به گزارش «ایلنا» لاریجانی با بیان اینکه در مورد ایجاد دفتر اتحادیه اروپایی در ایران مشکلی نداریم، تصریح کرد: خانم موگرینی و آقای ظریف در این مورد مذاکراتی کرده‌اند، ولی خانم موگرینی در این باره گفته است که پول کافی برای ایجاد دفتر در ایران را ندارند و پول را جای دیگری خرج کرده‌اند و پولی برای سال بعدی باقی نمانده است، اما با این شرایط باز هم به وزارت خارجه در این زمینه توصیه‌های لازم را می‌کنیم.

در ادامه این دیدار مک‌آلستر، رئیس کمیسیون روابط خارجی و حقوق بشر پارلمان اروپا گفت: از افزایش مبادلات بازرگانی بین ایران و اروپا از ابتدای برجام استقبال کردیم. مک‌آلستر با بیان اینکه ما یک هیات ۱۱ نفره از پارلمان اروپا و از ۵ گروه سیاسی و ۷ کشور هستیم، گفت: ۲ روز در عربستان ۲ روز در کویت بودیم و قرار است ۲ روز نیز در ایران بمانیم، در اینجا هستیم تا هم گوش بدهیم و مشاهده کنیم تا به درک خوبی در مسائل برسیم و معتقدیم گفت‌وگو بسیار ضروری است. بوشنر، عضو کمیسیون روابط خارجی و حقوق بشر پارلمان اروپا نیز در این دیدار با بیان اینکه در بحث تبادل پول چندماه پیش صحبت کردیم و مشکل در اصل حل شده، هر چند در عمل مشکلاتی وجود دارد، گفت: انتقالات از طریق بانک قابل انجام است و تا حدی حل شده، ولی همچنان نیازمند کارهای بیشتری است. بوشنر افزود: در مورد مسائل بانکی، گروه‌های پارلمانی بحث‌های فنی و تکنیکی را انجام دهند تا مشکلات حل شود.

دیدار با ولایتی

این هیات روز گذشته با علی‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل نیز دیدار کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، ولایتی به نقش اروپا در حل مناقشات بین‌المللی اشاره و تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران تجربیات ارزنده‌ای در اختیار دارد و کشورهای اروپایی باید سیاست‌های مستقل‌تری در منطقه داشته باشند. ولایتی گفت: سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا و به تعبیر شما خاورمیانه همکاری متقابل با تمامی کشورهای منطقه به‌منظور ایجاد ثبات، امنیت و صلح پایدار بوده و مخالف با هرگونه دخالت خارجی هستیم. وی با تاکید بر اینکه اگر جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت ایستادگی نمی‌کرد قطعا بغداد و دمشق در اختیار داعش قرار می‌گرفت، گفت: در حمایت از این دولت‌های قانونی تلاش کردیم و خوشحالیم که وضعیت عراق به‌مراتب بسیار بهتر شده و اکنون اوضاع آرام است و دیگر فعالیتی هم به‌‌رغم خواست برخی از توطئه‌گران در جهت تجزیه وجود ندارد.