دیالوگ ایرانی-عربی برای امنیت منطقه‌ای

ترکی فیصل با بیان اینکه جغرافیای منطقه را نمی‌توانیم تغییر دهیم، گفت: «سه اولویت ما امنیت، توسعه و نگاه به آینده است. ما باید با ائتلاف با آمریکا و کشورهای عربی و سازمان ملل، علیه تروریسم بجنگیم. ما باید حکومت قانونی یمن را به قدرت برگردانیم. در سوریه فاجعه انسانی رخ داده و جامعه جهانی کاری انجام نمی‌دهد تا بحران سوریه خاتمه یابد. ما نگران موضوع فلسطین هم هستیم.» موسویان نیز با بیان اینکه اختلاف اساسی ما با سعودی به اختلاف ما با آمریکا برمی‌گردد، گفت: «از ابتدای انقلاب، آمریکا ایران را در سه زمینه: ایجاد بی‌ثباتی در منطقه، ترویج تروریسم و صدور انقلاب متهم کرده است. این سه موردی است که سعودی‌ها هم مرتب علیه ایران تکرار می‌کنند.»

موسویان افزود: «ایران و عربستان هردو خواستار ثبات هستند اما در استراتژی و تاکتیک برای تامین ثبات منطقه، اختلاف اساسی دارند. عربستان خواستار مکانیزمی است که امنیت منطقه تحت سلطه آمریکا تامین شود. ایران به‌دنبال یک ساختاری است که امنیت منطقه توسط خود کشورهای منطقه تامین شود. در مورد اتهام هژمونی ایران، به بحران قطر-عربستان نگاه کنید. قطر بعد از انقلاب چند دهه متحد عربستان بود، همیشه هم متحد آمریکا بوده، یک کشور سنی وهابی مذهب است و هیچ‌وقت هم موضوع نفوذ و دخالت ایران در این کشور مطرح نبوده. امروز قطر مدعی است که عربستان به‌دنبال سلطه و هژمونی و نقض حاکمیت ملی و استقلال این کشور است.»

او ادامه داد: مهم‌ترین تقابل منطقه‌ای عربستان و ایران هم در سوریه و عراق است. یمن نقطه اختلاف دیگر عربستان و ایران است. ایران مخالف تجاوز نظامی عربستان به یمن است و دنیا هم پذیرفته که این تجاوز، بدترین فاجعه انسانی جهان را به‌وجود آورده است. اختلاف دیگر منطقه‌ای ایران با عربستان درمورد لیبی است. ایران تجاوز نظامی ناتو و عربستان به لیبی را یک اشتباه بزرگ می‌داند. لیبی هم یک کشور سنی است و ایران هم نفوذی در این کشور نداشت منتهی لیبی با حمله ناتو و عربستان و متحدان عرب آمریکا، بی‌ثبات و بهشت تروریست‌ها شد. اختلافات مهم منطقه‌ای ایران و عربستان از این جنس است. بنابراین کلیدی‌ترین اختلاف منطقه‌ای عربستان و ایران در مورد نظم منطقه، امنیت منطقه و نقش منطقه‌ای است.»

موسویان با بیان اینکه اختلاف دیگر بین ایران و عربستان موضوع ایدئولوژی است، افزود: «اختلاف شیعه و سنی واقعیت است. اما اکثریت قاطع جهان اهل سنت، دشمن شیعه نیستند اما اقلیت وهابی، دشمن شیعه است درحدی که برخی از مفتی‌های وهابی سعودی، فتوای قتل شیعیان را داده و جزای قتل را هم بهشت تعیین کرده‌اند.»

موسویان همچنین ابراز کرد: «اختلاف دیگر ایران با عربستان در مورد حمایت عربستان از جنگ علیه ایران و تجزیه ایران است. صدها سند وزارت خارجه آمریکا از سوی ویکی لیکس افشا و معلوم شده که بعد از ۲۰۰۵ همچنان عربستان خواستار حمله نظامی آمریکا به ایران بوده و اخیرا هم جان کری فاش کرد که حتی در دوران مذاکرات هسته‌ای نیز سعودی‌ها خواستار حمله نظامی آمریکا به ایران بوده‌اند. بنابراین ایرانی‌ها هیچ تردیدی درمورد نیات عربستان ندارند. ائتلاف عربی که عربستان به‌دنبال آن است نیز برای چنین مقابله و تجزیه ایران است.»

ترکی فیصل در واکنش به سخنان موسویان با بیان اینکه من به مطالب دکتر موسویان احترام می‌گذارم با آوردن چند کد از مقامات رسمی ایران که به تعبیر او مداخله در امور منطقه است، افزود: «مطالبی که آقای موسویان در مورد نیات ایران در منطقه گفتند با اظهارات مقامات رسمی کشورشان متفاوت است. اظهارات مقامات ایران نشان می‌دهد که ایران اهداف منطقه‌ای دارد و قصد صدور انقلابش به منطقه را دارد. حوثی‌ها، حزب‌الله و گروه‌های مشابهی که در جاهای دیگر مثل بحرین و عربستان را با همین هدف درست کرده‌اند. نقطه اختلاف ایران و عربستان همین است.»

او با بیان اینکه عربستان در مورد روابط با ایران سه اصل دارد، افزود: «ما و ایران در این منطقه هستیم و باید با هم کار و زندگی کنیم، ما هر دو به یک خدا و یک پیامبر و یک قرآن اعتقاد داریم و طی قرن‌ها مردم ایران و کشورهای عربی به سرزمین‌های یکدیگر سفر کرده و با هم زندگی کرده‌اند. اینها اشتراکات کلیدی ایران و عربستان است. ما متاسفیم که مقامات ایران این اشتراکات را مورد توجه قرار نمی‌دهند. امیدوارم افرادی مثل آقای موسویان که خواهان بهبود روابط دو کشور هستند، بتوانند این روابط را بهبود دهند.»

موسویان در واکنش به سخنان شاهزاده فیصل گفت: «نکته اول اینکه من صددرصد با اشتراکات سه‌گانه‌ای که آقای ترکی در مورد ایران و عربستان گفتند موافقم. نکته دوم در مورد کدهایی است که آقای ترکی از مقامات ایران نقل کردند. منهای صحت و سقم آن، من می‌توانم چند برابر اینها را از اظهارات مشابه مقامات عربستان و آمریکا علیه ایران برای شما نقل کنم. «جنگ شعارها» یک واقعیتی است که در هر دو طرف وجود داشته و دارد.»

ترکی فیصل با بیان اینکه من و آقای موسویان همیشه با هم اختلاف‌نظر داشته‌ایم، گفت: «در مورد یمن لازم است بگویم که عربستان خواهان بازگشت حکومت قانونی یمن است که حوثی‌ها نمی‌پذیرند و ایران هم پذیرفته که از حوثی‌ها حمایت می‌کند که این بحران را تشدید می‌کند.» بن‌فیصل افزود: «اما ما همه باید به آینده نگاه کنیم. اگر ما و ایران اختلافاتمان را حل کنیم به‌ویژه درمورد اهداف فرامرزی ایران رفع نگرانی شود، آینده خوبی در انتظار روابط دو کشور و مردم این دو کشور و منطقه است. این چیزی است که ما باید روی آن سرمایه‌گذاری کنیم. آغوش ما برای ایران باز است.»