موضوع استیضاح محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی هم هفته گذشته از سوی روح‌الله حضرت‌پور نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی مطرح شد؛ استیضاحی که وضعیت نامناسب باغداران و کشاورزان به‌خصوص در آذربایجان غربی، عدم‌پاسخگویی مسوولان وزارت کشاورزی، عدم‌برنامه‌ریزی برای صادرات سیب‌های تولیدی و همچنین نبود برنامه برای مصرف داخلی و تبدیل این محصولات به کنسانتره و آبمیوه ازجمله مهم‌ترین محورهای آن است. از سوی دیگر، برخی دیگر از نمایندگان به‌دنبال استیضاح محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش به‌دلیل آنچه «به‌کارگیری و ابقای مدیران متهم و دخیل در سوء‌استفاده‌های مالی صندوق ذخیره فرهنگیان» خوانده می‌شود، هستند.

«مدیریت نامناسب زیرمجموعه‌های وزارت کار»، «بی‌توجهی به حقوق کارگران»، «عدم پیگیری مستمر اقتصاد مقاومتی در وزارت راه»، «وضعیت نامناسب صندوق‌های بازنشستگی» و «عملکرد نامناسب صندوق کارآفرینی» ازجمله مهم‌ترین محورهایی است که برخی مجلس دهمی‌ها را بر آن داشته تا با گذشت تنها دو ماه و نیم از آغاز به کار دولت دوازدهم، تقاضای خود برای استیضاح علی ربیعی را مطرح کنند. متقاضیان این طرح بر این باورند که وزیری جوان و فعال باید جایگزین ربیعی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شود.

همچنین آنچه برخی نمایندگان را به تدوین طرح استیضاح عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور واداشته، بی‌توجهی به «توسعه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی»، «تحزب» و «قانون جامع انتخابات»، «افت شدید شاخص‌های اقتصادی و خصوصا اجتماعی کشور به‌دلیل انتخاب غلط و عدم‌نظارت بر استانداران»، «رشد شدید بیکاری به‌دلیل عدم‌هماهنگی دستگاه‌ها و استفاده از ظرفیت آنان توسط مدیران وزارت کشور در استان‌ها و شهرستان‌ها» و «عدم برنامه‌ریزی وزارت کشور برای جلوگیری از کاهش آسیب‌های اجتماعی» است.

استیضاح سه‌گانه؟

با وجود اینکه همه این طرح‌های استیضاح به صورت جداگانه مطرح شده‌اند، اما برخی نمایندگان بر این باورند که تعدادی از نمایندگان در تلاش هستند طرح استیضاح سه‌گانه وزیران «تعاون، کار و رفاه اجتماعی»، «کشور» و «آموزش و پرورش» را با هم به جریان بیندازند و پیش ببرند.

یکی از نمایندگان پارلمان البته بر این باور است که مطرح کردن استیضاح‌های سه‌گانه پشتوانه فراکسیونی ندارد. جلال میرزایی، عضو هیات‌رئیسه کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس دیروز در گفت‌و‌گو با «ایلنا»، با بیان این‌مطلب، بر لزوم دعوت از وزیر کشور برای پاسخگویی به اعضای این فراکسیون سیاسی تاکید کرد و با اشاره به اعمال تغییرات مطلوب ازسوی وزیر کار در این وزارتخانه، گفت که بهتر است به‌جای استیضاح ربیعی، به‌سمت طرح سوال برویم.

میرزایی با اشاره به تلاش تعدادی از نمایندگان مجلس برای پیشبرد یک طرح استیضاح سه‌گانه در مورد وزرای کشور، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و آموزش و پرورش اعلام کرد: برخی نمایندگان سعی می‌کنند با استفاده از ابزارهای نظارتی همچون استیضاح برای پیشبرد خواسته‌های خود استفاده کنند؛ البته این خواسته‌ها عمدتا معطوف به منافع عمومی است، اما بعضی اوقات هم منافع دیگری در میان است. این نماینده مجلس البته بر این موضوع نیز تاکید کرده است که زمان برای طرح استیضاح هیچ‌یک از وزرای دولت مناسب نیست؛ زیرا وزرا به‌تازگی رای اعتماد گرفته‌اند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به فضای خاص دوران انتخابات، به شباهت رای‌اعتماد برای وزرا با دوره تبلیغات نمایندگان مجلس اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد برخی نمایندگان از برخورد وزرا پس از رای اعتماد ناراحت شده‌اند اما نباید این موضوع را مبنای کار قرار دهیم. او گفت: اگر وزیری وظایف خود را به‌درستی انجام نداد، بهتر است که تشکیلاتی عمل کنیم و از وزرا دعوت کنیم تا با حضور در فراکسیون‌ها مشکلات را توضیح دهند.