تفاهم‌نامه 3776 میلیارد ریالی برای توسعه و پیشرفت پایدار جزیره هرمز امضا شد

با حضور دکتر محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و دکتر فریدون همتی استاندار هرمزگان، تفاهم‌نامه توسعه و پیشرفت همه‌جانبه و پایدار جزیره هرمز در راستای تحقق تدابیر رهبر معظم انقلاب در زمینه محرومیت‌زدایی و‌ اقتصاد مقاومتی با اعتبار ۳۷۷۶ میلیارد ریال منعقد شد. توسعه و پیشرفت همه‌جانبه و پایدار جزیره هرمز، محرومیت‌زدایی، آبادانی و ریشه‌کن کردن فقر، توانمندسازی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردم، ایجاد مشارکت مردم، دولت و بخش‌های غیردولتی، کمک به کاهش آسیب‌های اجتماعی، افزایش رضایت‌مندی و امید به زندگی در مردم، افزایش جمعیت و مهاجرت معکوس به جزیره و کمک به توسعه زیرساخت‌های زیربنایی موردنیاز جزیره از جمله اهداف این تفاهم‌نامه عنوان شده است. براساس این تفاهم‌نامه، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) از طریق بنیاد برکت، برنامه‌ریزی، آماده‌سازی و اجرای الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت همه‌جانبه و پایدار جزیره هرمز را بر عهده خواهد داشت. جلب مشارکت‌ها و سرمایه‌های داخلی و خارجی، طراحی ساختار مدیریت و راهبری طرح، انتخاب مشاور مادر برای راهبری طرح، ارائه خدمات مشاوره و توانمندسازی جامعه محلی و تامین منابع مالی سهم ستاد هم از دیگر تعهدات ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در این تفاهم‌نامه است.

استانداری هرمزگان نیز به موجب این تفاهم‌نامه‌، تعهداتی همچون تسهیلگری و کمک به رفع موانع اجرایی، فراهم‌سازی شرایط و امکانات، کمک به جذب تسهیلات ارزان‌قیمت‌ بانکی و تامین منابع مالی سهم استانداری را عهده‌دار خواهد بود. علاوه‌بر این‌ها، مساعدت در تامین نیروی انسانی، همکاری برای صدور مجوزهای موردنیاز در ساخت، اجرا و بهره‌برداری، اعمال مدیریت یکپارچه در اجرای تمامی مراحل طرح و تشکیل و راه‌اندازی ساختار اجرایی طرح از دیگر تعهدات استانداری در این تفاهم‌نامه است. «ستاد راهبری اجرای طرح پیشرفت و آبادانی پایدار جزیره هرمز» در سطح استان هرمزگان به ریاست استاندار و با عضویت مدیرعامل بنیاد برکت به‌عنوان مجری طرح، رئیس سازمان برنامه و بودجه (دبیر ستاد)، مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در استان، روسای تمامی دستگاه‌های دولتی در سطح استان، امام‌جمعه، بخشدار، رئیس شورای شهر، شهردار و نمایندگان منتخب سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در جزیره، حداکثر هر دو ماه یک‌بار تشکیل جلسه خواهد داد. مدت زمان اجرای این تفاهم‌نامه ۵ سال است و بر اجرای آن کمیته‌ای متشکل از نمایندگان دو طرف، نظارت خواهند کرد.

دکتر محمد مخبر در آیین امضای این تفاهم‌نامه‌، بیان داشت: در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، مطابق بودن طرح‌ها با اقتصاد مقاومتی، رفع محرومیت و بهره‌گیری از ظرفیت مردم، چارچوب اصلی اقدامات است. ستاد توسعه و پیشرفت جزیره هرمز هم باید مردم را محوریت کارها قرار دهد. وی با بیان اینکه در نظام جمهوری اسلامی ایران کارهای سنگین و خوبی انجام شده است، اظهار کرد: باید از رقابت‌های سیاسی و جناحی دست برداشت و هیچ کاری نباید اولویتش از سامان‌دهی اشتغال بالاتر باشد. باید با بهره‌گیری از مردم، ظرفیت‌های اشتغال را در کشور ایجاد کنیم. مخبر عنوان کرد: یکی از مشکلات اساسی کشور دمیدن در شیپور ناامیدی است و برخی برای آنکه جریان سیاسی مقابل را تخریب کنند، دست به ناامیدی مردم می‌زنند و مردم را نسبت به حاکمیت و نظام مایوس می‌کنند. اینان با رفتارهای غیرمنطقی و با ناامید کردن مردم برای تخریب رقیب سیاسی، به نظام و ملت به نوعی خیانت می‌کنند. باید امیدواری را با کار، تلاش و تولید و اشتغال در جامعه ایجاد کنیم.

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) خاطرنشان کرد: اینکه بگوییم نظام و دولت‌ها در ایجاد اشتغال ۶ میلیون نفر مانده است درست نیست، بلکه سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های نادرست باعث‌شده برخی از پروژه‌ها روی زمین بمانند و شاهد عدم‌تحقق برخی وعده‌ها باشیم. زمانی که صنایع فولادی و صنایعی را که نیاز به آب دارد، در کویر و مناطق کم‌آب احداث می‌کنیم و برای انتقال آب از دریا به این پروژه‌ها میلیاردها تومان هزینه می‌شود، همین سیاست‌های اشتباه موجب عدم‌تحقق وعده‌ها می‌شود. وی با اظهار اینکه از سوی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) ۸۴ هزار میلیارد ریال در قالب ۲۵ هزار و ۵۰۰ پروژه در ۳۱ استان کشور سرمایه‌گذاری شده است، افزود: جزیره هرمز به دلیل ویژگی‌هایش یک استثنا است. می‌شود از این ویژگی‌ها و ظرفیت‌ها در راستای رفع محرومیت و توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی جزیره و ایجاد اشتغال بهره گرفت. صبح روز گذشته هم چهار پروژه مدرسه‌سازی بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با ۳۳ کلاس درس و حجم سرمایه‌گذاری ۴۷ میلیارد ریال در شهرستان‌های بندرعباس و میناب با حضور مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و مسوولان استانی افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

دبیرستان ۱۵ کلاسه برکت روستای قلعه قاضی و ۳ مدرسه ۶ کلاسه برکت در روستاهای دودو، دماغ ریگ و کنار ترش شهرستان میناب، چهار مدرسه‌ای بودند که از سوی رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) افتتاح شد. در این مراسم عملیات اجرایی ساخت مدرسه ۱۲ کلاسه برکت بلال حبشی در جزیره قشم نیز آغاز شد. در بازدید رئیس‌ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) از جزیره هرمز هم عملیات اجرایی ۲۷ پروژه پیشگام و محرک توسعه‌ و پیشرفت همه‌جانبه و پایدار جزیره آغاز شد. مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در جریان سفر به استان هرمزگان در بندرعباس با خانواده معظم شهید مدافع حرم عبدالحمید سالاری و در جزیره هرمز با خانواده‌های شهیدان علی جاشونیا هرمزی، ابراهیم سلامتی، محمد گلزاری، علی گلزاری و غلام گلزاری دیدار و از رشادت‌های شهدای گران‌قدر تجلیل به‌عمل آورد.