه و سوریه موجب شکست و نابودی مجموعه گروه‌های تروریستی از جمله داعش در سوریه شد. تا زمانی که تهدید تروریسم در سوریه وجود داشته باشد و دولت قانونی این کشور بر حضور مستشاری ایران در سوریه تاکید کند، ما در سوریه حضور خواهیم داشت. این راهبرد غیرقابل تغییر جمهوری اسلامی است و صرفا مربوط به سوریه هم نیست. موضع ما فقط در مورد سوریه نیست. دفاع ما از فلسطین در برابر تجاوز رژیم صهیونیستی، حمایت ما از کویت در برابر تهاجم صدام حسین و حضور مستشاری در عراق برای کمک به سرکوب داعش نیز با همین رویکرد انجام شد.»

توسعه توان دفاعی

علی شمخانی درخصوص رویکرد ایران درباره مذاکرات موشکی هم گفت: «دلیل عقلانی برای مذاکره با کشوری که به تعهدات خود پایبند نیست وجود ندارد. آمریکا با خروج از برجام عملا این توافق‌نامه بین‌المللی را پاره کرد. البته این کشور از ابتدای شکل‌گیری برجام هم با نقض‌های مکرر در مسیر بی‌تعهدی گام برداشت و در انتها نیز به‌صورت یکجانبه از آن خارج شد. آیا به این کشور می‌توان اعتماد کرد؟»

او افزود: «آمریکا به هیچ‌وجه برای مذاکره قابل اعتماد نیست. توان موشکی ایران کاملا بومی و دفاعی است. ما برای توسعه توان دفاعی متعارف از هیچ‌کس اجازه نمی‌گیریم و حاضر به مذاکره در این حوزه نیستیم. در طول ۴۰ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی ما آغازگر هیچ تهاجمی نبودیم و به دنبال توسعه سرزمینی هم نیستیم. اما در مقابل رژیم صهیونیستی از سوی آمریکا به جنگنده‌های دور پرواز اف۳۵ و انواع موشک‌ها و سلاح‌های پیشرفته مجهز می‌شود. علاوه بر این کشورهای منطقه به‌ویژه سعودی و امارات‌متحده‌عربی نیز با خریدهای تسلیحاتی سرسام‌آور به بزرگ‌ترین زرادخانه سلاح‌های غربی تبدیل شده‌اند. بر این اساس درخواست ایجاد محدودیت در توانمندی‌های دفاعی ایران چه پیامی به غیر از تلاش برای از میان بردن قدرت بازدارندگی ایران می‌تواند داشته باشد؟»