به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، آیین افتتاح متمرکز ۲۷ پروژه دریایی و بندری و آغاز عملیات اجرایی ۲۳ پروژه زیرساختی در بنادر کشور در ساختمان این وزارتخانه با حضور مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی، سید‌کمال هادیان‌فر، معاون حمل‌ونقل و علی‌اکبر صفایی، معاون وزیر و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین استانداران و مدیران کل بنادر و دریانوردی استان‌‌‌های ساحلی که به صورت برخط در جلسه حضور داشتند، برگزار شد. در این مراسم در مجموع عملیات اجرایی ۲۳ پروژه سازمان بنادر و دریانوردی به ارزش ۵۶۹‌هزار و ۹۰۹ میلیارد ریال آغاز شد که میزان ۱۶۵‌هزار و ۹۶۱ میلیارد ریال آن از منابع دولتی و مبلغ ۴۰۳‌هزار و ۹۴۸ میلیارد ریال آن با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تامین شده است.

موافقت‌‌‌نامه توسعه فاز ۲ بندر شهید بهشتی چابهار

مهرداد بذرپاش در آیین افتتاح متمرکز ۲۷ پروژه دریایی و بندری و آغاز عملیات اجرایی ۲۳ پروژه مهم زیرساختی در بنادر کشور اظهار کرد: موافقت‌‌‌نامه توسعه فاز ۲ بندر شهید بهشتی چابهار با مشارکت بنیاد مستضعفان و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به ارزش ۵۵۰ میلیون دلار مورد تایید اینجانب قرار گرفت و چابهار به نگین ترانزیتی کشور تبدیل می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: با انعقاد قرارداد جدید با هندی‌‌‌ها تجهیزات بندر شهید بهشتی چابهار تکمیل می‌شود. بحث موافقت‌نامه فاز ۲ بندر شهید بهشتی نهایی شده است و توسعه فاز ۲ به مجموعه‌‌‌های داخلی واگذار شده و بنیاد مستضعفان و کشتیرانی با سرمایه‌گذاری ۵۵٠ میلیون دلار فاز۲ را به اجرا می‌‌‌رسانند تا با این پروژه به اهداف توسعه این بندر نزدیک شویم و در نهایت انتفاع آن را مردم سیستان می‌بینند.

گفتنی است در راستای بهره‌‌‌گیری از حداکثر ظرفیت‌‌‌های فنی و تکنیکی، اقتصادی و تجاری و مالی شرکت‌های ذی‌‌‌صلاح داخلی برای تکمیل و تحقق پروژه‌‌‌های زیربنایی بندری، سازمان بنادر و دریانوردی طی تفاهم‌‌‌نامه‌‌‌ای با سه شرکت بزرگ داخلی، شامل قرارگاه خاتم‌‌‌الانبیا، بنیاد مستضعفان و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، سرمایه‌گذاری و توسعه فاز ۲ بندر شهید بهشتی چابهار را به شرکت‌های مذکور واگذار می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حوزه ترانزیت ۵۸‌درصد رشد داشتیم افزود: در بخش ترانزیت دریایی در دوماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۵‌درصد رشد داشته‌ایم که مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است.

بذرپاش در ادامه با اشاره به عملکرد توسعه ناوگان و شناورهای تجاری گفت: با ۸۰ فروند شناور میزان تناژ حمل بار ایران و روسیه در دریای شمال برابر است.

وی افزود: رشد ترانزیت مورد تاکید رئیس جمهوری بوده است و برای توسعه ترانزیت دولت اهتمام دارد چراکه ترانزیت می‌تواند به اندازه پول نفت ثروت تولید ‌کند. ایران سرزمین فرصت‌‌‌‌های ترانزیتی است و وظیفه ما توسعه زیرساخت‌‌‌ها با اولویت جذب منابع بخش خصوصی بوده است، باید توجه داشت که کشورهای رقیب خلیج فارس منتظر ما نمی‌‌‌مانند و هر روز در حال افزایش امکانات بندری هستند البته این رقابت ما نابرابر بوده چرا که ایران تحت تحریم‌‌‌های دشوار بوده است.

وی ضمن تاکید بر سیاست‌‌‌های توسعه دریا‌محور گفت: این سیاست‌‌‌ها هر‌چه زودتر باید اجرایی شود. همچنین بر مشارکت بخش خصوصی تاکید داریم که برنامه امروز نشان داد، بخش خصوصی نقش بسزایی در اجرای این پروژه‌‌‌ها دارد.

بذرپاش تاکید کرد: بخش اعظم پروژه‌‌‌هایی که افتتاح شده زیرساختی بود و ادارات کل بنادر و دریانوردی استان‌‌‌ها باید پروژه‌‌‌هایی را که امروز افتتاح شد به اطلاع سرمایه‌گذاران برسانند. وی افزود: همچنین در کنار توسعه بنادر، ایجاد ۲۷ شهرک ساحلی در دستور کار دولت قرار دارد و میزان جذب سرمایه و مشارکت را چند برابر افزایش می‌دهد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به اقدامات انجام‌شده در حوزه ایمنی در بنادر، جمع‌آوری آب‌‌‌های سطحی و آتش‌نشانی، توسعه اسکله‌‌‌ها در بنادر محلی و بنادر اصلی برای اشتغال‌زایی، توسعه سرمایه‌گذاری در پس‌کرانه‌‌‌ها و توسعه انبارهای مکانیزه و آماده‌سازی سوله‌‌‌ها و افزایش وسعت پس‌کرانه‌‌‌ها که افتتاح یا عملیات اجرایی آنها آغاز شده اشاره کرد و گفت: تجهیزات تخلیه و بارگیری مکانیزه سرعت و دقت را افزایش می‌دهد و معطلی رانندگان را به حداقل می‌‌‌رساند.

بذرپاش تایید کرد: در حوزه اقتصاد دریا با عنایت به تاکیدات مقام معظم رهبری و با توجه به ظرفیت‌‌‌های ترانزیتی و لجستیکی در نقاط مختلف کشور باید زیرساخت‌‌‌ها را به وسیله منابع داخلی و جذب سرمایه توسعه دهیم.

 سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری هندی‌‌‌ها در بندر چابهار

صفایی در این مراسم اظهار کرد: ۲۷ پروژه به ارزش ۶‌هزار میلیارد تومان و ارزش روز ۱۵‌هزار میلیارد تومان با فرمان وزیر راه و شهرسازی افتتاح می‌‌‌شود. همچنین عملیات اجرایی ۲۳ پروژه به ارزش ۵۷‌هزار میلیارد تومان که تحول عظیمی در حوزه بنادر و دریانوردی ایجاد خواهد کرد نیز با دستور وزیر راه و شهرسازی عملیات اجرایی آنها آغاز می‌شود.

وی با اشاره به توسعه ناوگان دریایی شمال کشور گفت: در توسعه ناوگان تجاری در دریای شمال و جنوب اقدامات خوبی انجام شده به‌طوری که میزان ناوگان شمال کشور با ٨٠ فروند کشتی از نظر تناژ با ناوگان کشور روسیه برابری می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در ادامه قرارداد با هندی‌‌‌ها و با هماهنگی وزارت نفت، وارد پروژه‌‌‌های نفتی هم خواهیم شد.

وی درباره جزئیات راه‌‌‌اندازی شرکت مشترک کشتیرانی ایران و هند اظهار کرد: ایجاد این شرکت مشترک دستور وزیر راه و شهرسازی کشورمان است و در حال بررسی برای ایجاد این شرکت مشترک بین ایران و هند در بخش ناوگان هستیم. اما موضوع مهم اجرایی قرارداد بلندمدت با اپراتور هندی است و کار اجرایی آغاز شده و بهره‌‌‌برداری از سوی هندی‌‌‌ها در حال انجام است.

وی ادامه داد: تجهیزات موردنیاز برای سرمایه‌گذاری هندی‌‌‌ها در بندر چابهار اعلام شده است و امضای قرارداد تجهیزات در مراحل نهایی است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه مرحله دوم سرمایه‌گذاری هندی‌‌‌ها در بندر چابهار در حال نهایی شدن است، گفت: ارزش قرارداد ٢۵٠ میلیون دلار به صورت مستقیم است که امکان رسیدن به یک میلیارد دلار وجود دارد و مذاکرات هماهنگی با بانک مرکزی و وزارت امور خارجه کشورمان و با طرف هندی انجام شده است.

وی تاکید کرد: در ادامه قرارداد با هندی‌‌‌ها با هماهنگی وزارت نفت، وارد پروژه‌‌‌های نفتی هم خواهیم شد. بخش دوم سرمایه‌گذاری هندی‌‌‌ها در قالب تسهیلات است.