به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، براساس دستورالعمل نظارت بر چگونگی فعالیت مسافربرهای اینترنتی که توسط وزارت کشور ابلاغ شده است، شرایط جدید معاینه فنی ارائه‌دهندگان خدمات هوشمند جابه‌جایی مسافر به این ترتیب است: از آنجا که این خودروها در گروه ناوگان پرتردد محسوب می‌شوند و پیمایش آنها در سطح شهر مشابه خودروهای تاکسی است، لذا در دستورالعمل جدید با هدف ارتقای ایمنی سرنشینان، معاینه فنی این خودروها مطابق با وسایل نقلیه عمومی لحاظ شده است.

براساس قانون مجلس شورای اسلامی در قانون هوای پاک، مدت معافیت خودروهای عمومی نو (صفر) از معاینه فنی یکسال است و این خودروها پس از یکسال بسته به سن، هر ۶ ماه یا سه ماه یکبار باید برای معاینه فنی خودرو اقدام کنند. این در حالی است که سواری‌های شخصی نو به مدت چهار سال از معاینه فنی معاف هستند و پس از آن نیز باید سالی یکبار تست مربوطه را انجام داده و گواهی معاینه فنی معتبر دریافت کنند. هر چند انتقادهای بسیاری به معافیت چهارساله خودروهای سواری از معاینه فنی وجود دارد، اما قانون هوای پاک در بخش نظارت بر عدم آلایندگی و ایمنی خودروهای مسافربر مترقی محسوب می‌شود و همین بخش از قانون مبنای عمل مراکز معاینه فنی قرار گرفته است.

نکته‌ای که درباره تاکسی‌های اینترنتی وجود دارد این است که اغلب این خودروها، در واقع سواری شخصی هستند و افراد در استخدام این شرکت‌ها، مسافربری را به‌عنوان شغل دوم انتخاب کرده‌اند. طبیعی است به این ترتیب در شرایطی که خودروی آنها روزانه به قاعده تاکسی‌ها در سطح شهر تردد می‌کند، در زمینه معاینه فنی از ضوابط سواری‌های شخصی که پیمایش بسیار کمتری دارند، تبعیت می‌کند و این موضوع می‌تواند آثار سوئی در کیفیت هوا به‌دنبال داشته باشد. در این بین تدبیر وزارت کشور در این خصوص یک ابزار مترقی برای مهار آلایندگی این خودروها در آستانه نیمه پرترافیک و پرآلاینده سال است.

از سوی دیگر برابر قانون، خدمات عمومی مرتبط با خودرو نظیر بیمه شخص ثالث و معاینه فنی نباید به خودروهای فرسوده ارائه شود؛ اما با توجه به شرایط موجود که از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و جایگزینی با خودروهای نوی در استخدام شرکت‌های مسافربر اینترنتی به یکباره امکان‌پذیر نیست، فعلا پذیرش این خودروها در سامانه ملی معاینه فنی (سیمفا) متوقف نشده و این خودروها در صورت سلامت فنی و داشتن شرایط لازم می‌توانند معاینه فنی دریافت کنند.

روزانه حدود ۴۵۰۰ دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی تهران که ۵۴ خط فعال مختص خودروهای سبک دارد، مراجعه می‌کنند و در حال حاضر شرایط مدت زمان انتظار در مراکز عادی است و خودروها می‌توانند در کمتر از نیم ساعت نسبت به انجام معاینه فنی اقدام کنند.