کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل با پلتفرم لجستیکی

پشوتن پورپزشک، هم‌بنیان‌گذار شرکت «پادرو» معتقد است: اگر قرار باشد اقتصاد حوزه دیجیتال رشد یابد باید زیرساخت لجستیک بهینه شود در غیر این صورت همواره یک ارتباط معیوب بین سرویس‌دهنده و سرویس‌گیرنده وجود خواهد داشت. یعنی فروشگاه‌های آنلاین همواره به دنبال خدمات لجستیکی ارزان‌قیمت‌تر و شرکت‌های پستی به دنبال مدت زمان طولانی‌تر ارسال مرسولات برای توجیه‌پذیری خدمات خود هستند و هیچ‌کدام از دو سویه این بازار به دنبال ارتقای کیفیت و بهبود خدمات برای ایجاد تجربه بهتر برای همه ذی‌نفعان این زنجیره نیست. به منظور آشنایی با چشم‌انداز صنعت جا‌به‌جایی مرسولات و ایده‌های نوآورانه با کمک تکنولوژی در این زمینه با پشوتن پورپزشک مدیرعامل استارت‌آپ «پادرو» گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

ایده ایجاد یک بازارگاه پستی چه بود و از چه زمانی شکل گرفت؟

«پادرو» یک پلتفرم لجستیکی بوده که رسما از اردیبهشت ۱۳۹۹ فعالیت خود را در زمینه ارائه خدمات لجستیکی به صورت بازارگاه برای کسب و کارهای کوچک و متوسط به عنوان یک تجمیع‌کننده خدمات پستی و دلیوری آغاز کرده است. مشکلی که ما در حوزه لجستیک شناسایی کردیم، نداشتن ارتباط موثر میان عرضه و تقاضای لجستیک است. یعنی مجموعه‌هایی که نیاز به سرویس ارسال کالا در زمینه خرده‌بار داشته باشند باید به شکل کاملا سنتی و دستی با شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات لجستیکی و پستی ارتباط برقرار می‌کردند، کسب و کارهای آنلاین هم از این قاعده مستثنی نبودند. در نتیجه  وقت و انرژی زیادی را برای هماهنگی و ارتباط نیمه‌تکنولوژیک با  شرکت‌های پستی و لجستیکی مختلف صرف می‌کردند تا بتوانند سفارش مشتریانشان را ارسال کنند. روشی که در عمل به هیچ وجه کارآمد و بهینه نیست و بسیار پردردسر است. زیرا شرکت‌های پستی زیرساخت تکنولوژیک مطلوبی نداشته و نیازهای لجستیکی کسب و کارهای آنلاین را به درستی نمی‌شناسند. از طرفی کسب‌وکارهای آنلاین ذاتا تکنولوژیک هستند و برای توسعه به ابزارهای سازگار با تکنولوژی نیاز دارند. با توجه به تجربیاتی که در گذشته داشتیم تصمیم گرفتیم یک پلتفرم برای تطبیق عرضه و تقاضای خدمات لجستیک با محوریت ارائه خدمات به کسب و کارهای کوچک و متوسط فعال در فضای آنلاین ایجاد کنیم تا مشکلاتی را که ما در توسعه کسب‌وکار آنلاین خود با آن روبه‌رو بودیم دیگران تجربه نکنند.

این پلتفرم لجستیکی چه خدماتی را ارائه می‌دهد؟

این محصولات مهم پادرو «پادرو پین» نام دارد. پادروپین مناسب کسب‌وکارهای آنلاین کوچک و متوسط است و با استفاده از آن می‌توانند  از طریق یک API (رابط کاربری) به ارائه‌کنندگان متنوع خدمات لجستیک متصل شوند و از این تامین‌کنندگان خدمات پستی خدمات دریافت کنند. در یک سمت این بازارگاه آنلاین شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پستی و لجستیکی و سمت دیگر کسب‌وکارهایی هستند که قصد استفاده از سرویس این شرکت‌ها را دارند. پادرو به‌عنوان یک پل تکنولوژیک این امکان را برای کسب‌و‌کارها فراهم می‌کند تا به راحتی بتوانند از همه این شرکت‌های پستی سرویس بگیرند. حتی از بین آنها متناسب با نیاز خود انتخاب کنند. پادروپین در اصل این امکان را به کاربر خود می‌دهد تا بتواند متناسب با مبدأ، مقصد، مدت زمان ارسال و هزینه ارسال شرکت ارائه‌دهنده خدمات مناسب‌ترین انتخاب را داشته باشد.

ما در پادرو ناوگانی برای جمع‌آوری یا ارسال بسته‌ها نداریم و با استفاده از راه‌حل‌های تکنولوژیک سعی در بهبود فرآیند جمع‌آوری و ارسال بسته‌ها داریم. این دقیقا همان حلقه گمشده در شرکت‌های پستی است که کاملا با نظامی ‌سنتی کارها را پیش می‌برند. لجستیک قلب تپنده فروش محصولات به صورت غیر‌حضوری است و می‌تواند نقطه قوت یا حتی پاشنه آشیل یک کسب‌وکار باشد. در پادرو سعی داریم زنجیره‌ای از ارزش‌های مربوط به لجستیک را خلق کنیم تا ارسال و دریافت بسته‌های پستی به بهینه‌ترین شکل ممکن اتفاق بیفتد. محصولات مختلفی هم به مرور به این زنجیره اضافه خواهند شد.

در حال حاضر پادرو محصول دیگری هم دارد؟

محصول دیگر پادرو «پادروشاپ» نام دارد که ویژه فروشندگان شبکه‌های اجتماعی طراحی شده است. این محصول امکانات مورد نیاز برای فروش کالا مثل امکان پرداخت آنلاین و ارسال کالا را در اختیار فروشندگان سوشال (همان شبکه‌های اجتماعی) قرار می‌دهد. «پادروشاپ» متولد شد تا در دامنه خدمات خود، ارتباط بین فروشندگان آنلاین و  شرکت‌های پستی را نیز تقویت کند. بنابراین پادروپین علاوه بر مشتریان با کسب‌وکاری سنتی از قبیل بانک‌ها یا نئوبانک‌ها، امکان ارائه خدمات به گروه دیگری از کسب‌وکارها که به عنوان فروشنده در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام فعالیت می‌کنند را نیز به واسطه پادروشاپ پیدا کرده است. این پلتفرم به صورت وب اپلیکیشن ارائه شده و در دسکتاپ و موبایل قابل استفاده است.

تفاوت پادروپین با پیک‌های آنلاین چیست؟

پیک‌های آنلاین به صورت نقطه به نقطه کار حمل بسته‌ها را انجام داده و هزینه‌های این مدل در مقایسه با قیمت سرویس‌های پستی برای کسب وکارهای آنلاین بزرگ و کوچک و متوسط مقرون به صرفه نیست. بازار بزرگی در حوزه تجارت اجتماعی (کسب و کارهای فعال در شبکه‌های اجتماعی) وجود دارد. در کشور بر اساس برآوردها بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار فروشگاه اینستاگرامی‌ وجود دارد که از این بین، بیش از ۳۰۰ هزار فروشنده فعال در اینستاگرام هستند. روزانه بیش از ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار تراکنش فروش در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام در کشور اتفاق می‌افتد. ورود به این بازار بزرگ در بحث لجستیکی صرفا منوط به داشتن زیرساخت و ناوگان نیست، بلکه باید بتوان سرویس‌های متناسب با خودشان را برای آنها خلق کرد. در پادروشاپ سعی کردیم علاوه بر استفاده از خدمات پادروپین در حوزه لجستیک، مواردی مانند مدیریت فروش، مدیریت ارتباط با مشتری، امکان پرداخت از طریق درگاه آنلاین و مدیریت سفارش‌ها را هم فراهم کنیم. در اصل این خدمات به فروشندگان شبکه‌های اجتماعی کمک می‌کند تا بتوانند کسب خود را توسعه بدهند و سرویس بهتری به مشتریان خود ارائه کنند.

 برای توسعه پادروپین با چه مشکلاتی مواجه بودید؟

فروشگاه‌های آنلاین و شرکت‌های پستی از قبل با یکدیگر کار می‌کردند اما زمانی که یک مفهوم جدید در این ارتباط تعریف شود، بزرگ‌ترین مشکل بازتعریف راه‌حل جدید برای ذی‌نفعان این بازار است. به ویژه اینکه مشابه پادرو تا پیش از این وجود نداشته و در ابتدا بسیاری از  فروشگاه‌های آنلاین و شرکت‌های پستی ما را رقیب می‌پنداشتند و حاضر به همکاری با ما نبودند. موضوع دیگر مشکلات زیرساختی شرکت‌های پستی است؛ به عنوان مثال ارتباط ما با شرکت‌های پستی بر بستر زیرساخت‌های فناوری است. ساده‌ترین موضوعی که روی یک مرسوله پستی وجود دارد مشخص بودن آدرس فرستنده و گیرنده است. به دلیل اینکه سرویس‌های پستی برای مشتری نهایی طراحی شده؛ زمانی که شروع به فعالیت کردیم آدرس پادرو به عنوان فرستنده منظور می‌شد در حالی که پادرو صرفا پلتفرم واسط بود. این یک مشکل در بخش زیر‌ساختی بود زیرا شرکت‌های پستی فکر می‌کردند ما صاحب بار هستیم در حالی که ما تنها درخواست‌های صاحبان بار را به شرکت‌های پستی منتقل می‌کردیم.