وی افزود: پرونده این افراد پس از رسیدگی در دادسرای امنیت به دادگاه انقلاب ارسال می‌شود؛ البته تاکنون پرونده به دست ما نرسیده است. غضنفرآبادی از تعداد این افراد اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: اتهامات این افراد، جاسوسی است. عباس جعفری دولت آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران روز شنبه - ۲۱ بهمن‌ماه - از شناسایی و دستگیری چند متهم مرتبط با یک پرونده جاسوسی خبر داد و درخصوص اقدامات متهمان پرونده گفت که این افراد در قالب اجرای پروژه‌های علمی و محیط زیستی نسبت به جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی کشور در حوزه‌های استراتژیک اقدام می‌کردند که با هوشیاری و رصد اطلاعاتی یکی از نهادهای امنیتی کشور دستگیر و توسط دادستانی تهران بازداشت شده‌اند.

در همین حال به‌دنبال انتشار خبر درگذشت کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه و کارشناس محیط زیست در زندان که گفته می‌شود خودکشی کرده است، روز گذشته غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه‌قضائیه گفت: خودکشی سیدامامی در حال بررسی است تا ببینیم چگونه اتفاق افتاده است. وی در گفت‌وگو با «ایلنا» درباره بازداشت تعدادی از فعالان محیط زیست گفت: اینکه برای چه کسانی و به چه میزانی اتهامشان اثبات می‌شود باید تا پایان بررسی‌ها و دادگاه صبر کرد.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این سوال که با توجه به خودکشی کاووس سیدامامی و دو نفر دیگر در زمان اعتراضات، موجب ایجاد سوال برای مردم و ایجاد این شبهه شده است که چرا سازمان زندان‌ها مراقبتی نسبت به بازداشت‌شدگان ندارد. آیا قوه‌قضائیه برنامه‌ای برای رسیدگی به این تقصیر از سوی سازمان زندان‌ها دارد؟ تصریح کرد: مراقبت می‌شود، اما این موضوع اخیر نیز در حال بررسی است که ببینیم چگونه اتفاق افتاده است. او در پاسخ به این سوال که آیا در رابطه با بازداشت‌های اخیر که در اعتراضات صورت گرفت، قوه‌قضائیه گزارشی را به نهادهای بالادستی مانند رهبری یا شورای‌عالی امنیت ملی داده است، تاکید کرد: قوه‌قضائیه از طریق دبیرخانه یا از طرق دیگر اطلاعات کامل را به شورای‌عالی امنیت ملی داده است.

واکنش مجلس

محمدرضا تابش، نایب رئیس فراکسیون امید مجلس در گفت‌وگو با «ایسنا» در واکنش به بازداشت‌های اخیر اظهار کرد: دستگیری عده‌ای از فعالان تلاشگر زیست محیطی و عدم اطلاع‌رسانی متجاوز از ۲۰ روز پیرامون این موضوع، شبهه‌برانگیز و مرگ استاد خوشنام جامعه‌شناسی دکتر سیدامامی در زندان، تاسف‌آور است و ابهامات درخصوص اتهامات وارده به دستگیرشدگان را افزایش می‌دهد. نایب رئیس فراکسیون امید مجلس در ادامه گفت: از قوه‌قضائیه خواستار پاسخگویی صریح هستم و از دولت تقاضای پیگیری عاجل و قاطع دارم. تابش اضافه کرد: در مجلس نیز ابعاد موضوع، حفظ حقوق بازداشت شدگان و چگونگی مرگ استاد شهیر جامعه‌شناسی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و نتایج حاصله به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید. او همچنین گفت که دستگیرشدگان سیاسی نبوده‌اند و دسترسی به اطلاعات طبقه‌بندی شده نداشته‌اند.

توضیح کارشناسان اطلاعات سپاه به مجلس

تابش همچنین در گفت‌وگو با خبرآنلاین نیز تاکید کرد: درباره نحوه درگذشت سیدامامی نیز ابهاماتی مطرح است که باید مرتفع شود. سپاه اعلام آمادگی کرده است که مستندات و مدارک خود را در این باره به مجلس ارائه دهد.  او در گفت‌وگو با «ایسنا» نیز اظهار کرد: در ادامه پیگیری‌های فراکسیون محیط زیست روز گذشته (یکشنبه) با خانواده‌های فعالان بازداشت شده محیط زیست و برخی کارکنان موسسه حیات وحش میراث پارسیان بنا به درخواست آنها دیدار کردیم و نظرات کارشناسان اطلاعات سپاه را در این باره استماع کردیم. وی افزود: اظهارات خانواده‌های زندانیان و کارکنان این موسسه مبنی‌بر چارچوب‌دار بودن فعالیت‌ها و هماهنگی با دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط در همه مراحل انجام کار حتی ارتباطات بین‌المللی بود و اینکه تلاش‌های آنها معطوف به حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از تخریب بیشتر آنها و صیانت از گونه‌های جانوری و گیاهی نادر بوده است.  تابش افزود: کارشناسان اطلاعات سپاه نیز با ارائه توضیحاتی ادعای نفوذ سرویس‌های خارجی در برخی عرصه‌های فعالیت این موسسه را مطرح کردند و به اظهارات برخی متهمان علیه متوفی استناد می‌کردند. وی همچنین گفت: موضوع اعلام خودکشی  سید امامی نیز در دست بررسی است و این سوال مطرح است که چرا مسوولان ذی‌ربط در زندان به‌رغم آنکه آنجا به دوربین مدار بسته مجهز بوده متوجه این حادثه نشده‌اند.

روایت بروجردی از نحوه فوت سیدامامی

ازسوی دیگر رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از برگزاری جلسه‌ای با حضور علی مطهری نایب رئیس مجلس درباره درگذشت کاووس سیدامامی در زندان اوین خبر داد. به گزارش «ایرنا» علاءالدین بروجردی در تشریح این جلسه گفت: در این جلسه علاوه‌بر نایب رئیس مجلس، تعدادی از نمایندگان مجلس نیز حضور داشتند که فیلم وی در زندان اوین مشاهده شد. او افزود: کاووس سید امامی متاسفانه به هر دلیل شرایط زندان را نتوانسته تحمل کند؛ هرچند، وی در سلول عادی نگهداری نشده است. نماینده مردم بروجرد با بیان اینکه سیدامامی با توجه به اینکه استاد دانشگاه بوده، در سلول مناسب نگهداری می‌شد،گفت: فیلم مذکور هم نشان می‌دهد که کاووس سیدامامی پیراهن خود را در آورده و برای خودکشی آماده می‌شود. خانواده وی نیز این اتفاق را پذیرفتند، بنابراین درخواست کالبدشکافی هم نکرده‌اند. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: خودکشی کاووس سیدامامی در زندان اوین در این جلسه که با حضور تعدادی از نمایندگان و نایب رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد نیز تایید شد.

لحظه خودکشی در فیلم مشهود نیست

همچنین علی مطهری، نایب رئیس مجلس با اشاره به جلسه دیروز برخی نمایندگان با کارشناسان اطلاعات سپاه درباره فوت کاووس سید امامی در زندان، توضیحات ارائه‌شده را کافی ندانست و گفت که مجلس منتظر تکمیل اطلاعات خود در این زمینه است. علی مطهری در گفت‌وگو با «ایسنا» افزود: ‌در این جلسه همچنین فیلمی از داخل سلول آقای سید امامی نشان دادند. در این فیلم لحظه خودکشی مشهود نیست؛ اما حدود هفت هشت دقیقه ایشان (سید امامی) مشغول اقداماتی است که نشان می‌دهد احتمالا قصد خودکشی دارد. در اینجا کوتاهی اپراتور روشن است که متوجه این اتفاق نشده؛ درحالی‌که باید زودتر متوجه می‌شده و از این اتفاق جلوگیری می‌کرده است. به‌نظر می‌رسد در این زمینه کوتاهی شده و خودشان هم قبول دارند. با این حال حسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس در تشریح چگونگی خودکشی «کاووس سید امامی» در زندان،  گفت: متوفی پیراهن خود را به‌صورت حلقه آماده می‌کند و خودکشی را صورت می‌دهد. او ادامه داد: وی در فیلم تخت خود را به‌گونه‌ای با بالش و پتو آماده می‌کند که همه فکر کنند کسی روی تخت خوابیده است و ماموران وقتی اتاق وی را بررسی می‌کنند فکر می‌کنند وی در حال استراحت است.

توئیت کاوه مدنی

اما درحالی که طی دو روز گذشته خبرها از بازداشت کاوه مدنی، معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست حکایت می‌کرد، او یکشنبه شب در توییتی نسبت به بازداشت برخی فعالان زیست محیطی واکنش نشان داد. در همین حال به گزارش سایت خبری سازمان حفاظت از محیط زیست، روز گذشته کاوه مدنی در دیدار سفیر آلمان در ایران با رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست حضور داشته است.