به گزارش روابط عمومی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، معاون توسعه ناوگان گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران افزود: طی ماه‌‌‌های آتی نیز قرارداد ساخت چند فروند شناور دیگر نیز با تولیدکنندگان داخلی نهایی شده و به اطلاع عموم خواهد رسید.

وی از تامین ۹۰‌درصدی نیاز‌‌‌های این گروه از محل تولیدات داخلی خبر داد و با اشاره به سفارش ساخت انواع شناور به سازندگان داخلی گفت: بیش از ۳۰۰ میلیون دلار از نیاز‌‌‌های گروه را از سازندگان داخلی تامین کردیم.

معاون توسعه ناوگان گروه کشتیرانی خاطرنشان کرد: با توجه به راهبرد گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نسبت به تامین حداکثری نیاز‌‌‌ها از محل تولیدات داخلی، تا ۹۰‌درصد از نیاز‌‌‌های گروه از سازندگان داخل کشور تامین شده است.

وی با تاکید بر اینکه تامین این حجم قابل‌توجه از نیاز‌‌‌ها از طریق توان داخلی یک کشور، در صنعت کشتیرانی جهان امری بی‌‌‌سابقه است، افزود: در اکثر حوزه‌‌‌ها از جمله رنگ‌‌‌های ویژه شناورها، انواع روغن‌‌‌ها و مواد شیمیایی تا کوچک‌ترین موارد، از داخل خریداری و تامین می‌شود؛ ضمن اینکه با توجه به تامین ۹۰‌درصدی سوخت مورد نیاز ناوگان از طریق پالایشگاه‌‌‌های داخلی، امروز شاهد هستیم که تنها ۱۰‌درصد از نیاز‌‌‌های ناوگان که با توجه به تردد ناوگان در مسیر‌‌‌های بین‌المللی غیرقابل اجتناب است، از منابع خارجی تامین شده است.

معاون گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، همچنین به قرارداد ساخت دو فروند شناور خدماتی crew boat با سازندگان داخلی اشاره کرد و گفت: با احتساب ۶ شناوری که پیش از این به این شرکت سفارش داده‌‌‌ایم، مجموعا ۸شناور به ارزش تقریبی ۳۹ میلیون دلار برای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حال ساخت است.

وی ادامه داد: چهار فروند شناور دیگر نیز از سوی شرکت کشتی‌‌‌سازی صدرا به ارزش ۵۵ میلیون دلار ساخته شده و به ناوگان ملحق خواهند شد.

تداوم اجرای رویکرد ساخت داخل

در راستای تداوم نگاه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به بهره‌‌‌گیری از توانمندی‌‌‌های تولید داخلی، قرارداد ساخت دو فروند شناور خدماتی بین گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت کشتی‌‌‌سازی اروندان، ظهر امروز منعقد شد.

به گزارش روابط عمومی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، در راستای تداوم اجرای سیاست بهره‌‌‌‌‌‌گیری حداکثری از توان تولید داخلی، قرارداد ساخت دو فروند شناور خدماتی بین شرکت خدمات نمایندگی هوپاد دریا از جمله شرکت‌های تابعه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت کشتی‌‌‌سازی اروندان منعقد شد.

در آیین انعقاد این قرارداد، محمدرضا مدرس خیابانی، نایب‌رئیس هیات‌‌‌مدیره و مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با گرامیداشت یاد و خاطره شهید جمهور و دیگر شهدای خدمت، بر ضرورت تداوم نگاه شهید رئیسی به تلاش بی‌‌‌وقفه خدمت‌‌‌‌‌‌رسانی، تاکید کرد.

وی در ادامه، به تلاش گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای بهره‌‌‌مندی حداکثری از توان تولید داخل اشاره و تصریح کرد: رویکرد استفاده حداکثری از توان تولید داخلی، از جمله سیاست‌‌‌های گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در مسیر خدمت‌‌‌‌‌‌رسانی به کشور است که بر این اساس، این سیاست بدون وقفه ادامه خواهد یافت.

مدرس خیابانی، بیان کرد: پس از الحاق شرکت کشتی‌‌‌سازی اروندان به گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، این گروه همزمان با انجام اقدامات لازم برای احیای این شرکت کشتی‌‌‌سازی، قرارداد‌‌‌های متنوع ساخت شناور به ارزش بیش از ۳۷‌‌‌میلیون دلار را با این شرکت داخلی، منعقد کرده که فعالیت‌‌‌های مرتبط با آن، در دست انجام است.

وی با اشاره به اینکه مردم شریف خوزستان و منطقه آبادان با رشادتی که طی دفاع مقدس از خود نشان دادند، دِین بزرگی بر گردن کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی دارند، تاکید کرد: توقع این است که مدیران کشتی‌‌‌سازی اروندان از این فرصت طلایی نهایت بهره‌‌‌برداری را صورت داده و با همتی که در اجرای به موقع این قرارداد‌‌‌ها از خود نشان می‌‌‌دهند، بخشی از این دِین را به مردم آن خطه ادا کنند.

وی ارزش قرارداد ساخت دو فروند شناور خدماتی را ۲میلیون و ۶۰۰‌هزار دلار اعلام کرد و افزود: انتظار داریم با عملیاتی شدن این قراردادها، مسیر احیای کشتی‌‌‌سازی اروندان تکمیل شده و این شرکت وارد بازار کشتی‌‌‌سازی شود.

مدرس خیابانی بر ضرورت اجرای به موقع و منطبق با برنامه ساخت شناور‌‌‌های سفارش داده شده به اروندان تاکید و خاطرنشان کرد: کنترل پروژه بسیار حائز اهمیت است و باید شرایط را به نوعی فراهم کرد تا هر پروژه، مطابق با برنامه از پیش تعیین‌‌‌شده، در هر بازه زمانی پیش رود.

وی ورود سازمان بنادر و دریانوردی به نوسازی شناور‌‌‌ها را فرصتی بی‌‌‌نظیر برای شرکت کشتی‌‌‌‌‌‌سازی اروندان دانست و خاطرنشان کرد: اروندان یکی از شرکت‌هایی است که می‌تواند در سفارش‌‌‌پذیری ساخت این شناور‌‌‌ها نقش‌‌‌‌‌‌آفرینی کند.

شایان ذکر است قرارداد ساخت دو فروند شناور خدماتی (Crew/Service Boat) توسط شرکت کشتی‌‌‌سازی اروندان به سفارش شرکت خدمات نمایندگی کشتیرانی هوپاد دریا، با حضور مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، معاون توسعه ناوگان این گروه، مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره کشتی‌‌‌سازی اروندان، مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره شرکت خدمات نمایندگی هوپاد دریا و جمعی دیگر از مدیران گروه کشتیرانی به امضای طرفین رسید.