من محمد اسماعیل خانیان فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی در رشته هوافضا و رشته MBA در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه صنعتی شریف هستم. بعدها دکترای خود را مشترکا در دانشگاه‌های واشنگتن، یوتا و آرلینگتون آمریکا در حوزه system management که از گرایش‌های DBA است گذراندم.

سازوکارکسب وکار ما به این نحو است که از استارت‌آپ‌هایی که از دو شرط برخوردار باشند برای ورود اولیه به بازار حمایت می‌کنیم: یک محصول خلاقانه ارائه دهند که کار نوآورانه جدیدی در آن صورت گرفته باشد. تیم‌ها برای ادامه کار باید MVP هم داشته باشند. شرط دوم اینکه دارای تیم منسجمی باشند، اگر تیم نباشند به هیچ عنوان نمی‌پذیریم.

در حال حاضر ۴۰ درصد از تیم‌های ورودی‌های ما از شتاب دهنده‌ها و ۶۰ درصد آنها از اکوسیستم است. حتی از مناطقی مانند سیستان و بلوچستان هم تیم‌هایی داریم که تحت بررسی قرار گرفته‌اند. تا به حال حدود ۲۱۲ تیم را شناسایی کرده‌ایم و برای این کار به حدود ۲۰ استان سفر کرده‌ایم. از ۶۰ تیم حمایت شده و ۴۵ تیم را در سایت معرفی کردیم که ۳۱ تیم جذب سرمایه کردند. در این بین ۹ تیم از آنها شکست خوردند و ۶ تیم نیز موفق شده‌اند.هدف ما این است که به هر کسب و کاری که نیاز به جذب سرمایه در راند اول داشته باشد کمک کنیم تا به بازار ورود کند. ما ابتدا تنها قصد فعالیت در حوزه کرادفاندینگ را داشتیم؛ به‌طوری که تیم را معرفی می‌کردیم و مردم روی آن سرمایه‌گذاری می‌کردند ولی به دلیل نبود تیم خوب وارد فاز شتاب‌دهی نیز شدیم.در بررسی تیم‌ها آنها را ارزیابی فنی می‌کنیم و توانایی تولید محصول آنها را بررسی می‌کنیم، سپس به شکل‌گیری مدل کسب و کار آنها کمک می‌کنیم و استراتژی بازاریابی برای ورود به بازار و سپس استراتژی تبلیغات، گسترش و تولید محتوا را برای آنها تنظیم می‌کنیم تا پس از این مراحل وارد سایت شوند.در ادامه راهنمایی می‌کنیم که چه اصلاحاتی انجام دهند، به چه گروه‌هایی مرتبط شوند و چه رویدادهایی برگزار کنند. در نهایت هم جذب سرمایه صورت می‌گیرد.

فاکتوری که کار ما را متفاوت از شتاب‌دهنده‌ها می‌کند آن است که بسیاری از تیم‌ها در ابتدای کار به خاطر مبالغ ناچیز ناچار می‌شوند سهام خود را به شتاب دهنده‌ها واگذار کنند در حالی که با این شیوه تامین مالی سهام استارت‌آپ حفظ می‌شود.

به کمک تامین مالی جمعی برای استارت‌آپ‌هایی که تاکنون با ما همکاری داشته‌اند در حدود یک میلیارد و ۹۹۵ میلیون تومان از ۱۸۸۲ نفر جذب سرمایه داشته‌ایم و این کاملا از مردم دریافت شده است.البته کمک بلاعوض مبالغ پایین برای کسانی که از پروژه‌ای خوششان آمده هم موجود است.اعضای تیم ما حدود ۲۰ نفر هستند که ۸ نفر از آنها دائمی و ۱۲ نفر از آنها به‌صورت پاره‌وقت فعالیت دارند. آنهایی که دائم مشغول به کار هستند در حوزه‌های مدیریت، جذب پروژه، ارزیابی، تولید محتوا، حمایت تیم و دادن مشاوره تخصص دارند.

Ecomotive.ir