وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه ایران آمادگی توافق در زمینه‌های مختلف چه از لحاظ جاده‌ای و چه از نظر ریلی از بنادر جنوبی ایران را دارد، عنوان کرد: دسترسی‌های جدیدی نیز در حال ساخت داریم که می‌توانیم فاصله‌ها را کمتر کنیم.

رستم قاسمی خاطرنشان کرد: در موضوعات مختلفی اعم از بحث تعرفه تا مباحث مرتبط با ساخت‌وساز، شرکت‌های ایرانی و ایجاد بنگاه‌ها را در مناطقی که ارمنستان به عنوان پایانه در ایران نیاز داشته باشد می‌توانیم مورد بحث قرار دهیم.

حضور پیمانکاران ایرانی در مناقصه اجرای محور نوردوز به ایروان در ادامه این جلسه خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به بازدید خود از محورهای ایروان به سمت نوردوز عنوان کرد: در این بازدیدها آمادگی پیدا کردیم محورهای کشور خود را به سمت مرز نوردوز مجددا طراحی کنیم.

وی همچنین به برگزاری مناقصه ارمنستان در اجرای محور نوردوز به ایروان اشاره کرد و گفت: در این راستا پیمانکاران توانمند ایرانی، برای شرکت در مناقصه اعلام آمادگی کرده‌اند.

همچنین در ادامه نشست وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت جمهوری ارمنستان نیز تاکید کرد: شرکت‌های ایرانی می‌توانند در این مناقصه حضور موثری داشته باشند، همچنین در ارتباط با تونل تاجران در این سفر فرصت خواهیم داشت تمام جوانب را مورد بررسی قرار دهیم.

کاهش عوارض دریافتی از کامیون‌داران ایرانی در دستور کار جمهوری ارمنستان

در ادامه وزیر راه و شهرسازی ایران تاکید کرد: در ایران ظرفیت بسیار زیادی داریم تا ترانزیت منطقه‌ای را برعهده داشته باشیم.

وی به حمل‌و‌نقل ترکیبی در ایران اشاره کرد و گفت: همان‌گونه که در جمهوری اسلامی ایران برنامه وجود دارد، باید نقشه راه مشخص شود و عوارض باید به صورت عادلانه اخذ شود؛ ما در ایران این آمادگی را داریم که عوارض را به صفر برسانیم و تفاهم‌نامه‌ای را امضا کنیم تا مبنای توسعه حمل و نقل ترکیبی هر دو کشور باشد.

در ادامه این جلسه، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری  و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز به ارائه آمار تردد ناوگان جاده‌ای دو کشور پرداخت و مشکلات ترانزیت به ویژه بالا بودن عوارض دریافتی از کامیون‌داران ایرانی را مطرح کرد.

وی با تاکید بر تجاری‌سازی مسیرها عنوان کرد: ایران نیز آمادگی خود را متقابلا برای کاهش عوارض کامیون‌های ارمنی اعلام می‌کند، همچنین با گفت‌وگو می‌توان این عوارض را به صفر رساند.

وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت جمهوری ارمنستان نیز مطرح کرد: حجم مبادلات کالا میان دو کشور از اهمیت بالایی برخوردار است و ما مصمم هستیم از این پتانسیل به بهترین نحو استفاده کنیم.

سورن پابیکیان افزود: عوارض جاده‌ای نیز امر مهمی است، از این رو قانونی را وضع می‌کنیم که این عوارض حذف شود و شیوه عوارض براساس میزان کیلومتری که خودرو طی می‌کند، محاسبه شود تا تعرفه کاهش یابد. معتقدم در این زمینه به راه‌حل‌های مناسبی دست می‌یابیم.

استقبال جمهوری ارمنستان از ایجاد خط‌آهن جلفا- نخجوان

میعاد صالحی، مدیرعامل راه‌آهن کشور نیز با حضور در این جلسه گفت: قریب به هفت سال گذشته مقرر شد ایران از جلفا به نوردوز ریل‌گذاری کند و ارمنستان هم از ایروان به نوردوز خط آهن را به میزان ۳۰۰ کیلومتر ایجاد کند.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه ایران و ارمنستان در این زمینه، عنوان کرد: بر اساس این تفاهم‌نامه مقرر شد پس از آنکه ارمنستان ۳۰ درصد از پروژه را انجام داد، طرف ایرانی کار خود را آغاز کند، اما در این خصوص کارگروهی تشکیل نشد؛ حال اگر ارمنستان علاقه داشته باشد، آمادگی ادامه بحث و گفت‌وگو را داریم.

مدیرعامل راه‌آهن کشور به حمل‌ونقل ترکیبی اشاره کرد و افزود: تا زمانی که مسیر تماما ریلی برقرار شود، این آمادگی را داریم به شکل ترکیبی بار به جلفا و از جلفا از طریق ریلی به بندرعباس منتقل شود، همچنین آمادگی آن را داریم که بار از بندرعباس به جلفا برسد و از جلفا به ایروان منتقل شود‌.

وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت جمهوری ارمنستان، با تاکید بر اینکه مذاکرات خوبی در حال انجام است، اظهار کرد: برای بهره‌برداری از خط آهن جلفا-ایروان، این پروژه رفع محدودیت مسیرهای موجود را به دنبال دارد و این امکان را در اختیار ما می‌گذارد که بار خود را به جلفا برسانیم، از این‌رو طرف ارمنستانی به تعهد این پروژه علاقه‌مند است و مطالعاتی را به منظور مکان‌یابی انجام می‌دهیم.