این خبرگزاری در بخشی از گفت‌وگوی خود با جلال‌الدین فارسی با طرح این موضوع که «درباره امام موسی صدر نیز مواضع شما بسیار خاص است»، گفت‌وگو را ادامه داد. جلال‌الدین فارسی در پاسخ گفت: «آقای موسی صدر قبل از پیروزی انقلاب که من در لبنان حضور داشتم و انقلابیون دور من بودند نه دور او، با شاه رابطه خوبی داشت، ایشان می‌گفت که ما باید با مسیحیان متحد شویم و یک آخوند به کلیسا برود و یک کشیش نیز در مسجد پیش‌نماز شود. وقتی چنین حرفی را زد باید علیه او قیام می‌شد.» فارسی ادامه داد: «ایشان باید به خاطر این حرف کشته می‌شد؛ اما ما دیدیم که ارزشی ندارد هرچند قذافی او را کشت. قذافی به نهضت‌های انقلابی و ضد‌استعماری کمک می‌کرد؛ اما هر چه امام موسی صدر اقدام می‌کرد به او کمک نکرد وقتی او را دعوت کردند او به آنجا رفت، من آنجا مراوده و از همه جزئیات اطلاع داشتم و درنهایت او را کشتند.» جلال‌الدین فارسی همچنین گفت: «قذافی مرد بزرگی بود و رابطه داشتن با او یک افتخار است. شما دیدید که چه کسانی قذافی را کشتند؛ همان نیروهای غربی و استعماری.»

تاریخ را فراموش کرده‌اید

این اظهارات اما با واکنش خواهرزاده امام موسی صدر روبه‌رو شد. مهدی فیروزان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: «اینکه آقای فارسی می‌گوید امام موسی صدر نباید با جامعه مسیحی ارتباط می‌داشت، یا به‌دلیل فراموشی موضوعات تاریخی است یا آنکه امروز با نگاه دیگری به مسائل می‌نگرد. چون خود ایشان در جنبش فتح [فلسطین] با مسیحیان و اهل سنت کار می‌کرد؛ چراکه هم اهل تسنن و هم مسیحیان در این جنبش فعال بودند و اتفاقا شیعیان نقش بسیار کمی داشتند. بنابراین چطور آقای فارسی می‌تواند در آن مقطع این ارتباط را داشته باشد؛ ولی یک رهبر دینی و مجتهد و مصلحی مثل امام موسی صدر این حق را ندارد؟»

او افزود: «همه می‌دانند که جامعه لبنان یک جامعه چند طایفه‌ای و چند مذهبی است و طبیعی است که شخصیتی مثل امام موسی صدر در آن مقطع برای اینکه بتواند عزت و هویت واقعی جامعه شیعیان را که در آن زمان در پایین‌ترین سطوح جامعه لبنان و با محرومیت زندگی ‌می‌کردند، به آنها برگرداند، باید با همه طرف‌ها و ادیان و قومیت‌ها گفت‌وگو می‌کرد و امروز نتیجه آن را می‌بینیم که جامعه شیعیان لبنان یک طرف جدی در موضوعات منطقه‌ای است و جمهوری اسلامی ایران نیز سال‌ها است همین روند را ادامه می‌دهد. داماد خانواده صدر همچنین تاکید کرد: آقای فارسی، قذافی را یک رهبر موفق معرفی می‌کند؛ درحالی‌که از جمله اقدامات قذافی که بعد از قیام مردم این کشور افشا شد، پشتیبانی از جدایی‌طلبان خوزستان در ایران یا حمایت از نیروهای ضد ایرانی و فروش اسناد هسته‌ای ایران به آمریکا بود. بنابراین هیچ کس در جمهوری اسلامی ایران نمی‌توانند چنین فرد دیکتاتوری را یک رهبر موفق بنامد.

فیروزان افزود: از سال ۸۴ خیلی‌ها حتی برخی آمریکایی‌ها به‌دنبال [پاسخ]  این سوال بودند که آیا کسی از ایران در ربودن امام موسی صدر توسط قذافی نقش داشته است که ما همواره آن را تکذیب کرده‌ایم؛ اما این اظهارات آقای فارسی آن گمانه‌زنی‌ها را تقویت می‌کند. فیروزان گفت: آقای فارسی نه‌تنها حکم اعدام برای امام صدر برای ملاقات با مسیحیان می‌دهد، بلکه قذافی را هم عامل آن معرفی می‌کند. درحالی‌که طبق اطلاعات مقامات امروز لیبیایی و مقامات لبنان و کمیته رسمی پیگیری لبنانی، امام موسی صدر زنده و در قید حیاتند؛ بنابراین برای جلوگیری از خلط مباحث و جلوگیری از خیانت تاریخی، دستگاه قضایی و دادستانی و اطلاعاتی خود می‌دانند که با آقای فارسی و اظهاراتشان چه کنند.

همچنین دیروز محمدرضا زائری فعال مذهبی در صفحه اینستاگرام خود به این موضوع واکنش نشان داد و نوشت: اعتراف شوکه‌کننده و تکان‌دهنده جلال‌الدین فارسی درباره امام موسى صدر در مصاحبه با خبرگزاری فارس واقعا شرم‌آور است! باور کردنی نیست که به این صراحت و بدون ذره ای نگرانی و ترس و اضطراب مجوز قتل امام موسی‌صدر را صادر می‌کند و تلویحا آگاهی خود از جنایت قذافی را اعلام می‌دارد و به ارتباط نزدیک و مراودات صمیمانه با آن مجرم درنده‌خو تصریح می‌کند! او افزود: واقعا در هر کشور دیگری کسی این‌گونه سخن می‌گفت دستگاه قضایی در مقابل او چه می‌کرد؟

جلال‌الدین فارسی، سیاستمدار سابق و نماینده دوره دوم مجلس شورای اسلامی است. او نخستین نامزد حزب جمهوری اسلامی در اولین انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران بود که پس از مشخص شدن دارا بودن ملیت افغان  ناچار به کناره‌گیری شد.