جنگل‌های هیرکانی از بقایای جنگل‌های دوران سوم زمین‌شناسی است و از نظر پایداری و قدمت اهمیت زیادی دارد. حدود دو میلیون هکتار از این جنگل‌ها در ایران و در پنج استان گیلان،‌ گرگان، مازندران، خراسان شمالی و سمنان قرار دارد و ثبت جهانی این اثر ارزشمند در فهرست میراث جهانی، اقدامی مناسب برای حفظ زیست‌بوم و گردشگری طبیعی ایران به‌شمار می‌رود.کارشناسان حوزه میراث فرهنگی و تاریخی معتقدند: ثبت جهانی جنگل‌های شمال کشور باعث می‌شود مقامات ملی و محلی به ناچار و برای حفظ اعتبار این اتفاق جهانی،‌ شرایط حفظ و تثبیت کاربری اراضی طبیعی مرتبط با جنگل‌های هیرکانی را برقرار کنند و به اجبار از صدور مجوزهای رسمی و غیررسمی (چراغ سبزها) به جنگل‌خوارهای ویلاساز بپرهیزند!در نیمه اول امسال ۳۶ میلیون گردشگر به استان گیلان سفر کردند. شهرستان‌های رشت، انزلی و آستارا به ترتیب مقام‌های اول تا سوم در جذب مسافر را طی این مدت به خود اختصاص دادند.

 عصر سفر به روستاهای ایران

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اعلام کرد: «۹۸ درصد سفرهای داخلی خانوارهای ایرانی به ‌سمت شهرهای کوچک و روستاها است و گردشگری روستایی مقصد اصلی تورهای داخلی است.»ولی تیموری معتقد است: دوران سفرهای انبوه تمام شده و سفرها به ‌سمت سفرهای تخصصی هدایت می‌شود. از همین رو،‌ با توجه به اینکه گردشگری روستایی و طبیعت‌گردی شعار گردشگری دنیا است، ایران آمادگی خود را برای میزبانی اجلاس گردشگری روستایی در ایران اعلام کرده است. بر این اساس، سال آینده ایران میزبان اجلاس بین‌المللی گردشگری روستایی می‌شود.

 مناطق پرطرفدار گردشگری کجاست؟

وزارت گردشگری مسوولیت یک تحقیق مرتبط با بازار سفر و گردشگری را به دانشگاه تربیت مدرس سپرده است که در صورت اعلام نتایج آن، مناطق پرطرفدار مسافران ایرانی شامل شهرها و روستاهای جذاب معرفی خواهد شد.رتبه‌بندی شهرها از منظر گردشگران و مردم محلی با مشارکت دانشگاه تربیت مدرس در دست اجراست و این رتبه‌ها به‌زودی اعلام می‌شود. شاید براساس شواهد، مناطق یکی دو استان شمالی کشور،‌ رتبه‌های برتر را در این تحقیق به‌دست بیاورد اما چنانچه تیم تحقیق،‌ پرسش‌های کامل و معناداری را محور قرار داده باشند، شهرهای پرطرفدار ممکن است از استان‌های دیگر کشور باشند. یک پرسش صریح،‌ ساده اما پرمفهوم در این تحقیق می‌تواند این باشد که «در ایام تعطیلات مناسبتی (موردی) سال، به کجا سفر می‌کنید و چه مشکلاتی از بابت ترافیک در جاده، هزینه تهیه اقامتگاه و... گریبان شما را می‌گیرد؟»