به گزارش «دنیای‌اقتصاد» وی با اشاره به میزان جذب سرمایه‌گذار خارجی ادامه داد: در جذب سرمایه‌گذار خارجی با ۵کشور به قرارداد رسیدیم و اقداماتی هم انجام شده که یکی از این کشورها هند است، هند ۱۲۰میلیون دلار در این بخش سرمایه‌گذاری کرده و همچنین ۲۵۰میلیون تا یک‌میلیارد دلار نیز بحث فاینانس داریم. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین درباره میزان ترانزیت گفت: ترانزیت در سال۱۴۰۲ به ۱۶میلیون تن رسید که رشد بالای ۴۵درصدی دارد.  صفایی با بیان اینکه ظرفیت اسمی بنادر کشور از ۲۸۰میلیون تن به ۳۰۰میلیون تن رسیده است، اظهار کرد: بیش از ۳۰۰فروند تجهیزات دریایی و بندری استراتژیک در کشور داریم که عمر طولانی دارند. ۲۹۲فروند در دست ساخت و خرید است و ۸۳فروند تحویل و به ناوگان اضافه شده است. معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه طبق آخرین گفته‌هایتان قرار بر این شده که در قرارداد با هندی‌ها برای اپراتوری هند وارد پروژه‌های نفتی شود این موضوع شامل چه پروژه‌هایی می‌شود و موضوع دیگر اینکه هند چه تجهیزاتی وارد بندر خواهد کرد، گفت: با ارائه هرگونه اطلاعات درباره قراردادهای خارجی به مشکل برمی‌خوریم و امکان تحت فشار گذاشتن هندی‌ها توسط آمریکا وجود دارد.

وی ادامه داد: میزان سرمایه‌گذاری خارجی در بنادر کشور به ۴٧٠میلیون رسیده که همین میزان افزایش سرمایه‌گذاری باعث رشد تجارت دریابرد شده است. صفایی درباره اقدامات برای برگشت پول اختلاس‌شده از بندر امام افزود: اقدامات خوبی برای بازگشت پول انجام شده است و به زودی به نتیجه می‌رسد. وی همچنین با اشاره به حملات سایبری به بنادر کشور گفت: در سه‌سال گذشته ٧٠٠هزار حمله سایبری به بنادر کشور شد که تمام آن را مهار کردیم. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه مشکلی در بخش ناوگان دریایی نداریم که بار بر روی زمین بماند، گفت: کمبود در ناوگان نداریم؛ اما ناوگان باید نوسازی شود و با خرید کشتی‌های دست دوم توانستیم نیازها در حمل بار دریایی را پاسخ دهیم. در این مدت ٣١فروند کشتی به دریای خزر اضافه شد و تعداد ناوگان دریای جنوب هم در حال افزایش بوده اما اکثرا تحت پرچم کشور نیستند. وی درباره تعدادی کشتی حامل بار غلات که هنوز تخلیه نشده‌اند، اظهار کرد: حجم عظیمی از غلات داریم در کشتی و لنگرگاه داریم که البته یک تخلیه اساسی انجام شد؛ اما هنوز تعدادی در لنگرگاه به‌دلیل مشکلات در بحث تخصیص ارز مانده است.

افزایش تردد دریایی کشور به ۱۷۵هزار فروند

میزان تردد دریایی از ۱۴۶هزار فروند به ۱۷۵هزار فروند افزایش یافته است. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام این مطلب گفت: در حوزه شفاف‌سازی و مقابله با فساد، یکپارچه‌سازی کل شبکه نرم‌افزاری کشور انجام شد که در بندر شهید رجایی به‌صورت آزمایشی در حال اجرا است، به‌طوری‌که تمام ۸۰نرم‌افزار سازمان در ۴نرم‌افزار قرار گرفته‌اند. صفایی یادآور شد: در حوزه فاوا بخش‌های زیرساخت و پشتیبانی تقویت شده‌اند؛ زیرا روزانه حدود ۷۰۰هزار حمله به شبکه دریایی کشور انجام می‌شود که تاکنون همه این حملات توسط کارشناسان متخصص و متعهد ما خنثی شده‌اند. همچنین یک سیستم کاملا پشتیبان داریم که در عرض ۳ساعت می‌توانیم سیستم جایگزین را عملیاتی کنیم.

انجام مطالعات زیربنایی با محوریت توسعه دریامحور

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به توسعه دریامحور بیان کرد: ما در سازمان بنادر همزمان با انجام مطالعات سیاست‌های توسعه دریامحور در مجمع تشخیص مصلحت نظام ۷دسته مطالعات زیربنایی انجام دادیم که شامل مطالعات مدیریت یکپارچه سواحل، طرح ویژه راهبردی ویژه پایدار ۴۱جزیره کشور، سند برنامه ریزی استراتژیک، سند لجستیک کشور، طرح جامعه بنادر کشور و تدوین برنامه وزارت راه و شهرسازی در تحقق توسعه دریامحور می‌شود. معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره آخرین وضعیت رسیدگی به اختلاس در بندر امام‌خمینی (ره) گفت: اقدامات خوبی توسط وزارت اطلاعات و دستگاه‌های قضایی انجام شده است و خبرهای خوبی به مردم داده می‌شود.

کاهش سن ناوگان تجاری دریایی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، سن ناوگان تجاری دریایی تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران را ۱۹سال عنوان کرد که در سال‌های گذشه کاهش داشته است و گفت: در سه سال گذشته تعداد ۳۱فروند کشتی در ناوگان دریای خزر اضافه شده و علاوه بر آن در دریاهای جنوب شرکت‌های بخش خصوصی اقدام به خرید کشتی‌های مختلف کرده‌اند. صفایی با بیان اینکه در حوزه تجاری با کشورهای چین و روسیه کار می‌کنیم، به رشد عملکرد صادرات و واردات با روسیه و قزاقستان در بنادر شمالی اشاره کرد. وی ادامه داد: بندر نوشهر ۷۰درصد، بندر امیرآباد ۴۵درصد و بندر انزلی ۳۰درصد رشد تجارت با روسیه و قزاقستان داشته است؛ ضمن اینکه عمده واردات از این دو کشور غلات است.

موجودی ۳.۹میلیون تنی کالای اساسی در بنادر

در ادامه این نشست خبری، معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی موجودی کالای اساسی بنادر کشور را ۳میلیون و ۹۰۰هزار تن اعلام کرد. جلیل اسلامی، اظهار کرد: تا تاریخ ۱۸تیرماه امسال بالغ بر ۷میلیون تن کالای اساسی در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شده است. وی افزود: طی سه سال اخیر به‌طور میانگین سالانه ۲۵ تا ۲۶میلیون تن کالای اساسی در بنادر تخلیه و بارگیری شده است. وی بیان کرد: در زمان حاضر موجودی کالای اساسی ۳میلیون و ۹۰۰هزار تن است. معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ظرفیت اسکله‌ها و انبارهای بنادر کشور بیش از ۲ برابر این رقم (۳.۹میلیون تن کالای اساسی) است.