ادامه فشارهای موشکی علیه ایران

پیش‌تر نیز نیکی‌هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل، پس از شلیک دوباره موشک از سوی یمنی‌ها به ریاض، ادعا کرد که تمامی نشانه‌های مشابه با حملات پیشین به‌وسیله جنگ‌افزارهای ارسالی از طرف ایران در این اتفاق نیز مشاهده می‌شود. کارشناسان جنجال‌آفرینی‌های آمریکا را پروژه فشارهای غیربرجامی بر ایران می‌دانند که بنا دارد تا با همراه کردن برخی بازیگران بین‌المللی و منطقه‌ای، زمینه را برای طرح مجدد موضوع موشکی ایران فراهم کند. در همین ارتباط سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای با استقبال از بازگشایی بندر یمنی الحدیده به روی تمام کمک‌های انسان‌دوستانه، در ادعاهایی بی‌اساس گفت که ایران به‌طور متعدد قطعنامه‌های شورای امنیت را نقض می‌کند. او از سازمان ملل خواست تا به آن چه نقض متعدد قطعنامه‌های شورای امنیت از سوی ایران خواند، واکنش مناسب نشان دهد.

در بیانیه کاخ سفید همچنین ادعا شده است، آمریکا حمله موشکی حوثی‌های مورد حمایت ایران به کاخ پادشاهی عربستان در ریاض در ۱۹دسامبر (روز سه‌شنبه ۲۸ آذر ماه) را با «شدیدترین لحن» محکوم می‌کند. کاخ سفید مدعی شده: از اوایل ماه نوامبر سپاه پاسداران ایران توانایی لازم را در اختیار حوثی‌ها قرار داده است تا بتوانند فرودگاه بین‌المللی ریاض را هدف موشک‌های خود قرار دهند. کاخ سفید تاکید کرده است: ما از شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهیم ایران را به‌دلیل نقض مکرر قطعنامه‌های این شورا پاسخگو کند.

به‌دنبال حمله موشکی یمنی‌ها به ریاض، نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد نیز گفت که حمله موشکی تازه حاوی تمام نشانه‌های حملات قبلی است و مدعی شد که این حمله با کمک سلاح‌های تامین‌شده از سوی ایران انجام شده است. سفیر آمریکا پیش‌تر نیز با حضور در محل نگهداری قطعاتی که گفته می‌شود از موشک شلیک شده از سوی یمنی‌ها به ریاض، به‌جا مانده است، در برابر خبرنگاران مدعی ارسال تسلیحات ایرانی برای انقلابیون یمن شد. در همین زمینه روز پنج‌شنبه نیز دونالدترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و ملک‌سلمان، پادشاه عربستان سعودی، تلفنی در این باره صحبت کرده‌ و بر اهمیت پاسخگو کردن ایران در قبال حملات موشکی حوثی‌ها تاکید کرده‌اند. وزیر خارجه فرانسه نیز هفته گذشته از توافق با آمریکا برای تشدید فشار بر ایران سخن گفته بود. زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان نیز طی گفت‌وگویی با روزنامه الشرق‌الاوسط از نقش منطقه‌ای ایران ابراز نگرانی کرد و گفت: «برلین و ریاض در رابطه با تحلیل وضعیت، دیدگاه مشترکی دارند. عربستان درباره ایران بسیار نگران است. ما نیز مانند عربستان درباره نقش سیاسی خارجی که ایران در منطقه ایفا می‌کند، بسیار نگران هستیم.» با وجود فشارهای موجود و ارتباط دادن حمله موشکی یمن به ایران، معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل اما گفت که هنوز منشأ موشک شلیک شده به ریاض مشخص نیست و اسناد و شواهد در این خصوص در دست بررسی است.

مقام‌های ایران نیز هرگونه ارسال موشک برای حوثی‌ها را رد می‌کنند. در تازه‌ترین واکنش، علی‌اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل، روز چهارشنبه گفت که جمهوری اسلامی ایران هیچ موشکی به یمن نداده‌است. پیش‌تر نیز وزیر امورخارجه ایران از اعتراض ایران به شورای امنیت علیه اتهام‌زنی آمریکا خبر داد و گفت ما اعتراض و دیدگاه خود را در مورد اتهام‌زنی خطرناک آمریکایی‌ها مطرح کرده و این موضوع را پیگیری خواهیم کرد. وزیرامور خارجه ایران افزود: «این اقدام آمریکایی‌ها یک اقدام تحریک‌آمیز و یک حرکت هدفدار بسیار خطرناک است که با طرح اتهام‌ها تلاش می‌کنند حمایت‌های خود را از بمباران مردم بیگناه یمن پوشش بدهند و پنهان کنند.»

ظریف گفت: «همچنین با طرح این قبیل اتهام‌ها تلاش می‌کنند سایر اقدامات خطرناک خود را در منطقه از جمله اقدام بسیار خطرناکی که در مورد قدس شریف داشتند و موجب محکومیت از سوی جامعه بین‌المللی شده را سرپوش بگذارند.» سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز از احضار سفیر سوئیس در تهران در اعتراض به اقدام غیرمسوولانه نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد خبر داد.

سامانه دفاعی ایران موضوع مذاکره نیست

همزمان با این تحولات، معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه ایران گفت که درباره سیستم‌های دفاعی هیچ مذاکره‌ای با هیچ کسی نداریم. به گزارش «ایسنا» سیدعباس عراقچی در دومین و آخرین روز حضور در پاریس برای برگزاری چهارمین دور گفت‌وگوهای سیاسی ایران و فرانسه در گفت‌وگویی اظهار کرد: امنیت ملی مهم‌ترین موضوع برای ماست و هیچ جای مذاکره و بحثی دراین‌باره وجود ندارد. او افزود: نگرانی‌ها درباره مسائل منطقه طبیعی است و ما در این‌باره مواضع کشورمان را تشریح می‌کنیم، اما موضوع تسلیحات دفاعی، برنامه‌های موشکی و دفاعی ما به هیچ وجه موضوع هیچ‌گونه مذاکره و بحثی نیست و این را خیلی صریح به طرف‌های فرانسوی هم گفتیم.

عربستان خواستار غنی‌سازی شد

از سوی دیگر و در ادامه فشارهای عربستان، سفیر پیشین سعودی در آمریکا می‌گوید که غنی‌سازی اورانیوم حق مسلم این کشور است و عربستان مثل ایران می‌تواند غنی‌سازی اورانیوم را برای برنامه صلح‌آمیز خود داشته باشد. به گزارش «ایسنا» ترکی‌الفیصل رئیس اسبق دستگاه اطلاعاتی این کشور در گفت‌وگویی با رویترز، گفت: این موضوع مربوط به استقلال است. اگر به توافق هسته‌ای ایران نگاه کنید این قرارداد به ایران حق غنی‌سازی اورانیوم را داده است.

قرار است به زودی آمریکا و عربستان مذاکراتی را در مورد امضای توافق همکاری هسته‌ای صلح‌آمیز انجام دهند. عربستان قرار است سال آینده قرارداد ساخت نیروگاه هسته‌ای خود را از طریق مناقصه به شرکت‌های خارجی واگذار کند. پیش‌تر برخی مقامات آمریکایی اعلام کرده بودند که ریاض به واشنگتن اعلام کرده است که می‌خواهد تا خودش غنی‌سازی اورانیوم را انجام دهد، جلسه هسته‌ای نیز با حضور برخی مقامات کاخ سفید برای توضیح به قانون‌گذاران آمریکایی هفته گذشته در کمیته روابط خارجی سنا برگزار شد. فیصل افزود: جامعه جهانی از توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای گروه ۱+۵ که به ایران مجوز غنی‌سازی می‌دهد حمایت می‌کنند، معاهده منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای نیز به ما می‌گوید که می‌توانیم غنی‌سازی انجام دهیم. بنابراین عربستان مثل کشورهای دیگر عضو NPT از جمله ایران حق غنی‌سازی دارد. تحلیلگران، رفتار عربستان سعودی در برجسته ساختن توان موشکی ایران و تهدیدات آن برای ریاض و منطقه را در راستای متقاعد کردن دولت ترامپ به اتخاذ تصمیمات سخت علیه تهران می‌دانند. همچنین عربستان به‌دنبال آن است تا از فضای موجود بیشترین بهره را برای خریدهای تسلیحاتی و همچنین رفتن به سمت توانایی‌های هسته‌ای از جمله غنی‌سازی ببرد.