مستند‌های اجتماعی  در قاب عکاسی

بعد از چهار سال وضعیت در حوزه عکاسی مستند اجتماعی نگران‌کننده شد و آثاری که در نمایشگاه‌ها و فضای مجازی از هنرمندان جوان می‌دیدم با قالب اصلی عکاسی مستند فاصله زیادی داشت. رفتارها و خاستگاه هنر در مستند تغییر کرده بود، عکاسی مستند رنگ خودش را تغییر و به فرم و فیگور متمایل شد و عکس‌ها دیگر مستند اجتماعی نبود. یکی از دلایل می‌تواند جذب مخاطب باشد؛ زیرا عکاسی مستند در ایران فروش جدی نداشته است و بسیاری از عکاسان از عکس گرفتن در این حوزه امرار معاش می‌کنند و مجبور می‌شوند به عکس مستند فرم دهند تا مخاطب جذب و ترغیب برای خرید شود.  افزون بر این تصور و البته یکی از اهداف کلی من برای برپایی این نمایشگاه این بود که می‌خواستم قدم کوچکی در اصلاح نگاه به عکاسی مستند اجتماعی بردارم و شکل و قالب عکس مستند را معرفی کنم. بنابراین نمایشگاهی با عنوان «پیش درآمد» با حضور استادان مستند اجتماعی در گالری همرس برگزار کردیم. در عکس‌های استادان تمامی قوانین ابتدایی و بصری رعایت شده است و هنرمندان جوان می‌توانند با عکس‌های جدی و حرفه‌ای حوزه مستند اجتماعی آشنا شوند و از آن پیروی کنند.  نمایشگاه «پیش درآمد» موضوع واحدی نداشت؛ زیرا می‌خواستم نگاه‌های متفاوت اساتید مستند اجتماعی در آن بررسی شود و تفکر عکاسی مستند در شکل دقیق خودش ارائه شود. وهله پروسه‌ای پنج ساله را پیش‌رو دارد که اولین سال خود را با حضور استادان آغاز کرد و طی چهار سال آینده با انتشار فراخوان از عکاسان جوان مستند اجتماعی دعوت به ارسال آثارشان می‌کند.  هر سال موضوع مشخصی برای عکاسی اعلام می‌شود و عکس‌هایی که قوانین مستند اجتماعی را رعایت کرده باشند به مرحله داوری می‌رسند و در نهایت روی دیوار نمایشگاه قرار می‌گیرند. گالری همرس به برگزیده هر دوره امکان برگزاری یک نمایشگاه انفرادی را می‌دهد. همچنین سعی داریم در پایان پنجمین سال برگزاری نمایشگاه وهله، آثار را در قالب کتاب منتشر کنیم.