او در ادامه گفت‌وگویش با خبرگزاری «ایسنا» در این خصوص گفت: ملاقات‌هایی که در چند ماه پیش با برخی مسوولان امنیتی و قضایی داشتیم، نشان می‌داد آنها نگاه‌شان کاملا به موضوع ادامه حصر عوض شده است و به ما می‌گفتند برنامه داریم که موضوع را حل و فصل کنیم و به آن خاتمه دهیم. یکی از آنها گفت سعی داریم تا پایان سال ۹۶ به حصر خاتمه دهیم و ما آن را به‌عنوان یک قول تلقی کردیم و منتظر بودیم محقق شود که هنوز این اتفاق نیفتاده و امیدواریم در روزهای ابتدایی سال ۹۷ این وعده محقق شود چراکه اگر از ابتدا هم مجوزی برای این کار وجود داشته الان فلسفه وجودی خود را از دست داده است، اگر محصورین تخلفی هم کرده‌اند هفت سال حصر خانگی برای آنها مجازات بزرگی است و نباید بیش از این تحت مجازات باشند. البته بین مقامات اعم از قضایی و امنیتی در این زمینه اختلاف‌نظر وجود دارد، ممکن است برخی از مقامات نظر مثبتی به این موضوع نداشته باشند ولی در مقامات عالی که با آنها ملاقات کردیم نظر مثبت وجود دارد. افرادی که مایل به رفع حصر نیستند البته بی‌تاثیر هم نیستند و برخی مشخص است که چندان موافق رفع حصر نیستند. مطهری همچنین با بیان اینکه من فکر نمی‌کنم اتفاق خاصی پس از رفع حصر رخ دهد، گفت: اینها از درون حصر هم گاهی پیغام می‌دهند که نظام را دوست داریم و از دولت حمایت می‌کنیم. در واقع آزادی آنها باعث تقویت وحدت ملی می‌شود زیرا خود این افراد در جریان انقلاب اسلامی بوده و دلسوز هستند و با کسانی که نقشی در انقلاب نداشته‌اند، متفاوتند.

او افزود: آنها در مقاطعی دعوت به شرکت در انتخابات کردند و در اعتراضات اخیر هم از معترضین حمایت نکردند در حالی‌که اگر به قول بعضی‌ها برانداز بودند، بهترین فرصت برای پیوستن به آنها بود.

انتقاد از رفتار متفاوت با احمدی‌نژاد و رئیس دولت اصلاحات

مطهری در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی در مورد محدودیت‌های ایجادشده برای رئیس دولت اصلاحات با تاکید بر این که رفتاری که با ایشان شد خلاف قانون بوده است، گفت: اینکه دادستان دادسرای ویژه روحانیت محدودیتی برای ایشان اعلام کند و آن را تمدید کند، اصلا وجاهت قانونی ندارد و قابل‌قبول نیست. مطهری در ادامه بابیان اینکه سوال مردم این است که چرا با ایشان و آقای احمدی‌نژاد اینقدر متفاوت رفتار می‌شود، گفت: این رفتار دوگانه قابل‌توجیه نیست. آقای احمدی‌نژاد از روز مناظره تلویزیونی تا امروز از نوعی حمایت ویژه برخوردار بوده است؛ درحالی‌که نسبت به طرف مقابل با بدبینی قضاوت شده و ظلم شده است و این روند همچنان ادامه دارد. مطهری همچنین گفت: من فکر می‌کنم اگر آقایان موسوی و کروبی از حصر خارج شوند در مورد رئیس دولت اصلاحات هم گشایشی ایجاد می‌شود. به هر حال این شرایط توام با یکدیگر است.

دلایل انتقاد از دولت روحانی

نایب رئیس مجلس در مورد برخی انتقادها به دولت روحانی نیز گفت: این موضوع دو علت داشته است؛ یکی رفتار آقای روحانی و شعارهای ایشان در تبلیغات انتخاباتی که بعدا به روشنی از برخی از آنها عقب‌نشینی کرد. در انتخاب اعضای کابینه هم ایشان کاملا چرخش مشهودی داشت و همین باعث ایجاد نوعی ناامیدی در حامیان ایشان شد. نکته دیگر شرایط اقتصادی کشور است که با روی کار آمدن ترامپ به آن دچار شدیم. بعد از برجام قدری گشایش ایجاد شده بود، خیلی از بانک‌ها آماده همکاری با ما شده بودند اما به خاطر تهدیدهای ترامپ عقب‌نشینی کردند و همین باعث شد برگشت پول ما از خارج با دشواری همراه شود. ما در امور اقتصادی نوعی عقب‌گرد داشتیم و اینها در پیدا شدن شرایط اعتراض جدید موثر بود و البته رفتار خود آقای روحانی هم بی‌تاثیر نیست.

نقطه شروع اعتراضات دی‌ماه

مطهری با اشاره به حوادث دی‌ماه سال ۹۶ گفت: به‌نظر من خود مسوولان و تریبون‌های رسمی نقش مهمی در این حوادث داشتند و زمینه‌های آن را فراهم کردند. اتهام‌زنی‌های پی‌در‌پی به یکدیگر و متهم کردن یکدیگر به اختلاس و جنگ قدرتی که بین آنها وجود داشت، اعتماد مردم را کم کرد و مردم احساس کردند مسوولان توجهی به حقوق آنها ندارند. نقطه شروع اعتراضات هم اقدام مخالفان دولت بود که اینها می‌خواستند به دولت ضربه بزنند، ولی کنترل اعتراضات از دست‌شان خارج شد و به شکل دیگری درآمد.

دختران خیابان انقلاب

مطهری درمورد دختران خیابان انقلاب نیز گفت: اینها دختران جوانی هستند که مثل فرزندان ما بوده و ممکن است تحت‌تاثیر احساسات واقع شده باشند. آنها پوشش اسلامی را مغایر با آزادی تلقی می‌کنند، باید با اینها صحبت شده و حتما از رفتارهای تند با آنها خودداری کرد. مطهری در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به انتشار اخباری مبنی‌بر خودکشی برخی افراد در زندان گفت: مسوولیت زندان‌ها با سازمان زندان‌ها است. نمی‌شود قوه قضائیه بگوید این اتفاق در زندان سپاه یا نیروی انتظامی رخ داده، سازمان زندان‌ها مسوول است. اخیرا تعداد مرگ‌ها و خودکشی‌ها زیاد شده و این خیلی قابل‌توجیه نیست. مطهری همچنین گفت: به هر حال اینکه یک جوان ۲۰ ساله سالم بعد از بازداشت از دنیا رفته قابل‌قبول نیست و نهایتا هم آشکار می‌شود. اولا باید ماموران و ضابطان قضایی را آموزش بدهند که حق برخورد خشن با مجرم را ندارند، این یک آموزه اسلامی است. اگر کسی ده‌ها نفر را هم کشته باشد، مجازاتش آن چیزی است که دادگاه تعیین می‌کند و حتی نمی‌شود به او یک سیلی زد. ما اگر صدام را هم بازداشت می‌کردیم نمی‌توانستیم غیر از مجازات دادگاه، او را مورد آزار و اذیت قرار دهیم، مسوولان هم باید با مردم راحت و روشن صحبت کنند و مردم خبر فوت زندانیان را از بی‌بی‌سی و... نشنوند.