معاون امور بندری سازمان بنادر و دریا‌نوردی با اعلام این مطلب در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: در دولت فعلی، مبلغ ۳۳ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده و امسال به میزان هشت هزار میلیارد ریال در قالب ۶ فقره قرار‌داد سرمایه‌گذاری  همه آنها عملیاتی شده است. این پروژه‌ها برای ظرفیت‌سازی در پس‌کرانه‌های بنادر در قالب انبار، بارانداز و سیلو است. امسال بیشتر توجه سازمان روی احداث ظرفیت‌های استاندارد تخلیه و بارگیری غلات است که مشخصا در قالب سیلو و انبار انجام شده است. جلیل اسلامی افزود: همچنین برای شفاف‌سازی و تسهیل در فرآیند سرمایه‌گذاری در سال‌های آتی همه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در سازمان را در وب‌سایت سازمان به صورت مختصری از شناسنامه هر سرمایه‌گذاری، بارگذاری کردیم که همه علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در حوزه پس‌کرانه‌سازی، می‌توانند با این فرصت‌ها آشنا شوند.

افق‌های ترسیم‌شده برای توسعه بنادر بزرگ و کوچک

بر اساس افق‌های ترسیم شده برای بنادر بزرگ تا سال ۱۴۰۴ و برای بنادر فرعی و کوچک‌تر تا سال ۱۴۱۵ طرح توسعه‌ای و طرح‌های متناسب با جایگاه آنها تعریف شد.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریا‌نوردی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: بعضی از بنادر کوچک و فرعی نیازمند افزایش ظرفیت بود و بعضی دیگر نیاز به توسعه‌هایی در پس‌کرانه یا موضوعات تجهیزاتی دارد. نیاز به تجهیزات در حوزه‌های مختلف شامل تجهیزات مرتبط با عملیات بندری، تجهیزات مرتبط با ایمنی دریانوردی و همچنین تجهیزات پس‌کرانه که عمدتا توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی یا اپراتورها تامین می‌شود.

محمد‌رضا‌ الله‌یار افزود: امسال مبلغ ۶۹۰۰ میلیارد تومان به طرح‌های توسعه‌ای اختصاص داده شده که عمدتا در پس‌کرانه‌های بنادر هستند و حدود ۲۶ هزار میلیارد تومان حجم قراردادهایی است که در بحث‌های مربوط به توسعه زیر‌ساخت‌ها، هم در زیرساخت‌های بندری و تجهیزات موردنیاز به آنها اختصاص پیدا کرده است. بر اساس طرح جامعی که ترسیم شده سعی بر این است که نیازهای بنادر در بحث پس‌کرانه‌ها و در موضوعات مرتبط با رفع مشکلات و موانعی مانند کاهش تراز آب دریای خزر و موضوعات مرتبط با لایروبی تامین شود.