تحقیقات میدانی درباره آخرین وضعیت بازار معاملات خرید و فروش واحدهای مسکونی شهر تهران نشان می‌دهد در شرایطی که بازار معاملات مسکن عملا به دو دلیل عمده در حالت تعطیل یا در خوش‌بینانه‌ترین حالت در وضعیت نیمه‌تعطیل قرار گرفته است اما یک گروه شاخص از متقاضیان بازار مسکن را می‌توان به‌عنوان متقاضیان منتظر بازار مسکن بهار ۹۹ معرفی کرد.

اولین دلیل، مربوط به یک روال معمول بازار مسکن در فروردین است که هر ساله به‌دلیل تعطیل بودن ۱۵ روز از فروردین ماه به‌دلیل فرا رسیدن نوروز، بازار مسکن درشرایط نیمه‌تعطیل قرار می‌گیرد و معمولا معاملاتی که در این ماه انجام می‌شود تا چند برابر کمتر از میانگین تعداد معاملات انجام شده در سایر ماه‌های سال است. از سوی دیگر شیوع بیماری کرونا که منجر به تعطیلی بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی و صنفی در کشور شده است شامل حال بازار مسکن نیز شده است. طوری‌که عملا همه بنگاه‌های مسکن یا اکثریت آنها فروردین‌ماه به‌طور کامل تعطیل بودند. هر چند در برخی از سایت‌های مجازی برخی از فروشنده‌ها اقدام به معرفی فایل فروش به متقاضیان کرده‌اند.

در میان متقاضیان مختلف بازار مسکن عقب‌نشینی یک گروه از متقاضیان از بازار بیش از سایرین محسوس است. این دسته از متقاضیان افرادی هستند که یا در زمستان امسال موفق به خرید آپارتمان نشدند و جست‌وجوی آنها برای یافتن واحد موردنظرشان در بازار زمستانه طولانی شد و در نتیجه تقاضای آنها برای خرید مسکن به بهار سال‌جاری انتقال یافت یا افرادی که قبل از سال بخشی از جست‌وجو را در بازار انجام داده و قصد داشتند عملا در سال جدید و پس از فروکش کردن بحبوحه مربوط به قرار گرفتن در مقطع زمانی شب عید و فروکش کردن سطح تقاضا، وارد بازار شده و خرید خود را در سال جدید انجام دهند. مهم‌ترین مشخصه این متقاضیان تقاضای آنها برای تبدیل به احسن کردن واحدهای مسکونی محل سکونتشان است. در واقع متقاضیان تبدیل به احسن مسکن که پیش از این و در نیمه دوم سال گذشته به رغم خروج عمده تقاضای مصرفی و خانه اولی از بازار مسکن تنها گروه مصرفی حاضر در بازار معاملات واحدهای مسکونی محسوب می‌شدند هم‌اکنون به‌دلیل شیوع بیماری کرونا از بازار عقب‌نشینی کرده و به‌عنوان گروه منتظر بازار مسکن معرفی می‌شوند.

این افراد که قصد داشتند در روزهای ابتدایی سال جدید واحد محل سکونت خود را به فروش رسانده و آپارتمان جدیدی را خریداری کنند هم‌اکنون به‌طور کامل از تقاضای خود انصراف داده و از بازار عقب‌نشینی کرده‌اند.تقاضای این دسته از متقاضیان در اکثر موارد به بعد از عادی شدن شرایط به لحاظ کنترل بیماری کرونا موکول خواهد شد.