همزمان سردار جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور نیز گفت جمهوری اسلامی باید به تحریم‌ها و تهدیدات جدید، پاسخ قاطع دهد تا جلوی اجرایی شدن تحریم کاستا از سوی ترامپ گرفته شود. از سوی دیگر یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس اتمی که اخیرا سفری به تهران داشت، ضمن تایید مجدد پایبندی ایران به برجام، تاکید کرد که بازرسان بدون مشکلی به وظیفه خود در راستی‌آزمایی از ایران عمل می‌کنند.

وحدت احزاب آمریکا در دشمنی با ایران

همچنین سردار باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در همایش ملی پدافند غیرعامل راهبردهای اعلامی از سوی ترامپ علیه ایران را تهدیدی جدید علیه کشور عنوان کرد و گفت: «آمریکایی‌ها پس از ماه‌ها کار راهبردی را تدوین و اعلام کردند که می‌تواند کشور ما یا کشورهای مستقل را دچار مشکلاتی بکند.»

وی ادامه داد: «ما نمی‌توانیم دل خوش کنیم که رئیس‌جمهور آمریکا از تعادل روانی برخوردار نیست. آمریکا نظامی است که با وجود تشکیل شدن از احزاب و تشکل‌های مختلف در دشمنی با انقلاب اسلامی وحدت دارند. برای مثال در موضوع تصویب تحریم‌ها علیه توان موشکی کشورمان ملاحظه کردید که در کنگره آمریکا این موضوع رای بالایی آورد. در یک دولت دست چدنی آمریکایی‌ها آشکار است و در دولتی دیگر زیر دستکشی مخملی پنهان است.»

آمریکا در پی براندازی نظام جمهوری اسلامی است

سردار باقری با بیان اینکه هر راهبرد از ۳جزء تشکیل شده است، گفت: «هدف اصلی آمریکایی‌ها از تدوین راهبردهای جدید براندازی نظام جمهوری اسلامی است که طی روزهای اخیر نیز وزیر خارجه آمریکا به‌صورت علنی آن را بیان کرد.» او ادامه داد: «کسی که هدفش براندازی ماست لیاقت و جایگاه مذاکره ندارد. با کسی می‌شود مذاکره کرد و یک درصد هم احتمال تفاهم داد که به‌دنبال براندازی نباشد. روش آمریکایی‌ها بهره‌گیری از تمام روش‌های ممکن است و در این موضوع آنها استفاده از جنگ نظامی و روش سخت را در انتهای لیست و اجرای تحریم‌های اقتصادی و تنگنای معیشتی را در راس تهدیدات جدید خود قرار داده‌اند.»

برجام، یک آیه مقدس نیست

در ادامه سرلشکر باقری درباره برجام و پایبندی ایران به مفاد آن تاکید کرد: «برجام یک هدف و یک آیه مقدس نیست که ما در هر شرایطی به آن پایبند باشیم. برجام یک قول و قرار دوطرفه است که عزیزان دستگاه دیپلماسی ما ماه‌ها تلاش کردند و با ۱+۵ به توافق رسیدند و این موضوع در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت نیز به تایید سازمان ملل رسید. یک بخش از برجام پذیرش محدودیت‌های هسته‌ای توسط جمهوری اسلامی و بخش دیگری از آن برداشته شدن تحریم‌ها بوده است، اما اگر تحریم‌ها برگردد، خروج ما از برجام قطعی خواهد بود.»

همزمان سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در همایش ملی پدافند غیرعامل گفت که جمهوری اسلامی باید به تحریم‌ها و تهدیدات جدید، پاسخ قاطع دهد تا جلوی اجرایی شدن تحریم کاستا از سوی ترامپ گرفته شود.

به گزارش «ایسنا» رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به اعلام تحریم سپاه پاسداران از سوی مجلس سنای آمریکا گفت: «در این تحریم که سپاه و تمامی شرکت‌هایی که با آن ارتباط دارند را تحریم می‌کنند، قرارگاه سازندگی خاتم نیز که خدمات بسیاری را به دولت و ملت ما می‌رساند و نیز بانک‌هایی که با سپاه در ارتباط هستند در لیست تحریم قرار می‌گیرند که این امر بسیار خطرناک است و جمهوری اسلامی باید به تحریم‌ها و تهدیدات جدید، پاسخ قاطع دهد تا جلوی اجرایی شدن تحریم کاستا توسط ترامپ گرفته شود.» سردار جلالی با اشاره به سخنان اخیر ترامپ علیه برجام، گفت: «اقدامات ناشی از پایبند نبودن آمریکا به برجام و بهانه‌تراشی‌هایی که برای بازدید از مراکز نظامی و توان موشکی ایران مطرح می‌کند، نشان‌دهنده راهبرد جدید آمریکا برای مقابله با انقلاب اسلامی است.»  وی افزود: «آمریکا برای مقابله با گسترش نفوذ ایران در منطقه، راهبرد دفاع از داعش را دنبال می‌کند و در مقابل اعلام می‌کند اقدامات ایران موجب ناامنی منطقه است و از سویی، دشمنان انقلاب سه راهبرد جنگ اقتصادی، تهدیدات مردم‌محور و حمله سایبری را برای مقابله با ایران انتخاب و آن را رسما اعلام کرده‌اند.»

آمانو: مشکلی در راستی‌آزمایی نیست

همچنین یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به تازگی به ایران سفر کرده بود، در سخنانی ضمن تایید مجدد پایبندی ایران به برجام، تاکید کرد بازرسان بدون مشکلی به وظیفه خود در راستی‌آزمایی از ایران عمل می‌کنند. به گزارش خبرگزاری فارس، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته طی یک کنفرانس خبری در ابوظبی گفت: «آژانس اتمی می‌تواند تاکید کند که چنین تعهدات هسته‌ای درحال اجرا شدن است.» به نوشته خبرگزاری رویترز وی همچنین افزود: «از ایران خواستم که تعهدات هسته‌ای خود را به‌طور کامل اجرا کند... این محرک اصلی دیدار با ایران بود...درخصوص فعالیت‌های بازرسان ما، آنها به وظایف خود بدون مشکلی عمل می‌کنند.»

باید ضمن حفظ منافع ایران، برجام ادامه یابد

از سوی دیگر بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی طی سخنانی در نشست خبری در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها گفت: «اگر برجام به نتیجه رسید به این دلیل بود که طرف مقابل به‌ویژه آمریکایی‌ها به این جمع بندی رسیدند که اگر همه چیز را از ایرانی‌ها بگیرند، آنها خودشان می‌سازند.» به گزارش «ایسنا» سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: «آنها (غرب و آمریکا) سیاست‌شان را برای حذف صنعت و تکنولوژی هسته‌ای در ایران تغییر دادند چون دیدند این صنعت بومی‌سازی شده است از این رو به سمت مدیریت و کنترل این صنعت حرکت کردند.» وی با اشاره به سفر یوکیا آمانو به تهران گفت: «تشکیلات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ساختار خاص خود را دارد. یکی از مهم‌ترین تاثیرات منفی بر این سازمان‌ها و نهادها از سوی قدرت‌های بزرگ وارد می‌شود و آنها می‌توانند با تهدید قطع بودجه این سازمان‌ها، آنها را از مسیر خود دور کنند.»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی مذاکرات آمانو در تهران را در راستای تبادل‌نظر درباره عمدتا برجام و نیز مسائل پادمانی و پروتکلی عنوان کرد. کمالوندی با اشاره به مواضع مقامات ایران درباره برجام و ادامه آن تاکید کرد: «حفظ برجام خوب است اما باید ضمن حفظ منافع ایران برجام ادامه یابد.» به گفته این مقام ایرانی، با وجود تلاش آمریکایی‌ها برای اثرگذاری بر گزارش‌های مدیرکل آژانس اما آنها نتوانستند در این کار موفق شوند. او با اشاره به انتشار گزارش جدید آمانو طی یک ماه آینده ابراز امیدواری کرد که این گزارش هم مثل هشت گزارش قبل مثبت باشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه محتمل‌ترین پیش‌بینی شما از برخورد کنگره با تصمیم اخیر ترامپ چیست، گفت: «آنچه ما یقین داریم این است که آمریکا به دشمنی خود با ما ادامه می‌دهد و در حوزهای منطقه‌ای، موشکی یا هسته‌ای اگر بتواند، به ما فشار وارد می‌کند. آمریکایی‌ها تلاش خواهند کرد تا بدون اشاره به موضوع هسته‌ای به بهانه‌های مختلف فشار را بر ایران حفظ کنند و مانع اجرای مطلوب برجام شوند. آنها از آنجا که اروپایی‌ها و بسیاری از کشورهای دیگر را در مخالفت با برجام با خود همراه ندارند، نمی‌توانند به‌طور مستقیم از برجام خارج شوند. درعین حال اقدامات آنها اثرات منفی بر برجام و روح آن خواهد داشت.»

همچنین سخنگوی سازمان انرژی اتمی اخبار و تحلیل‌ها درباره بازرسی از سایت‌های نظامی در چارچوب پروتکل الحاقی و برجام، این اخبار را خیالاتی و در جهت فضاسازی علیه برجام و ایران دانست و افزود: «انتظار داریم رسانه‌های داخلی وارد این فضاسازی نشوند و دست رسانه‌های خارجی را در این زمینه بخوانند.»