به گزارش «ایسنا» به نوشته روزنامه تایمز آو ایندیا، وزیر امور خارجه آمریکا پس از دیدار با همتای هندی خود در دهلی در یک کنفرانس خبری مدعی شد که آمریکا مانع از فعالیت‌های تجاری مشروع با ایران چه از سوی هند باشد چه از سوی هر متحد دیگری، نخواهد شد. تیلرسون درباره آنچه «رفتارهای بدخواهانه ایران» می‌خواند گفت: «تحریم‌های آمریکا این رفتارها را هدف قرار داده است تا مردم این کشور بتوانند کنترل دولت خود را در دست بگیرند.» وی همچنین مدعی شد: «هدف تحریم‌های آمریکا علاوه بر این، محدود کردن دیگر فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در خاورمیانه از جمله توسعه موشک‌های بالستیک این کشور،‌ ارسال سلاح به سازمان‌های تروریستی و دخالت در سوریه و یمن است.»

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا در ادامه ادعا کرد: «جنگ ما با مردم ایران نیست،‌ بلکه اختلافات ما با حکومت انقلابی این کشور است. ما در حال اتخاذ تدابیری برای وضع تحریم‌هایی علیه حکومت این کشور و به ویژه سپاه پاسداران ایران هستیم. هدف ما این است که مانع از هرگونه تامین مالی شویم و از فعالیت‌های مرتبط با رفتارهای بدخواهانه ایران جلوگیری کنیم.» تیلرسون همچنین گفت آمریکا به‌دنبال این است که از سلاح‌های مدرن در درون ایران حمایت کند تا سرانجام دولت در این کشور تغییر کند.

ادعاهای تکراری

همچنین پیش‌تر نیز وزیر خارجه آمریکا در دو مصاحبه در یک روز از تلاش برای براندازی حکومت ایران از یکسو و امکان تعامل با جمهوری اسلامی از سوی دیگر صحبت کرد. رکس تیلرسون کمتر از دو هفته پیش، بار دیگر از تلاش برای براندازی جمهوری اسلامی ایران صحبت کرد.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، وی که با شبکه سی‌ان‌ان گفت‌وگو می‌کرد، با تکرار ادعاهای همیشگی آمریکا علیه فعالیت‌های منطقه‌ای ایران، گفت: «تلاش ما این است که از صداهای معتدل در ایران حمایت کنیم، از دموکراسی‌خواهی و آزادی‌طلبی آنها حمایت کنیم، به این امید که روزی مردم ایران کنترل حکومت این کشور را بازپس بگیرند و تاریخ غنی این کشور را احیا کرده و عضوی مثمرثمر در تجارت و اقتصاد منطقه باشند.» تیلرسون ادامه داد: «این آخر بازی است، اما این بازی‌ای طولانی است و ما این را درک می‌کنیم.» این درحالی است که او در همان روز در مصاحبه‌ای دیگر با شبکه سی‌بی‌اس، گفت آمریکا در زمان مناسب با ایران وارد تعامل می‌شود.

این ادعاهای واهی و بی‌اساس درحالی همواره از سوی آمریکا مطرح می‌شود که مقامات ایران آنها را به‌طور قوی رد و تاکید می‌کنند سیاست‌های مداخله‌جویانه و جنگ‌طلبانه آمریکا و متحدان منطقه‌ای‌اش در خاورمیانه عامل اصلی ناآرامی، اختلافات قومی – مذهبی و در نهایت جنگ‌های داخلی در کشورهای منطقه است. اما این کشورها تلاش می‌کنند با مقصر جلوه دادن ایران به این سیاست‌های شوم خود ادامه دهند و توجه جامعه بین‌الملل را از واقعیات منحرف کنند.

وزیر خارجه آمریکا درحالی از مردم ایران در مقابل دولت و حکومت آن دفاع می‌کند که تحریم‌های آمریکا از اول تاریخ انقلاب اسلامی و تا به امروز در دولت دونالد ترامپ دقیقا مردم، معیشت و اقتصاد ایران و نیز ایرانیانی که قصد سفر به آمریکا و دیگر کشورها دارند را تحت‌تاثیر قرار داده است.

محدودیت‌های مهاجرتی و مسافرتی برای ایرانیان و نیز ملت‌های چند کشور مسلمان دیگر تنها چند ماه بعد از آغاز به‌کار دولت جدید آمریکا اعمال شد. محدودیت‌هایی که مانع رفت و آمد دانشجویان در محل تحصیل و کشورشان، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و خانواده‌هایشان برای دیدار با فرزندان و خانواده‌هایشان در آمریکا می‌شد. مقامات دولت ترامپ در یکی، دو هفته گذشته با سفر به کشورهای مختلف در سطح منطقه و آسیا سعی دارند سیاست جدید دولت آمریکا در تحریم و اعمال محدودیت علیه ایران را توجیه و توضیح دهند و فضا را برای اجرای سیاست‌های جدید دولت متبوعشان فراهم کنند.

سعودی‌ها در رفتار خود تجدیدنظر کنند

از سوی دیگر عادل الجبیر، وزیر خارجه سعودی نیز این روزها موضع‌گیری‌های ضد‌ایرانی‌‌اش را تشدید کرده و مدعی افزایش رفتارهای خصمانه ایران در منطقه، یمن، سوریه و پاکستان شده است.‌ بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به اظهارات الجبیر در نشستی در لندن گفت: «بسیار جای تاسف است که وزیر امور خارجه عربستان سعودی همچنان اصرار دارد همان رویکرد پر اشتباه، پر هزینه و بی‌حاصل سال‌های اخیر این کشور را دنبال و بر طبل تنش، خشونت ، رفتار و سیاست‌های تخریبی بکوبد.»

به گزارش «ایسنا» بهرام قاسمی تاکید کرد: «مقامات سعودی باید در رویکرد و نگاه خود تجدیدنظر کنند و به جای ابراز شیفتگی و ذوق‌زدگی بیش از حد نسبت به گفته‌ها و سیاست‌های تکراری و بی‌نتیجه آمریکا در قبال ایران، راه گریزی آبرومند برای خروج از بحران‌های داخلی و منطقه‌ای که سخت با آن دست به گریبان هستند، پیدا کنند و بیش از این، کشور و مردم عربستان و منطقه را قربانی محاسبات وهم آلود، اشتباه و سطحی نگرانه خود نکرده و با دوراندیشی و بر مبنای مصالح و مسوولیت خود، واقعیات منطقه را به درستی و بدون تعصب و به دور از هرگونه لجاجت بپذیرند.»

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در سخنانی در اندیشکده چتم هاوس در لندن ادعا کرده بود: «ما شاهد افزایش رفتارهای خصمانه ایران در منطقه، یمن، سوریه و پاکستان هستیم و اگر ایران هم‌اکنون در حال ایجاد این همه شرارت است، زمانی که به سلاح هسته‌ای دست یابد چه می‌کند.» الجبیر مدعی شد: «اگر ایران به توانایی هسته‌ای دست یابد کشورهای دیگری هم همین اقدام را انجام خواهند داد.»

وزیر خارجه عربستان در این مورد که ریاض حاضر به همکاری با ایران در عراق است یا خیر،  گفت: «عراق یک کشور عرب است اما ایران یک کشور عرب نیست.» او با اشاره به این‌ مطلب که «منافع عربستان در عراق، ایجاد بهترین روابط با این کشور است» مدعی شد که ایران به دنبال تسلط بر عراق است.