آیا کرونا رشد اقتصادی چین را کاهش می‌دهد؟

  جایگزینی تجارت الکترونیک

نکته اول این است که چین اکنون برخلاف دوره شیوع بیماری سارس، در دوره تجارت الکترونیک خود است، و بسیاری از مشتریان که روز به روز نیز بر تعداد آنها افزوده می‌شود، خریدهای خود را به صورت آنلاین انجام می‌دهند. این موضوع سبب می‌شود که احتمالا سهم بالایی از کاهش‌ خریدهای آفلاین توسط زیرساخت‌های اینترنتی و به‌صورت آنلاین جبران شود. از سوی دیگر به احتمال زیاد بسیاری از سفرهایی که به دلیل شیوع کرونا لغو شد، در آینده از سرگرفته می‌شود، زیرا اکنون خانوارهای چینی پس‌انداز بهتری به دلیل بودجه خود نسبت به گذشته دارند.

  عملکرد بهتر مقامات چینی

موضوع دوم آن است که با اینکه تعداد کشته شدگان ویروس کرونا نسبت به سارس بیشتر شده است، اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که ویروس کرونا نسبت به سارس کمتر کشنده است. موضوع دیگر نیز که از اهمیت زیادی برخوردار است تغییر رویه سیاست‌مداران چینی نسبت به گذشته است. در دوره کنونی مقامات چینی زمان کمتری برای مخفی نگه‌داشتن اطلاعات صرف کردند و سریع‌تر تمام انرژی خود را بر اقدامات کنترلی برای توقف شیوع کرونا گذاشته‌اند. با قرنطینه کردن مناطقی که درگیر این بیماری شده‌اند، اکنون چینی‌ها شانس زیادی برای توقف روند گسترش این بیماری دارند. به‌طور کلی عملکرد بهتر مقامات چینی، امیدها به عواقب کمتر این ویروس را افزایش داده است.

  زمان‌بندی مناسب فاز اول قرارداد تجاری

موضوع سوم نیز انعقاد فاز اول قرارداد تجاری بین مقامات پکن و واشنگتن است. چه مذاکره‌کنندگان چینی زمان‌بندی رسیدن به توافق اولیه با واشنگتن را لحاظ کرده بودند یا خیر، اما امضای فاز اول قرارداد تجاری با آمریکا در تاریخ ۱۵ ژانویه، بهترین زمانی بود که می‌توانست در بحبوحه شیوع ویروس کرونا برای اقتصاد چین اتفاق بیفتد. از نتایج این قرارداد می‌توان به واردات کالاهای بهداشتی از آمریکا اشاره کرد؛ اگرچه این تنها بخشی از نتایج فاز اول قرارداد تجاری است که می‌تواند در عبور اقتصاد چین از این بحران یاری‌دهنده باشد.