به گزارش «ایسنا» نوبخت در نشست خبری روز گذشته‌اش همچنین تاکید کرد: دولت به حقوق شهروندی همه مردم چه آنهایی که به دولت رای داده‌اند و چه کسانی که به رقیب دولت رای داده‌اند، پایبند است و آنها را به رسمیت می‌شناسد.او با بیان این که تجمعات مختلفی در گذشته از جمله تجمعات سپرده‌گذاران یا بازنشستگان بدون مشکل برگزار شده است، گفت: در روزهای اخیر شاهد اغتشاش و آسیب رساندن به اموال عمومی بوده‌ایم. قانون اساسی مرز اغتشاش با اعتراض را در اخلال در نظم عمومی و امنیت می‌داند و بر این اساس حساب اغتشاشگران با معترضان جداست. سخنگوی دولت درادامه سخنانش تاکید کرد: کسانی که به اموال عمومی آسیب می‌رسانند طبق قانون محکوم هستند. نوبخت در ادامه سخنانش از کسانی که با اغتشاشات مقابله می‌کنند خواست تا در چارچوب قانون و حدود و اختیارات این اقدام را انجام دهند. او افزود: دولت از آسیب دیدن نیروهای انتظامی و امنیتی و همچنین آسیب رسیدن به اغتشاشگران ناراحت بوده و متاثر و دردمند حوادث اخیر است؛ زیرا تمام کسانی که آسیب می‌بینند ایرانی هستند. به هر حال این ملت دشمن دارد و امروز اگر رئیس‌جمهور نسبت به این اتفاقات غمگین است، رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر اسرائیل خوشحالند و این خوشحالی خود را کتمان نمی‌کنند چون آنها دشمن ملت ایران هستند البته علاوه‌بر این کشورها، گروهک‌های تروریستی از جمله داعش و گروهک منافقین که دستشان به خون مسوولان و مردم ایران آغشته است نیز بابت این اغتشاشات خوشحال هستند.

دشمنان ایران بیکار ننشسته‌اند و می‌توانند از این فضای اغتشاش استفاده کنند.نوبخت در بخش دیگری از سخنانش در نشست خبری هفتگی‌اش تصریح کرد: در درون خانواده مشکلاتی پیش آمده و اکنون جایش نیست که بگویم چه کسانی اقدامات اخیر را شروع کرده‌اند. ما باید این اتفاقات را که موجب خوشحالی دشمن شده است حل کنیم. نباید اختلاف را تشدید کرده بلکه به‌دنبال وحدت ملی برای حل مشکلات باشیم. به گزارش «ایلنا» سخنگوی دولت تاکید کرد: اغتشاش با اعتراض مرزی دارد. اعتراضات تا جایی که امنیت ملی را به خطر نیندازد می‌تواند ادامه داشته باشد.او همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا دولت از پشت‌پرده این اقدامات اخیر اطلاعی دارد، اظهار کرد: به هر حال دولت، وزارت اطلاعاتی دارد و به ریز می‌تواند پشت‌پرده حوادث را بفهمد. دولت زیرکانه همه چیز را تحت‌نظر دارد.نوبخت در پاسخ به پرسش دیگری که آیا امام جمعه مشهد در پشت‌پرده این اتفاقات بوده است نیز گفت: به وقت به‌صورت شفاف در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌کنیم.سخنگوی دولت دستیابی به رشد ۱/ ۷ درصدی در سرمایه‌گذاری، رشد مثبت اقتصادی، کنترل تورم و اشتغال‌زایی را بخشی از دستاوردهای دولت دانست و گفت: البته مردم همچنان مشکل دارند، کدام دولتمرد است که بگوید همه مشکلات کشور را حل کرده‌ایم به‌خصوص در این شرایط که با محدودیت منابع مواجهیم.

تعداد بازداشت‌شدگان وکشته‌شدگان

ناآرامی‌های اخیر در کشور تا روز دوشنبه بیش از ۱۰ کشته برجای گذاشته است. این اعتراضات غیرقانونی دوشنبه شب هم در برخی شهرهای کشور ادامه داشت، اما تهران دوشنبه شب آرامی را پشت‌سر گذاشت. به گزارش فرارو به نقل از خبرگزاری صداوسیما، دوشنبه شب شهرهای قهدریجان، خمینی شهر، کهریزسنگ، شاهین شهر، فولاد شهر، زرین شهر، نجف آباد و اهواز شب ناآرامی را سپری کردند.این گزارش می‌افزاید در آشوب‌های دوشنبه شب استان اصفهان بیش از ۱۰۰ نفر دستگیر شدند. در همین حال به‌دنبال انتشار خبری مبنی‌بر کشته شدن یکی از عوامل انتظامی در قهدریجان، سرهنگ حسین حسین‌زاده جانشین فرمانده انتظامی استان اصفهان گفت: هیچ کدام از عوامل انتظامی در قهدریجان به شهادت نرسیده‌اند.  در خبری دیگر سیدسعید شاهرخی معاون سیاسی - امنیتی استاندار همدان از کشته شدن سه تن در شهرستان تویسرکان و سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش نیز در توییتر خود از کشته شدن دو دانش‌آموز در حوادث اخیر خبر دادند.همچنین به گفته علی‌اصغر ناصربخت، معاون سیاسی و امنیتی فرمانداری تهران روز شنبه حدود ۲۰۰ نفر، روز یکشنبه ۱۵۰ نفر و روز دوشنبه حدود ۱۰۰ نفر در تهران بازداشت شده‌اند. به گزارش تابناک او گفت: نگهداری بازداشت‌شدگان برعهده دستگاه قضایی است. به گزارش «ایلنا» او همچنین از به آتش کشیدن یک تاکسی از سوی تجمع‌کنندگان در میدان انقلاب تهران خبر داد.حاجی رضا شاکرمی، دادستان کرج هم در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت که ۲۰ لیدر در ارتباط با اغتشاشات کرج دستگیر شده‌اند.همچنین به‌دنبال انتشار تصاویری از هتک حرمت پرچم مقدس جمهوری اسلامی ازسوی برخی افراد در جریان اعتراضات اخیر، سردار سعید منتظرالمهدی سخنگوی نیروی انتظامی از بازداشت این افراد خبر داد. به گزارش «ایسنا» وزارت اطلاعات نیز دوشنبه شب در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که برخی از عناصر و اغتشاشگران معاند و محرکین ناآرامی‌های اخیر، شناسایی و تعدادی از آنها دستگیر شدند. در تحولی دیگر در پی ادامه اعتراضات در شهر ایذه، مدارس نوبت عصر شهرستان ایذه روز گذشته تعطیل شدند. در همین ارتباط غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان، در گفت‌وگو با میزان، از جلسه با سران و بزرگان طوایف ایذه خبر داد و گفت که وضعیت ایذه آرام شده است.

پالایش بازداشت‌شدگان

در همین حال مصطفی محبی، مدیرکل زندان‌های استان تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: تیم‌هایی در زندان مستقر شده‌اند و در حال پالایش افراد بازداشت‌شده در حوادث روزهای اخیر هستند تا افراد بی‌گناه هرچه زودتر آزاد شوند. او در پاسخ به این سوال که آیا خبر انتقال ۲۰۰ نفر به زندان اوین صحت دارد یا خیر، گفت: حتی در این سه، چهار روز هم تعداد زندانیان به ۲۰۰ نفر نرسیده است.

اعتراضات پایان می‌یابد

همزمان با این اخبار حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور اعلام کرد که در بیشتر مناطق کشور شرایط عادی است و با همکاری مردم و با تلاش نیروهای تامین‌کننده نظم و امنیت نیز ناآرامی‌های اخیر در برخی مناطق به‌زودی پایان می‌یابد.به گزارش «ایسنا» ذوالفقاری با اشاره به اتفاقات اخیر اظهار کرد: در پی برخی تجمعات اخیر سیاست شورای امنیت کشور کنترل اوضاع بوده است و پلیس و دیگر نیروهای امنیتی بیشترین مدارا را در کنترل شرایط و برخورد با معترضان از خود نشان داده‌اند.در همین ارتباط وزارت کشور روز گذشته با دعوت از دبیران و مسوولان احزاب عمده کشور ضمن دریافت دیدگاه‌ها و نظرات آنها درباره حوادث اخیر کشور به تبادل‌نظر در جهت تقویت همبستگی و اتحاد ملی پرداخت.

هشدار فرمانده قرارگاه ثارالله (ع)

در واکنشی دیگر به وقایع اخیر در کشور، سردار اسماعیل کوثری جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله (ع) با تاکیدبر اینکه به هیچ‌وجه اجازه نمی‌دهیم وضعیت ناامنی تهران تداوم پیدا کند، اظهار کرد: اگر وضعیت ناامنی تهران تداوم یابد، قطعا مسوولان تصمیماتی خواهند گرفت و در آن صورت کار یکسره خواهد شد.کوثری در گفت‌وگو با «ایسنا» با تاکید بر اینکه قرارگاه ثارالله (ع) در جریان اعتراضات و ناآرامی‌های تهران مسوولیتی ندارد، تصریح کرد: مسوولیت در این زمینه کاملا بر عهده نیروی انتظامی است و قرارگاه، ناظر اتفاقات است.وی افزود: اگر ناجا درخواست کمک داشته باشد، قرارگاه ثارالله (ع) آماده است تا براساس مصوبات قانونی که در گذشته ازسوی شورای‌عالی امنیت ملی و شورای امنیت کشور تصویب شده است، اقدام به کمک کند. به گزارش خبرگزاری مهر، سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه نیز تاکید کرد: اوضاع تحت کنترل است و نیازی به حضور سپاه نبوده است. سردار رسول سنایی‌راد، معاون سیاسی سپاه هم در گفت‌وگو با میزان گفت: شعار‌هایی که در دو، سه روز گذشته ازطرف آشوبگران بیان شد، به وضوح نشان می‌داد که پشت‌سر این ماجرا منافقین و سلطنت‌طلب‌ها قرار دارند.

اتمام حجت با اغتشاشگران

در ادامه واکنش‌های مقامات به ناآرامی‌های اخیر موسی غضنفرآبادی، رئیس دادگاه انقلاب تهران اعلام کرد: کسانی که از روزهای سوم به بعد اغتشاشات دستگیر شوند، جرم و مجازات‌شان سنگین خواهد بود. به گزارش خبرآنلاین، او افزود: برخی افراد که به‌عنوان سردسته و لیدر در اغتشاشات حضور داشته‌اند، قاعدتا یکی از اتهامات‌شان محاربه است؛ زیرا با سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه ارتباط دارند و برنامه‌های آنها را اجرا می‌کنند. غضنفرآبادی ادامه داد: البته بسیاری از این افراد در تهران و جاهای دیگر دستگیر شده‌اند و به‌زودی محاکمه می‌شوند. اوتصریح کرد: فیلم‌های گرفته شده از متهمان، در دادگاه برای‌شان پخش می‌شود و هیچ راه گریزی نخواهند داشت.جعفر منتظری، دادستان کل کشور هم گفت: آشوبگران و عوامل پشت‌پرده آنان بدانند که دستگاه‌های قضایی، امنیتی و اطلاعاتی در مواجهه با این اغتشاشات کوتاه نخواهند آمد.

آزادی دانشجویان قبل از امتحانات

در همین حال غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با تاکید بر اینکه تعدادی از دانشجویان دانشگاه تهران در تجمعات اخیر بازداشت شده‌اند، گفت: آمار دقیقی از تعداد بازداشت‌شدگان نداریم. البته به‌نظر می‌رسد تعداد افراد بازداشت شده زیاد نباشد؛ ولی پیگیری می‌کنیم این دانشجویان بازداشت شده نیز هرچه سریع‌تر و قبل ازشروع امتحانات پایان ترم آزاد شوند.

واکنش‌های خارجی

در ادامه واکنش برخی کشورها به ناآرامی‌های اخیر در ایران‌، کاترین ری سخنگوی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود به اعتراضات روزهای اخیر در ایران واکنش نشان دادو نوشت: اتحادیه اروپا اعتراض‌ها در ایران را دنبال می‌کند و با مقامات ایرانی در ارتباط است. انگلیس و آلمان ازجمله کشورهای اروپایی هستند که به این ناآرامی‌ها واکنش نشان داده و در اظهاراتی مداخله‌جویانه از معترضان حمایت کردند. به گزارش «ایسنا» مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در ادامه اظهارات مداخله‌جویانه مقامات آمریکایی نسبت به ناآرامی‌های ایران گفت که ما دست از حمایت معترضان در ایران برنمی‌داریم. سخنگوی ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس نیز خواستار مذاکره ایران با مخالفان شد. در خبری دیگر مایکل اوون، سفیر پیشین رژیم صهیونیستی در آمریکا مدعی شد که اوباما از تظاهرات جنبش سبز ایران در سال ۸۸ حمایت نکرد؛ چراکه به‌دنبال دستیابی به یک توافق هسته‌ای با ایران بود. در همین حال در پی توییت‌های دونالد ترامپ در حمایت از معترضان ایرانی، روز گذشته سامانتا پاور، نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل در واکنش به اعتراض‌ها در ایران در پیامی طعنه‌آمیز گفت: ما آن قدر در کنار مردم ایران هستیم که اجازه نمی‌دهیم اینجا بیایند. اشاره پاور به دستور مهاجرتی دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا است که براساس آن ورود اتباع چند کشور از جمله ایران به خاک آمریکا ممنوع شده است.اما در شرایطی که برخی کشورها از جمله آمریکا و اسرائیل از اغتشاشات اخیر در کشور حمایت کرده‌اند، روز گذشته وزارت خارجه سوریه این حمایت‌ها را محکوم کرد و گفت: صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها همواره نقش مخربی در بی‌ثبات کردن امنیت کشورهای منطقه داشته‌اند.

پاسخ وزارت خارجه

از سوی دیگر به‌دنبال این اظهارات مداخله‌جویانه آمریکا و توییت‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری این کشور، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: بهتر است آقای ترامپ ضمن پرهیز از دخالت در امور داخلی ایران، گفتار و کردار نیک را سرلوحه کار خود قرار دهد.

بیانیه فراکسیون امید

در کنار این تحولات روز گذشته، فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای با توجه به اعتراضات اخیر بر حفظ حقوق و آزادی‌های سیاسی و مدنی شهروندان و همچنین حفظ هوشیاری و همبستگی ملی تاکید کرد. فراکسیون امید همچنین روز گذشته جلسه‌ای را با مسوولان امنیتی درباره اعتراضات اخیر برگزار کرد. به گزارش «ایسنا» جلسه مجمع روحانیون مبارز نیز دوشنبه شب به ریاست رئیس دولت اصلاحات تشکیل شد و آنها در بیانیه‌ای اتفاقات اخیر را محکوم کرده و خواستار تامین مطالبات بحق مردم شدند.