در آستانه تعطیلات عید ۹۹ برای بسیاری از ایرانی‌ها جالب است که بدانند فاکتورهای مسافرت نوروزی سال ۹۹، چه میزان قرار است نسبت به عید ۹۸ افزایش پیدا کند! آمار رسمی از تغییر بهای اقامت در «هتل»های سراسر کشور –جدیدترین اطلاعات رسمی- نشان می‌دهد فاکتورهای مسافران ساکن در هتل‌ها طی ماه‌های گذشته از سال ۹۸ در مناطق مختلف کشور به طور میانگین ۴۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است. این به معنای افزایش بیش از ۴۰ درصدی هزینه مربوط به «اجاره محل اقامت رسمی مسافران در شهرها» است. با فرض آنکه بهای اجاره هتل در عید ۹۹ نسبت به میانگین یازده ماه امسال تغییر نکند –که البته بسیار بعید است- در این صورت مسافران نوروزی در فروردین پیش رو باید اتاق هتل‌ها را به‌طور متوسط ۴۲ درصد گران‌تر از عید امسال، رزرو و اجاره کنند. جزء دوم هزینه سفرهای نوروز ۹۹، «خوراک و غذا» است. اطلاعات مرکز آمار ایران در‌این‌باره حاکی است:فاکتور رستوران‌ها نیز طی ماه‌های گذشته از سال ۹۸ در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۷ به طور متوسط نزدیک به ۴۲ درصد افزایش پیدا کرده است.

البته نرخ تورم در خدمات «هتل» و «رستوران» در استان‌های مختلف، متفاوت است. در استان‌‌های پرسفر میزان افزایش اجاره‌بهای اتاق هتل‌ها و همچنین فاکتور غذای رستوران‌ها خیلی بیشتر از استان‌های دیگر است. مثلا در استان گیلان، هزینه اقامت در هتل‌ها بیش از ۴۷ درصد نسبت به پارسال افزایش پیدا کرده است. بهای اجاره اتاق در هتل‌های مشهد نیز نسبت به پارسال ۵/ ۱ برابر شده است. استان‌ اصفهان بعد از «شمال» و مشهد، پرسفرترین استان کشور در ایام تعطیلات نوروز به حساب می‌آید. در این استان نیز اجاره بهای اتاق در هتل‌ها طی ماه‌های گذشته از سال جاری حدود ۴۹ درصد بیشتر از سال گذشته شده است.هتل‌های استان یزد نیز جزو هتل‌هایی هستند که با بیشترین تورم اجاره اتاق روبه‌رو بوده‌اند. در این استان، اجاره بهای اتاق در هتل‌ها ۵۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

جالب آنکه فاکتور هتل‌های تهران در مقایسه با بسیاری از استان‌های کشور کمترین تورم را دارد. بهای اجاره اتاق در هتل‌های تهران نسبت به پارسال کمتر از ۳۶ درصد افزایش پیدا کرده است که حتی از میانگین تورم هتل در سراسر کشور هم کمتر است.در حال حاضر اگرچه میزان رشد هزینه مربوط به اقامت در هتل و خرید غذا از رستوران‌ها، کمتر از رشد قیمت سایر کالاها و خدمات موجود در سبد مصرفی خانوار است (تورم عمومی ماه‌های گذشته به طور متوسط ۴۸ درصد گزارش شده است) اما بهای خدمات هتل‌ها خارج از استطاعت بخش زیادی از گردشگران داخلی است. خانوارهای دهک متوسط و رو به پایین عمدتا برای تامین محل اقامت سفر، سراغ هتل نمی‌روند.