به گزارش روابط عمومی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران؛ امیر بیات که در نشست سه‌جانبه جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری هند پیرامون تسهیل ترانزیت در مسیر کریدور شمال-جنوب که با حضور مقامات عالی رتبه کشور‌‌‌های روسیه و هند، سفرای مختلف کشور‌‌‌های حوزه خلیج فارس، دریای عمان و کشور‌‌‌های شرق و غرب دریای خزر و نمایندگان بخش خصوصی برگزار شد، سخن می‌‌‌گفت، با بیان اینکه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران حدودا ۱۴۰ فروند کشتی شناور و حدود ۱۳۰۰ واگن در اختیار دارد، افزود: کشتی‌‌های این مجموعه در انواع کانتینربر، فله، جنرال کارگو، مسافری و تانکر در اقصی نقاط دنیا مشغول به فعالیت هستند.

وی تصریح کرد: در بخش کریدور گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اصطلاح «آی تو آر» (I ۲ R) را ایجاد کرده است که به معنی هند، ایران و روسیه است؛ درحقیقت ما بار را با کشتی از هند به سمت خلیج فارس منتقل می‌‌‌کنیم و در ادامه با کمک شرکت حمل‌‌‌ونقل ریلی و جاده‌ای گروه (حمل‌‌‌و‌‌‌نقل ترکیبی) کلیه بار‌‌‌ها به سمت دریای خزر حمل شده و از آنجا به بندر آستاراخان و سپس مسکو و سن پترزبورگ ارسال می‌شود.

بیات با اشاره به دپو، انبار‌‌‌داری و نگهداری کالا در بنادر شمالی و جنوبی تصریح کرد: کشتیرانی دریای خزر بزرگ‌ترین ناوگان دریایی در دریای خزر است و کلیه بار‌‌‌های ترانزیتی را به تمام بنادری که در شمال، مرکز و شرق دریای خزر هستند منتقل می‌کند.

وی در ادامه به امکاناتی که گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در مسیر کریدور شمال- جنوب مهیا کرده اشاره کرد و گفت: سرویس‌‌‌های هفتگی ایجاد کرده‌‌‌ایم و پرداخت هزینه‌‌‌‌‌‌های حمل که یکی از مشکلات بود را به صورت روبل، روپیه، درهم، ریال و دلار در بخش‌‌‌های مختلف از مشتریان دریافت می‌‌‌کنیم که گامی در جهت رفع مشکلات ارزی است، همچنین فعالیت گروه کشتیرانی در حال حاضر به صورت DOOR TO DOOR است و بیمه محمولات را تا ۷۵‌هزار دلار انجام می‌‌‌دهیم.

معاون توسعه بازار گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: یکی از موضوعات مهمی که در گروه کشتیرانی حل کردیم تحویل بار از مبادی و مقاصد مختلف به /  از مشتریان با صدور بارنامه فیاتا سراسری و با امنیت و اطمینان در مکان و زمان مناسب و با قیمت مناسب است. این امر از دسته امکاناتی است که گروه کشتیرانی با تلاش بسیار فراهم کرده است.

وی با اشاره به اهمیت سرعت تخلیه و بارگیری در بنادر مقصد ترانزیت در دریای خزر، خاطرنشان کرد: توقف کشتی‌‌‌‌‌‌ها در بنادر مقصد در دریای خزر بسیار بالا بود که یکی از اقدامات قابل‌توجه گروه کشتیرانی در این خصوص خریداری بندر سالیانکای روسیه به صورت ملکی است که به این سبب خوشبختانه در حال حاضر کشتی‌‌ها بدون توقف و با کمترین تاخیر، تخلیه و بارگیری می‌کنند و مزیت ژئواکونومیک کریدور شمال-جنوب باعث دسترسی سریع به مرکز، غرب و شرق روسیه می‌شود و مجموعه بار‌‌‌های این نواحی را به بهترین شکل پوشش می‌دهد.

معاون توسعه بازار گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در خصوص تخلیه کانتینر در مقاصد نیز گفت: «ترانزیت تایم» گروه کشتیرانی در کریدور شمال-جنوب بین ۲۰ تا ۲۵ روز و با اعتبار روز است و تاکنون در مجموع دو‌هزار و۵۰ TEU کانتینر از مبادی مختلف در هند و روسیه و دیگر کشور‌‌‌ها در کریدور جابه‌‌‌‌‌‌جا شده است، به عبارتی در میدان و در صحنه، کریدوری را راه‌‌‌‌‌‌اندازی کردیم که به وسیله آن تمام کشور‌‌‌های حوزه اوراسیا، هند و شرق آسیا بتوانند از این امکانات در زمان، قیمت و امنیت مناسب استفاده کنند.

وی همچنین خواستار ایجاد کمیته و کارگروهی مشترک از سه کشور به منظور تنظیم قوانین و مقررات یکسان در راستای تسهیل و تسریع در امر تبادل محمولات به‌خصوص در امر گمرک و ترانزیت کالا شد.

بیات در پایان اظهارات خود به مشکل لایروبی کانال ولگا اشاره کرد و گفت: از روسیه درخواست داریم که درخصوص لایروبی ولگا اقدامات لازم را انجام دهد تا کشتی‌‌‌های ما بتوانند با ظرفیت کامل در این مسیر تردد داشته باشند.