من حامد وفایی هم‌بنیان‌گذار استارت‌آپ تیکا فارغ‌التحصیل رشته‌ نرم‌افزار هستم. علی رضایی و حسین محسنیان، هم‌بنیان‌گذار‌های دیگر تیم هستند. حسین محسنیان در رشته‌ نرم‌افزار و علی رضایی در رشته‌ مهندسی پزشکی در دانشگاه امیرکبیر تحصیل کرده‌اند.

با توجه به مطالعات علی در نوروساینس و سابقه‌ تدریس زبان، به این نتیجه رسیدیم که می‌توانیم در رابطه با مشکل آموزش زبان در مراکز آموزشی راه‌حلی ارائه دهیم. تیکا یک پل ارتباطی بین زبان‌آموز و مدرس است. مدرسان به دلیل دسترسی به جامعه‌ حداقلی، شیوه‌ آموزشی خود را تکرار می‌کنند و از طرفی محتوایی که زبان‌آموز دریافت می‌کند، محتوای غنی‌ای نیست و به استادان خوب دسترسی ندارد. همین باعث شد ما یک پل ارتباطی ایجاد کنیم تا مدرس‌ها دوره‌های خود را ضبط کرده و به سامانه‌ تیکا بفرستند.

نسخه‌ قبلی ما شامل یک بخش به اسم «کالج» که مثل کلاس زبان است و یک بخش دیگر به اسم سرگرمی بود. بخش سرگرمی باعث می‌شود که فضا محدود به فضای مطلقا آموزشی و ارائه‌ نکات نشود. ساختار بخش کالج هم به شکلی است که از سطح مبتدی تا پیشرفته همراه کاربر است.

نخستین استراتژی ما برای ورود به بازار، بر محور خود مدرسان چیده‌ شده است؛ مدرسان، خودشان تعداد زیادی زبان‌آموز دارند که هم در حال یادگیری زبان هستند و هم علاقه‌مند که اینها می‌توانند به‌عنوان کاربر در تیکا آموزش بگیرند. استراتژی بعدی ما استفاده از محتوا است. محتوایی که قوی کار شده و سعی داریم آن را در شبکه‌های اجتماعی مختلف گسترش بدهیم. معمولا برای تبلیغات، زیاد هزینه نمی‌کنیم و سعی داریم از طریق ارائه‌ مزیت‌های سرویس، کاربر جذب کنیم.ما در حال حاضر ۱۹هزار کاربر داریم که از تیکا استفاده می‌کنند و بخشی از این افراد، به شکل رایگان سرویس را امتحان می‌کنند. ما اشتراک‌های یک ماهه، ۳ماهه و ۶ماهه می‌فروشیم که مدل اصلی ما همین مدل اشتراکی است و در کنار آن، دوره‌هایی داریم که کاربر با پرداخت، آنها را می‌خرد.

برای توسعه خدمات در تیکا ابتدا قصد داریم قسمت پشتیبانی را تقویت کنیم و بعد از آن سراغ زبان‌های دیگر برویم و زبان‌های دیگر را وارد تیکا کنیم که برای ورود به این حیطه و گرفتن سهم بازار، نیاز به جذب سرمایه داریم و امیدواریم که این مبلغ وارد تیکا شود تا بتوانیم سرویس را بسط دهیم.

در مسیر شکل‌گیری استارت‌آپ، تیم اهمیت بسیار زیادی دارد. یک تیم هم می‌تواند به استارت‌آپ بال بدهد و هم می‌تواند مانع پیشرفت آن شود که خدا راشکر تیم خوبی داشتیم و خیلی از مسیرها را با هم طی کردیم و امیدوارم مابقی مسیر هم به خوبی طی شود. معمولا اولین چالش استارت آپ‌ها، شکل‌گیری تیم و هماهنگ بودن روحیات اعضای تیم با هم است و یکی از دلایلی که ما خوب پیش رفتیم، شناخت هسته اصلی اعضای تیم از هم بود.

Ecomotive.ir