حمله «فرقه‌ای» به سفارت ایران در لندن

حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن که از همان ابتدا با انتشار توییت‌هایی مردم ایران را در جریان این حادثه قرار داده بود، در نهایت در ساعات ۱۰ جمعه شب بعد از ساعاتی پراسترس برای کارکنان سفارت با اعلام دستگیری متعرضان از سوی پلیس لندن در صفحه توییتر خود از پایان این ماجرا خبر داد. او همچنین توضیحاتی در مورد این ماجرا ارائه کرد. توضیحاتی که نشان می‌دهد این افراد پس از حمله به سفارت ایران در لندن با قمه و چاقو، به بالکن سفارت رفته وضمن سردادن شعارهایی علیه مقامات کشور و لعن همسر پیامبر و خلفای سه‌گانه، با پایین آوردن پرچم جمهوری اسلامی ایران، پرچم خود را بالا برده‌اند.

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت نیز دیروز نسبت به تعرض عده‌ای به سفارت کشورمان در لندن واکنش نشان داد و تاکید کرد این موضوع واکنش قاطع جمهوری اسلامی را در پی خواهد داشت. سخنگوی دولت همچنین تاکید کرد که از همه ابزارهای دیپلماتیک برای بررسی واقعه حمله به سفارت ایران در لندن استفاده می‌کنیم. همزمان بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امورخارجه نیز از اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به دولت انگلیس در پی تعرض به سفارت کشورمان در لندن خبر داد. اوهمچنین خواستار محاکمه و مجازات آمران و عاملان این اقدام شد. سید‌عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امورخارجه نیز جمعه شب مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران را به نیکلاس هاپتون، سفیر انگلستان در تهران منتقل کرده و خواهان محافظت کامل پلیس از دیپلمات‌های کشورمان در لندن و برخورد فوری پلیس با مهاجمان شد. به‌دنبال این واکنش‌ها به گزارش «ایرنا»  یک سخنگوی وزارت خارجه انگلیس تصریح کرد که این کشور «وظیفه خود را طبق کنوانسیون ژنو درباره روابط دیپلماتیک بسیار جدی می‌گیرد.» در همین ارتباط به گزارش خبرگزاری تسنیم، نیکلاس هاپتون سفیر انگلیس در کشورمان روز گذشته توسط مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه احضار و مجددا مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران به وی ابلاغ شد.

اعتراض ایران

آنچه که موجب اعتراض شدید ایران به این ماجرا شده است، نحوه حفاظت از سفارت ایران براساس قوانین حراست از اماکن دیپلماتیک است. همچنان که روز گذشته نوبخت، سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا عملکرد پلیس لندن در محافظ از سفارت و جلوگیری از این حادثه مناسب بوده یا خیر، گفت: اینکه چند فرد مسلح به‌صورت غیر‌قانونی وارد مکانی شوند که از نظر عرف بین‌المللی باید مورد حمایت آن کشور باشد و بعد از چند ساعت پلیس با آنان برخورد کند، نشان می‌دهد که آنان قوانین را رعایت نکرده‌اند و در این زمینه جمهوری اسلامی واکنش قاطعی خواهد داشت. او همچنین گفت که همکاران من در وزارت امورخارجه با تمام توان اقدامات را پیگیری خواهند کرد. حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در انگلستان نیز در صفحه شخصی توئیترش بر وظیفه دولت انگلستان برای حفاظت از اماکن دیپلماتیک و سفارت کشورمان در این کشور تاکید کرد.

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در گفت‌وگو با خانه ملت خواستار احضار سفیر انگلیس شد. او گفت: همه مسوولیت امنیت سفارت ایران در انگلیس یا هر نقطه دیگر، براساس کنوانسیون مربوطه برعهده دولت محل است؛ بنابراین دولت انگلیس باید همه مسوولیت‌های این تعرض به سفارت جمهوری اسلامی ایران را بپذیرد و به مسوولیت‌های خود نیز عمل کند. بروجردی با اشاره به اینکه حفاظت سفارتخانه‌ها به‌طور اخص توسط نیروهای امنیتی و پلیس انجام می‌شود، تصریح کرد: ورود این افراد به بالکن سفارت و تعرض به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در لندن نمی‌تواند بدون موافقت یا چشم‌پوشی نیروهای امنیتی و پلیس انگلیس صورت گرفته باشد.

در همین حال به گفته کمال دهقانی، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس قراراست موضوع تعرض به سفارت ایران در انگلیس در جلسه امروز این کمیسیون مورد بررسی قرار گیرد. در همین راستا روز گذشته سید‌حسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: سفارت ایران در انگلستان جزئی از خاک کشور ما محسوب می‌شود و مسوولیت این تعرض به عهده دولت انگلیس است و بر این اساس لندن باید پاسخگوی این اتفاق باشد. درواکنشی دیگر ابوالفضل حسن‌بیگی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درگفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت: دولت انگلستان موظف است نسبت به تعرض به سفارت ایران پاسخگو بوده و متعهد شود که دیگر چنین اقداماتی علیه سفارت جمهوری اسلامی رخ نخواهد داد.

روایت سفیر ایران

در کنار این اعتراض‌های رسمی و پیگیری ماجرای حمله به سفارت ایران در لندن، آنچه ماجرا رابا اهمیت می‌سازد، نحوه تفکر حمله‌کنندگان به سفارت کشورمان در انگلیس و چگونگی آغاز این ماجرا است. شاید بهترین تفسیراز متعرضان به سفارت را بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در انگلیس ارائه کرده است. او روز گذشته در کانال تلگرامی‌اش در تفسیر نحوه رویکرد این گروه که خود را طرفداران آیت‌الله صادق حسینی‌شیرازی می‌خوانند، نوشت: «هر گروه، فرقه و جریان عقیدتی یا سیاسی هویت خود را به هر حال در یک مقطعی از فعالیت خود بدون روتوش به نمایش عمومی می‌گذارد و آنجاست که همگان می‌توانند در یک قاب تصویر، برداشتی واضح از اعماق تاریک آن جریان و یا فرقه پیدا کنند.»

به گزارش «ایرنا» او نوشت: فرقه شیرازی که یک جریان عقیدتی انحرافی بوده، به یکباره این نمایش را روزجمعه در لندن جلوی چشم همگان به نمایش گذارد. آنها اولا با حمله ناگهانی در شهری مثل لندن، به سفارت ایران، به نقض فاحش حقوق بین‌الملل دست زدند، در حالی که می‌توانستند با برگزاری تظاهراتی مسالمت‌آمیز نظر خود را اعلام کنند. دوم آنکه در تمام طول تعرض به سفارت، چهار نفر نماینده فکری این فرقه که عرب زبان بودند، ضمن شعارها علیه مقامات عالی کشورمان، با فریادهای مستمر در جلوی دوربین شبکه‌های تلویزیونی شعارهای بسیار توهین‌آمیزی علیه عایشه همسر پیامبر اسلام (ص) و خلفای سه‌گانه اهل سنت سردادند. این فرقه به این صورت به‌شکلی فشرده ایدئولوژی انحرافی خود را که سال‌هاست از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای خصوصی اجاره‌ای تعقیب می‌کند، معرفی کردند که مبتنی‌بر اهانت‌های آشکار علیه همسر پیامبر اسلام و خلفای سه‌گانه و ترغیب شیعیان به قمه‌زنی حتی در اروپا است. این فرقه که دهه‌هاست در خلوت و محافل خود میراث سترگ امام خمینی (ره) در ضرورت وحدت شیعه و سنی را با بدترین وجوه به تمسخر می‌گرفتند، نتوانستند خود را کنترل کنند و عقاید خود را آن هم در اروپا و شهر لندن در برابر تمام رسانه‌های عمومی دنیا اعلام سراسری کردند.

در ادامه مطلب بعیدی‌نژاد آمده است: مقدر بود که این فرقه انحرافی با حمله به سفارت ایران در لندن به یکباره خود را به جهانیان معرفی کند. از دیروز هزاران شبکه و رسانه که تا به حال اسمی از این فرقه نشنیده بودند، حالا در مسیر آشنایی از این فرقه به شناخت بیشتری از انحرافات عقیدتی این جریان افراطی در میان شیعیان پی می‌برند.»

فرقه شیرازی

هرچند به گفته بعیدی‌نژاد این فرقه انحرافی با حمله به سفارت ایران در لندن به یکباره خود را به جهانیان معرفی کرده است، اما به‌نظر می‌رسد که هواداران این فرقه از مدت‌ها پیش خود را برای چنین اقداماتی آماده کرده‌اند.

«فرقه شیرازی» از طرفداران سید‌صادق حسینی شیرازی است که سه روز پیش پایگاه خبری «شفقنا»، از دستگیری سید‌حسین شیرازی، فرزند او خبر داده بود. از همین رو با توجه به اینکه متعرضان به سفارت تصاویر سید‌صادق شیرازی و سید‌حسین شیرازی را در دست داشتند بسیاری این حمله را اعتراض به بازداشت او تفسیر می‌کنند. به گزارش جماران ۴ نفری که جمعه شب به سفارت ایران در انگلیس حمله کرده‌اند، وابسته به گروهی با عنوان هیات «خدام‌المهدی» هستند که در حومه لندن فعالیت دارند. همچنین براساس این گزارش، شبکه ماهواره‌ای فدک که جمعه شب پوشش پررنگی به این ماجرا داده است، خود ترویج‌دهنده دیدگاه‌های اختلافی بین تشیع و اهل سنت است و ارتباط خاصی با هیات خدام‌المهدی دارد. ترویج اختلاف بین شیعه و سنی، همان هدفی است که ظاهرا فرقه شیرازی نیز دنبال می‌کند. همچنین گفته می‌شود که این افراد بیشتر در کربلا، امارات، بحرین و کویت و حتی در قم حضور دارند. همچنین صادق حسینی شیرازی و فرزند او حسین شیرازی بارها علیه جمهوری اسلامی سخنرانی کرده‌اند. به گزارش «ایسنا» سید‌صادق حسینی شیرازی در ۱۸ دی ۱۳۲۰ در کربلا متولد شده است. وی در ۱۰ سالگی، طبق سنت خانوادگی، ملبس به لباس روحانیت شد و در کربلا شروع به تحصیل حوزوی کرد.

محکومیت حمله به سفارت

از سوی دیگر به گزارش «ایسنا» قاسم فهد، نماینده امور رسانه‌ای آیت‌الله شیرازی در لندن گفته است: «این افراد دوستداران آیت‌الله شیرازی هستند که مستقلا این کار را کرده‌اند.» او تاکید کرد که این افراد ارتباط سازمانی با آقای شیرازی و نمایندگانش ندارند. در همین حال، نماینده شیرازی‌های بحرین در بیانیه‌ای تعرض عده‌ای به سفارت جمهوری اسلامی ایران در انگلیس را محکوم کرد. به گزارش «ایسنا» عبدالعظیم المهتدی البحرانی، نماینده شیرازی‌های بحرین در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما تعرض به سفارت ایران در لندن از سوی افراد نادان گروه یاسر الجیب و بالا رفتن از روی دیوارهای آن را محکوم می‌کنیم. در این بیانیه که کانال تلگرامی سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت آن را منتشر کرده، آمده است که ما تابع مرجعیت آیت‌الله شیرازی و با هرگونه خشونتی مخالف هستیم. در این بیانیه آمده است که این گروه تابع مرجعیت آیت‌الله شیرازی نیستند، بلکه این اقدام از سوی دشمنان این مرجعیت و به منظور بد‌نام کردن آن صورت گرفته است. این اولین بار نیست که سفارت ایران واقع در کنزینگتون جنوبی لندن مورد تعرض قرار می‌گیرد. سال ۵۹ نیز این ساختمان از سوی افرادی که خود را از سوی یک گروه که خود را جدایی‌طلب طرفدار خودمختاری خوزستان می‌نامیدند مورد حمله قرار گرفت و به مدت ۶ روز اشغال شد که در نهایت با کشته شدن ۵ نفر پایان یافت. اما ماجرای حمله جمعه شب به سفارت ایران در لندن بدون هیچ گونه آسیبی به کارمندان سفارت بعد از حدود سه ساعت، با بازداشت مهاجمان که چهار نفر بودند پایان یافت. در همین حال آن‌طور که «ایرنا» به نقل از یک سخنگوی متروپلیتین پلیس لندن گزارش داده است، متعرضین به سفارت ایران در لندن روز گذشته به قید وثیقه آزاد شده‌اند.