براساس اعلام استانداری، مدیرعامل راه آهن ایران عنوان کرد: توسعه کامل سایت اینچه برون از طریق این اعتبار صورت می‌گیرد و با توافق صورت گرفته در نظر داریم خط آهن گرگان به کلاله را ذیل آن اجرایی کنیم. وی یادآور شد: ما اینچه برون را به‌عنوان بندر خشک و زیر مجموعه راه آهن می‌دانیم و مشکلی با سرمایه‌گذاری در این منطقه نداریم و با سرمایه گذاران حوزه حمل و نقل در این منطقه قرار داد اجاره‌ای منعقد می‌شود. مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی تصریح کرد: از هر سرمایه‌گذاری که در حوزه بندر خشک تمایل به همکاری داشته و از سوی استان گلستان معرفی شود،حمایت خواهیم کرد. محمدزاده همچنین اضافه کرد: برای تسهیل در امور مسافران با وجود مشکلات مالی، راه آهن سبز دشت به بندرگز دو خطه شد و رویکرد راه آهن تکمیل پروژه‌های در دست اجرا است.

براساس این گزارش، بندر خشک اینچه برون در شرق گلستان در مساحت ۳۵۰ هکتار و با افق ذخیره و جابه‌جایی ۳۶ میلیون تن بار پیش بینی شده است که می‌تواند تحولی بزرگ در توسعه اقتصادی منطقه و استان و ایجاد چند هزار شغل برای جوانان این مرز و بوم باشد. استاندار گلستان نیز در این دیدار توسعه خط ریلی را در حوزه اقتصادی و توسعه مهم بیان کرد و گفت: با جدیت ایجاد مسیرهای ریلی جدید و همچنین بندر خشک اینچه برون را پیگیری می‌کنیم. به گفته سید مناف هاشمی، یکی از مطالبات مردم و پیگیری مدیریت استان اجرا و تکمیل پروژه‌های ریلی است. وی با بیان اینکه برای رفع دغدغه راه آهن در حوزه بندرخشک اینچه برون تلاش می‌شود، افزود: مسائل مربوط به ماده ۶۹ درخصوص واگذاری زمین را نیز مرتفع خواهیم کرد.

استاندار گلستان اضافه کرد: از سوی دیگر رفع مشکلات تکمیل راه آهن سبز دشت به بندرگز در حال پیگیری است. هاشمی گفت: به تمامی دستگاه‌های اجرایی استان اعلام شده تا در اجرای برنامه‌های راه آهن در بندرخشک اینچه برون همکاری کنند. استان مرزی گلستان واقع در شمال کشور یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت دارد که از اقوام و مذاهب گوناگون بوده و در ۳۰ شهر و هزار و ۷۵ روستا زندگی می‌کنند. این استان در منطقه اینچه برون با کشور ترکمنستان مرز خشکی دارد و خط آهن بین‌المللی ایران - ترکمنستان - قزاقستان از این نقطه عبور می‌کند که خود فرصت مناسبی برای توسعه مبادلات اقتصادی و تجاری بین ایران و کشورهای آسیای میانه است.

رشد ۹ درصدی بارگیری در راه آهن هرمزگان

مدیرکل راه آهن هرمزگان از رشد ۹ درصدی بارگیری در این اداره کل طی ۱۱ ماه سال جاری خبر داد. به گزارش روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، محمد پورفخری با تشریح عملکرد ۱۱ ماهه این اداره کل گفت: در این مدت ۶ میلیون و ۹۷۰ هزار و ۵۶۲ تن انواع محمولات و مواد معدنی و کالاهای تجاری در مبادی ایستگاه‌های گل گهر، معدن گل گهر و بندرشهید رجایی بارگیری شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۹ درصد رشد را نشان می دهد. وی افزود: در زمینه تخلیه نیز ۱۰ میلیون و ۸۰۳ هزار و ۲۳۵ تن انواع محموله‌ها و مواد معدنی در سایر خطوط تخلیه این اداره کل شامل پالایشگاه، منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس(بارکو)، بندر شهید رجایی و خطوط تخلیه دستی مانوری تخلیه شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴ درصد رشد داشته است. به گفته پورفخری، در همین مدت تن کیلومتر مرزی ۶ میلیارد و ۹۹۵ میلیون و ۶۰۱ هزار تن کیلومتر بوده که رشد۱۶درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. مدیر کل راه آهن هرمزگان گفت: در این مدت عملکرد بندر شهید رجایی نیز ۸ میلیون و ۷۸۸ هزار و ۹۶۸ تن کالا بوده که رشد۳۱ درصدی حمل ریلی در بندر شهید رجایی را شاهد بوده ایم و حمل ریلی کانتینر نیز با ۹۶ هزار و ۱۱۹ TEU نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹ درصد رشد داشته است.